• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Uutiset / Vantaan raitiotien budjetti: 40 vuodessa 10 miljoonaa euroa plussalle

Vantaan raitiotien budjetti: 40 vuodessa 10 miljoonaa euroa plussalle

21.3.2023

Uuden kustannusarvion mukaanVantaan raitiotien rakentaminen maksaisi 606 miljoonaa euroa. Vantaa maksaisi 414 miljoonaa, valtio 177 miljoonaa ja Helsingin kaupunki 15 miljoonaa euroa. Lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) rakentaisi vesihuoltoa 53 miljoonalla eurolla. 

 Raitiotien havainnekuva Tikkurilan Kielotieltä. Kuva: Vantaan kaupunki

Yleissuunnitelmavaiheen kustannusarvio vuonna 2019 oli 393 miljoonaa euroa, josta Vantaan osuudeksi jäi 267 miljoonaa euroa. Vantaan kaupungin mukaan keskeinen syy kustannusten kasvuun on rakentamisen hintatason nousu. Myös suunnitelmiin on tullut muutoksia. 

– Rakentamisen hintaa mittaava maarakennuskustannusindeksi on Suomessa noussut 21 % vuoden 2019 tasoon verrattuna, mikä tarkoittaa 57 miljoonan euron nousua ratikan Vantaan kustannusosuuteen.Loput 90 miljoonaa euroa kustannusten noususta aiheutuvat aiemman kustannusarvion jälkeen tehdyistä suunnitelman muutoksista kuten lentoaseman päätepysäkille lisätystä sillasta ja Tikkurilan keskustan ratikalle tehtävän tunnelin pohjarakennemuutoksista, kertoo Vantaan ratikan hankejohtaja Tiina Hulkko. 

Mainos

Myös bussivaihtoehdon kustannusarvio on valmistunut. Sen rakentamiskustannukset olisivat 180 miljoonaa euroa. Bussivaihtoehdon kustannukset koostuvat muun muassa bussikaistojen rakentamisesta ja katujen perusparannuskustannuksista. Vantaan kaupungin mukaan valtio ei osallistuisi bussivaihtoehdon kustannuksiin. 

Rakentamiskustannusten lisäksi Vantaalle tulisi kustannuksia ratikan rahoituksen korkomenoista, raiteiden kunnossapidosta, raitiotien liikennöinnistä ja muusta HSL-taloudesta ja Kaupunkiliikenne Oy:n osakeostoista.  

Vantaan kaupungin mukaan raitiotie tuo 40 vuoden perspektiivillä kaupungille myös tuloja, joista maanmyynti- ja vuokraustulot ja maankäytön sopimuskorvaukset ovat suurin erä, arviolta 794 miljoonaa euroa. Lisäksi luvassa on verotuloja kiinteistö- ja yhteisöveroina sekä tuloveroina, yhteensä noin 42 miljoonaa euroa.

Nyt esitetyillä menoilla ja tuloilla Vantaan raitiotien talousvaikutukset yhteensä 40 vuoden aikana jäisivät kaupungin mukaan 10 miljoonaa euroa plussan puolelle.

Kustannusten lisäksi myös rakentamisen aikataulua on tarkennettu. Jos ratikka päätetään rakentaa, rakentaminen voitaisiin aloittaa vuonna 2024, ja ratikka liikennöisi syksystä 2029 alkaen. Hanke on suunniteltu toteutettavaksi kahden allianssin mallilla.

Hankesuunnitelmaa ja esitystä raitiotien rakentamiseksi käsittelee ensin Vantaan kaupunkitilalautakunta 19.4.2023, minkä jälkeen asia etenee kaupunginhallitukseen ja edelleen valtuuston käsittelyyn.  

Kategoriassa: Uutiset Avainsanoilla: budjetti, HSY, raitiotie, Rakentaminen, Vantaa

Ensisijainen sivupalkki

Kiinteistöposti-lehtien arkisto

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Varaudu kylpyhuoneen sähköiseen tulevaisuuteen 7.6.2023
  • Käsienkuivaimet lisähygieniaominaisuuksilla 7.6.2023
  • Sisustukseen kestävää ja elävää ilmettä! 7.6.2023
  • Puun ja teräksen liitto: uusi IS-VET on Sisuline 7.6.2023

Suosittua sivustolla

  • Tukes selvittää parvekekaidejärjestelmien turvallisuutta
  • Peab rakentaa 79 asuntoa ATT:lle Verkkosaareen
  • Pakettiautomaatteja SATO-talojen pihoille pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa
  • Helsingin kantakaupungissa alkaa vesihuoltourakka
  • Kährs: Joutsenmerkitty Kährs Aware

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy