• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Viestintä parantaa asumisviihtyisyyttäkin

Viestintä parantaa asumisviihtyisyyttäkin

13.10.2014

Taloyhtiön johtaminen – siihen oltiin eniten tyytymättömiä asunto-osakeyhtiön hallintoa koskevassa oikeusministeriön verkkokyselyssä. Taloyhtiö koskevien tietojen saatavuuden parantaminen ja viestinnän lisääminen saivat muiden muassa kannatusta ratkaisuna ongelmaan.
Viestintä auttaa vastaajien mielestä myös taloyhtiön erimielisyyksiin. Lisäksi tiedottaminen asumisen ja asumiskustannusten kannalta merkittävistä asioista lisäisi verkkokeskustelijoiden mukaan luottamusta taloyhtiön johtoa kohtaan.

Nykyinen asunto-osakeyhtiöaki tuli voimaan 2010 heinäkuussa. Oikeusministeriö selvitti ensimmäisessä verkkokyselyssä 2013 lopulla kansalaisten kokemuksia ja käsityksiä lain toimivuudesta ja siitä, miten lain täytäntöönpano ja vaikutukset ovat toteutuneet.

Tuon palautteen perusteella näytti siltä, että lisäarviointia tarvitaan viestinnästä tilikauden aikana yhtiökokousten välillä, taloyhtiön johtamisesta, taloyhtiön, osakkaiden, yhtiön hallituksen ja isännöitsijän välisistä erimielisyyksistä ja niiden ratkaisukeinoista.

Tältä pohjalta verkkoon laadittiin keskustelufoorumi, johon osallistui 354 rekisteröityä käyttäjää. Heiltä saatiin osallistujien arvioitavaksi 159 ideaa, joista annettiin 12 60 kommenttia. Verkkokeskustelu toteutettiin viime syksynä.

Mainos

Viestinnästä suositus tai pakko
Viestintä on ratkaiseva asia siinä, miten osakkaat ja asukkaat kokevat asumisensa asunto-osakeyhtiössä. Verkkokeskustelijoiden mielestä riittävä ja oikea-aikainen viestintä taloyhtiön osakkaille ja asukkaille parantaa asumisviihtyisyyttä, edistää taloyhtiön hyvää hallintoa ja vähentää osakkaiden, hallituksen ja isännöitsijän välisiä erimielisyyksiä.

Viestinnän tarve yleisesti ja esimerkiksi tilikauden aikana yhtiökokousten välillä vaihtelee ja riippuu pitkälti siitä, onko taloyhtiössä meneillään isoja remontteja. Jos remontteja on, silloin toivotaan nykyistä aktiivisempaa tiedottamista.

Osallistujien mielestä tilikauden aikaisesta viestinnästä pitäisi antaa suositus. Se voisi yhdenmukaistaa taloyhtiöiden käytäntökä ja turvata tilikauden aikaisen viestinnän jatkuvuuden myös hallituksen ja/tai isännöitsijän vaihtuessa.

Toimivan viestinnän toteuttamisesta pitäisi sopia. Lisäksi hallitusten jäsenten valinnassa tulisi kiinnittää huomiota siihen, että hallituksen käytössä olisi mahdollisuuksien mukaan myös viestintäosaamista.

Keskustelijoiden mielestä taloyhtiön viestinnässä voitaisiin entistä paremmin hyödyntää myös taloyhtiön kotisivuja ja sosiaalista mediaa. Uusien keinojen ja välineiden käyttöönotto ei saisi kuitenkaan kohtuuttomasti rasittaa hallituksen työmäärää tai kustannuksia. Paperitiedotteita ei kuitenkaan saa myöskään unohtaa.

Ideoita tilikauden aikaiseen viestintään
Keskustelussa esitettiin ja arvioitiin mm. seuraavia keinoja taloyhtiön tilikauden aikaisen viestinnän parantamiseksi.

Lisätään tiedottamista myös vuokralaisille.

Viestinnän avoimuus ja ohjaavuus: Useat keskustelijat kannattivat ehdostusta, jonka mukaan viestinnän on oltava perusteltua ja ohjaavaa. Taloyhtiön hallituksen ja yhtiökokouksen päätökset pitäisi perustella avoimesti, jotta osakkaiden ja asukkaiden on helpompi sitoutua päätöksiin ja löytää heidän ja taloyhtiön kannalta parhaat tavat toteuttaa päätöksiä.

Osakkaan ohjekirja, asukkaan opas, uudet tiedotuskanavat: Keskustelijoiden mielestä taloyhtiön viestintää voitaisiin parantaa laatimalla osakkaalle ohjekirja, josta kävisi ilmi osakkaan oikeudet ja vaikutusmahdollisuudet. Erään osallistujan taloyhtiössä oli laadittu taloyhtiön asukkaan opas, jossa keerotaan hallinnosta, ja yhteisistä pelisäännöistä.

Kysely asukkaille viestinnästä: Eräs osallistuja suositteli, että taloyhtiöt tekisivät asukaskyselyn, jossa talon asukkaat voisivat itse määrittää sen, miten he haluavat saada tietoa asunto-osakeyhtiön asioista.

Suositus tilikauden aikaisesta viestinnästä: Suositukseen perustuvassa viestintäsuunnitelmassa määriteltäisiin taloyhtiön viestinviejät, viestinnän kohderyhmät, määrällinen ja sisällöllinen taso sekä käytettävät viestintävälineet.

Pakollinen viestintäsuunnitelma asunto-osakeyhtiölakiin: Keskustelijoita pyydettiin arvioimaan viestintäsuunnitelman pakollisuutta ja sisällyttämistä asunto-osakeyhtiölakiin. 17 osallistujaa kannatti, 15 oli sitä vastaan. Jotkut arvelivat, että pakollinen viestintäsuunnitelma saisi myös passiiviset osakkaat paremmin mukaan päätöksentekoon yhtiössä.

Yleissäännös tilikauden aikaisesta viestinnästä lakiin: Ehdotuksen taustalla oli arvio siitä, että osassa taloyhtiöistä osakasryhmien väliset suhteet ja osakkaiden ja hallituksen ja/tai isännöitsijän väliset suhteet voivat olla sellaiset, että vapaaehtoisuuteen perustuva viestintäsuositus ei riitä. 17 osallistujaa kannatti ehdotusta, 14 oli sitä vastaan. Yksi vaihtoehto pakolliselle viestintäsäännökselle olisi asukasiltojen järjestäminen. Niissä voitaisiin tiedottaa ja keskustella asumiseen liittyvistä olennaisista asioista.

Jatkamme seuraavassa osassa verkkokyselyn antia taloyhtiön hallinnon osalta.

Kategoriassa: Artikkelit, Kolumnit Avainsanoilla: asunto-osakeyhtiölaki, asunto-osakkaat, hallituksen puheenjohtaja, hallitus, isännöitsijä, oikeusministeriö, taloyhtiön hallinto, verkkokysely, viestintä

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Suunnittele vaikuttavia ja helppohoitoisia wc-tiloja 6.2.2023
  • LUXA 103 läsnäolotunnistinperhe 6.2.2023
  • Eurooppalaista huippulaatua – Reynaersin ikkuna-, ovi- ja julkisivujärjestelmät nyt Suomessa 6.2.2023
  • Ouluun rakennettu varavoimajärjestelmä havainnollistaa sähköverkon toimintaa 6.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy