• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Uutiset / Vesikatko – miten menee kuluttajan oikeudet?

Vesikatko – miten menee kuluttajan oikeudet?

1.11.2016

Kuluttajien asemaan on tehty muutoksia ja täsmennyksiä esimerkiksi vesihuollon virheen, hinnanalennuksen, maksumuutosten ilmoittamisen, vesimittarin tarkistamisen sekä sopimuksen siirron osalta.
Vesilaitosyhdistys, Kuntaliitto ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto ovat päivittäneet vesihuoltolaitoksen yleiset toimitusehdot.
Kuluttaja-asiamies valvoo toimitusehtojen lainmukaisuutta kuluttajansuojan kannalta.
Tavanomaisesta vesihuoltolaitoksen laitteiston korjaus- tai huoltotyöstä aiheutuvaa keskeytystä, joka kestää yhtäjaksoisesti alle 12 tuntia ja josta on ilmoitettu asiakkaalle etukäteen, ei pidetä vesihuollon virheenä.
Virheenä ei myöskään pidetä sellaista vesihuoltolaitoksen palvelun häiriötä tai keskeytymistä, jota vesihuoltolaitoksen ei kohtuudella voida edellyttää ottavan huomioon toiminnassaan ja jonka seurauksia se ei kaikkea huolellisuutta noudattaen olisi voinut välttää tai voittaa.
Tällainen ylivoimainen este voi olla esimerkiksi työtaistelutilanne, luonnononnettomuus tai ulkopuolisten toiminnan aiheuttamat esteet kuten vesihuoltoputken vaurioituminen maansiirtotöiden yhteydessä.

Hinnanalennusoikeus myös asunto-osakeyhtiöissä asuvilla
Kuluttajalla on vesihuollon virheen johdosta oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen. Jos virhe perustuu vesihuollon yli 12 tunnin yhtäjaksoiseen keskeytykseen, hinnanalennuksen määrä on vähintään kaksi prosenttia kuluttajan vuotuisesta perus- ja käyttömaksusta.
Vesihuoltolaitos vähentää hinnanalennuksen laskusta todettuaan vesihuollon yhtäjaksoisen keskeytyksen.
Hinnanalennuksen saaminen yli 12 tunnin keskeytyksestä ei edellytä kuluttajalta erillistä vaatimusta.
Vastaava oikeus hinnanalennukseen on myös asunto-osakeyhtiössä asuvilla kuluttajilla ja tällöin vesihuoltolaitos maksaa hinnanalennuksen sopimuskumppaninaan olevalle taloyhtiölle.

Sopimusehtojen muutoksesta ilmoitettava selkeästi
Vesihuoltolaitoksen on ilmoitettava asiakkaalle maksujen muutoksista ja muutosten perusteista sekä taksarakenteen muutoksesta vähintään kuukautta ennen muutosten voimaantuloa.
Ilmoitus on tehtävä selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla ja se voidaan esimerkiksi lähettää laskun yhteydessä erillisenä tiedotteena asiakkaan laskutusosoitteeseen.
Jos asiakkaan laskut toimitetaan verkkopankkiin, ilmoitus on lähetettävä kiinteistön postiosoitteeseen tai asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.
Riittävää ei siten ole, että hinnanmuutoksesta ilmoitetaan pelkästään pankkiin lähetettävän e-laskun yhteydessä olevalla tiedotteella.
Kuluttaja on saattanut sopia pankkinsa kanssa laskujensa automaattisesta maksamisesta, jolloin hän ei saa tietoa hinnanmuutoksesta, jollei laitos ilmoita siitä erikseen kuluttajalle.

Mainos

Vesimittarin mitattava oikein
Kuluttajien kannalta on tärkeää, että vesimittari mittaa kuluttajan vedenkulutuksen oikein.
Mittarin kunnossapito on laitoksen vastuulla ja laitos voi tarkistaa vesimittarit kustannuksellaan määrävälein tai mittarin vaihdon yhteydessä. Kuluttaja voi lisäksi erikseen pyytää vesimittarin tarkistamista.
Jos määrävälein tai vaihdon yhteydessä tehtävää mittarin tarkistusta ei ole tehty, ja myöhemmin todetaan, että mittari on mitannut väärin, kuluttajalla on oikeus saada laitokselta hyvitys liikaa maksamistaan käyttömaksuista.
Kuluttajan vaatimus käyttömaksujen palauttamisesta voi perustua tällöin siihen, että seuraavassa mittarin luennassa todetaan, että kuluttajan vedenkulutus on muuttunut olennaisesti mittarin vaihdon jälkeen ilman, että kiinteistössä on tapahtunut kuluttajan vedenkulutukseen vaikuttaneita muutoksia.
Kuluttaja voi vaatia mittausvirheeseen perustavia saataviaan virheen koko vaikutusajalta, ei kuitenkaan kymmentä vuotta pidemmältä ajalta, jos mittausvirheen syntymisajankohta ja sen vaikutus laskutukseen voidaan jälkikäteen todeta.

Kategoriassa: Uutiset Avainsanoilla: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, kuluttaja, Kuntaliitto, vedenkulutus, vedenmittaus, vesikatko, vesilaitos, Vesilaitosyhdistys, vesimittari

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Fibolla nyt antibakteeriset pinnat 3.2.2023
  • KWC Nordics Oy. Tutut tuotteet – uusi brändi. 3.2.2023
  • Venttiiliteknologian uusi sukupolvi 3.2.2023
  • Pohjoismainen luksusrakennus erikoisvalmisteisella hiilineutraalilla Dekton-julkisivulla 3.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy