Yhteiskäyttöauto korvaisi oman auton?

Kannattaako maksaa autopaikasta ja omistaa oma auto, jos käyttää sitä todella vähän? Vapauttaisiko yhteiskäyttöauton käyttäminen taloyhtiössä autopaikkoja niille, jotka tarvitsevat autoa ehdottomasti esimerkiksi työnsä vuoksi?
Tällaisia kysymyksiä pohtivat Helsingin Kalasatamassa senioritalossa asuvat Maritta Savilahti ja Markku Rautio Fiksu Kalasataman Kehittäjien klubin tilaisuudessa, missä esiteltiin muiden muassa yhteiskäyttöautopalvelua.
Auton tarpeellisuus ja kustannukset mietityttävät heitä siitäkin syystä, että omassa taloyhtiössä on 63 asuntoa, mutta vain 19 autopaikkaa.
– Autopaikan saajat arvottiin ja jonoon jäi 13-14 auton omistavaa, Maritta Savilahti kertoo.
Hän uskoo, että jos taloyhtiössä innostuttaisiin kimppasähköautosta, sen ansiosta osa autopaikoista voisi jopa vapautua niitä enemmän tarvitseville.
– Kalasatamassa et välttämättä tarvitse autoa. Jalat riittävät ja kävelymatkat ovat sopivan lyhyitä. Jos joudut kantamaan ostoksia, eivätkä ne reppuun mahdu, silloin tietysti voi joutua käyttämään autoa. Mutta auton omistaminen ja käyttäminen on aika turhaa, Rautio pohdiskelee ja näkee nimenomaan tässä yhteiskäyttöautolle hyvän ”markkinaraon”.

– Tosin tietysti silloin kun haluat lähteä liikkeelle extempore, oman auton kanssa voit sen helposti tehdä ja se on helpompaa kuin ruveta selvittämään, onko yhteiskäyttöautoa vapaana, hän jatkaa esittäen samalla haasteen – yhteiskäyttöautojen vuokraamisen pitää olla kätevää ja niitä pitää olla riittävästi.

Maritta Savilahti pohdiskelee vielä sitäkin, miten yhteiskäyttöauto-systeemi oikein toimii, paljonko autoja on Kalasatamassa tarjolla ja niin edelleen.
– Olikos se niin, että kännykällä katsot, onko autoa vapaana? Jos tarvitsisin autoa esimerkiksi huomenna lääkärissä käyntiä varten ja auto olisi vapaana, niin varaisin sen, menisin palvelupisteeseen ja kävisin lääkärissä, hän vielä hahmottelee, miten systeemi käytännössä voisi toimia.
– Täytyisi ehkä kutsua palveluntarjoaja kertomaan meille ja naapurissa sijaitsevan senioritalon asukkaille enemmän, miten systeemi voisi meidän tapauksessamme toimia ja selvittää, olisiko asukkailla halukkuutta liittyä sen käyttäjäksi, hän vielä pohtii.

Sähköautoilua edistämässä

Helsingin Kalasatamassa on kuluneen vuoden aikana pyöritetty useita ns. nopeita kokeiluja. Kehittäjien klubin tilaisuudessa tarkoituksena oli kuulla opeista, mitä kokeiluista ja yhteistyöhankkeista on opittu ja miten sitä voidaan jatkossa hyödyntää.
Yksi tällainen Kehittäjien klubissa viime vuonna käynnistyneistä hankkeista liittyi yhteiskäyttöautoihin. Sähköautoja välittävä Ekorent nimittäin sai palvelulle joukkorahoituksen, minkä ansiosta Kalasataman Teurastamolle avattiin sähköautojen palvelupiste joulukuussa.
Ohjelmapäällikkö Veera Mustonen Forum Virium Helsingistä mainitsikin, että Kalasatamassa myös Setlementtiasunnot Oy on toiminut suunnannäyttäjänä yhteiskäytölle. Taloyhtiön asukkaiden käytettävissä on kaksi sähköautoa, jotka sijaitsevat Kalasataman autotallissa. Asukkaat voivat lainata niitä seitsemän euron tuntihintaan.
– Toivotaan, että erilaiset mallit viedä sähköistä liikennöintiä tulisivat Kalasatamassakin kokeilluksi monella tavalla, Veera Mustonen vielä tilaisuudessa yhteiskäyttöautohankkeisiin viitaten totesi.

Teksti: Riina Takala
Artikkeli on julkaistu huhtikuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti 3/2016.
Lue tästä myös artikkeli uudesta oppaasta, missä neuvotaan, miten varautua sähköautoihin ja miten toteuttaa  sähköautojen latauspisteet taloyhtiössä.