• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Huolto ja siivous / Valistusta tarvitaan pelastustien pelisäännöistä

Valistusta tarvitaan pelastustien pelisäännöistä

26.2.2012

Pelastustie ja sen merkitseminen eivät voi ratkaista taloyhtiön piha-alueen läpiajo-, hurjastelu-, pysäköinti-, tai muita pelastustien käyttöön mahdollisesti liittyviä ongelmia. Pelastustielle ei saa asettaa esteitä, betoniporsaita tai aitoja, jotka voivat estää pelastusajoneuvon tai ambulanssin pääsemisen mahdollisimman lähelle rakennusta. Jos pelastustien käyttöä on kuitenkin pakko rajoittaa, yksi keino on asentaa pelastusviranomaisen hyväksymä, standardin mukainen puomi. Asiaa kannattaa kuitenkin aina selvittää ensin pelastusviranomaisen kanssa.

Tällaisia ovat taloyhtiön pihamaalla tai talojen välissä olevilla sisäpihoille kulkevien pelastusteiden käyttämiseen liittyvät perusasiat.

– Pelastustie-merkkiä ei tule laittaa mihinkään paikkaan ilman, että joko pelastustien olemassaolo on määritelty rakennusluvassa tai pelastusviranomainen on antanut sen käyttämiselle hyväksynnän, Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen eteläisen alueen johtava palotarkastaja Kaci Bourdache painottaa.

Mainos
Katso keynote puheenvuoro sähköauton latausjärjestelmistä

Hyväksynnällä Bourdache tarkoittaa sitä, että pelastustien toimivuus ja merkintä yleensä testataan käytännössä.

– Me tulemme tekemään katselmuksen ja ajamme nostolava-auton pihalle. Koeajolla voidaan selvittää monta sellaista asiaa, jotka pitää etukäteen ottaa huomioon – esimerkiksi että ambulanssi tai nostolava-auto mahtuvat kunnolla liikkumaan pelastustiellä.

Painorajoituksetkin pitäisi merkitä huolellisesti pelastustie-merkkeihin, koska nämä meidän automme ovat aika möhkäleitä – nostolava-auton paino 35 tonnia, hän jatkaa.

Katselmuspyyntöjä Bourdachen mukaan tulee yllättävän vähän.

Pelastustie määritellään rakennusluvassa. Muiden kiinteistöjen ei tule käyttää pelastustie-merkkiä, ellei pelastusviranomainen ole katselmoinut piha-alueen ja hyväksynyt merkin käytön.

Laiton merkki turvallisuusriski

Tiedossa on, että taloyhtiöissä on toisinaan koitettu hillitä luvatonta pysäköimistä ja liikennöintiä ”itse keksityllä” pelastustiellä ja merkitään se kilvin. Sillä ei tietenkään ole minkäänlaista lainvoimaa, koska se ei perustu rakennuslupaan, eikä pelastusviranomaisen hyväksyntään.

Tärkeämpää Bourdachen mukaan on kuitenkin ymmärtää, että tällainen pelastustiemerkintä voi olla turvallisuutta vaarantava tekijä. Jos merkki ohjaa pelastusajoneuvon käyttämään reittiä, joka ei ole tarkoitettu siihen tarkoitukseen, ambulanssi tai paloauto jää jumiin, auto joudutaan peruuttamaan tai kääntelemään, niin siinä menee kallista pelastusaikaa hukkaan.

Pelastustielle ei pysäköidä

– Pelastuslain mukaan pelastustietä pitkin saa ajaa huoltoajoa tai purkaa ja kuormata tavaroita, mutta siihen ei saa pysäköidä tieliikennelaissa määritellyn mukaisesti, Bourdache toteaa.

Tieliikennelaissa sanotaan, että pysäköinnillä tarkoitetaan ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa, ei kuitenkaan lyhytaikaista ajoneuvon seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tahi ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten.

Tämän perusteella esimerkiksi päiväkotilasten tuontia ja vientiä ei voi pitää sellaisenaan lain mukaisena kiellettynä pysäköintinä. Sen sijaan auton jättäminen pelastustielle yöksi tai pitkäksi ajaksi esimerkiksi kauppareissun tavaroiden purkamisen jälkeen tai vaikkapa aamulehtiä jakavan auton jättäminen pelastustielle siksi aikaa, kun jakaa lehtiä useampiin vierekkäisiin kerrostaloihin, ovat kaikki kiellettyjä.

Betoniporsaista ongelmia

Taloyhtiöissä mietitään useinkin, miten estää pelastustielle pysäköiminen tehokkaasti. Silloin saatetaan ryhtyä yli-innokkaisiin ratkaisuihin ja sulkea pelastustie esimerkiksi betoniporsain tai muilla esteillä.

Bourdache muistuttaa: Se on vastoin lakia. Se on kestämätön ajatus, että riuskat ambulanssi- tai palomiehet rupeaisivat ensiksi siirtelemään raskaita betoniporsaita päästäkseen mahdollisimman lähelle rakennusta – hälytystehtävässä.

Laissa mainitaan, ettei pelastustielle saa myöskään laittaa valaistuspylväitä tai istutuksia, eikä mitään muutakaan liikennettä estävää.

Puomi on mahdollinen

Sen sijaan jos taloyhtiö haluaa estää pelastustien käytön, siihen voidaan Bourdachen mukaan asentaa esimerkiksi sulkupuomi.

Puomi ei kuitenkaan voi olla minkälainen tahansa suurilla lukoilla varustettu, vaan sellainen, joka täyttää paikallisen pelastuslaitoksen antamat ohjeet ja standardit.

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen pelastustie-ohje määrittelee, että pelastustielle voidaan sijoittaa vain kolmioavaimella (tasasivuinen kolmio, sivut 10 mm) avattava sulkupuomi.

– Tällainen puomi ei vaaranna pelastustien käyttöä, mutta voi lisätä turvallisuutta rajaamalla ylimääräistä liikennettä alueelta, Bourdache sanoo.

Tarkista aina ensin merkinnät

Moni taloyhtiö on turvautunut ”sakottamiseen” luvattoman pysäköinnin tai liikennöinnin estämiseksi.

– Sakottaminen on mahdollista, mutta se kuuluu poliisille tai sitten kunnallinen pysäköintivalvonta voi antaa pysäköintivirhemaksun. Ensin kuitenkin kannattaa tarkistaa, ovatko pelastustie-merkinnät oikein ja kunnossa ja siten varmistua, ettei kenellekään voi olla epäselvää, mille alueelle tulee, Bourdache opastaa.

Sakottaminen on Bourdachen mielestä muutoinkin äärimmäinen keino.

– Valistaminen merkeistä ja pelastustien pelisäännöistä on tärkeää. Tähän liittyy sekin, että taloyhtiön pitää merkitä pelastustiet pelastussuunnitelmaan ja pelastussuunnitelmasta täytyy tiedottaa talossa, sen osakkaille ja asukkaille, hän vielä muistuttaa.

Huoltoyhtiö ja lumiongelma

Pelastusteillä ja ennen kaikkea puomeilla varustetuilla pihoilla on ollut tänä talvena, kuten viime vuonnakin, suuria ongelmia, minne sysätä valtava määrä lunta, kun tontti on ahdas, eikä läjityspaikkoja ole. Pelastustie ja puomilla varustettu pelastustie eivät ole missään tilanteissa se paikka, minne lumen voisi kasata.

– Joskus meille valitetaan, että huoltoyhtiö ei ole noudattanut taloyhtiön tai isännöitsijän antamia käskyjä ja siksi lunta on kasattu pelastustielle. Mitä me voimme tehdä? Mitä pelastusviranomainen voi tällaiseen asiaan oikein sanoa? Me emme voi antaa määräyksiä kuin sille, joka laissa on määritelty eli pelastustieasioissa määräykset ja ohjeet toimitetaan aina rakennuksen omistajalle. Jos taloyhtiöllä on huoltoyhtiön kanssa kiistaa, niin asioiden järjestäminen on taloyhtiön, isännöitsijän ja huoltoyhtiön välinen sisäinen asia, Bourdache painottaa. 

Pelastustielle omat ohjeensa

Kullakin paikallisella pelastuslaitoksella on omat ohjeensa pelastustiestä. Niissä määritellään pelastustien tekniset vaatimukset, pelastustien mitoitus, ambulanssireitin mitoitus, pelastustien merkintä ja sulkupuomivaatimukset.

– Ohjeet ovat aika samansuuntaisia eri puolilla Suomea, mutta on niissä erojakin. Esimerkiksi Helsingissä on Suomen suurin nostolava-auto, joka asettaa tämän johdosta pelastustien mitoitukselle ja kantavuudelle erilaisia vaatimuksia kuin pienempi kalusto.

Lisäksi Helsingin pelastuslaitoksen ohjeesta löytyy tietoa, miten pelastustie tulisi rakentaa jälkikäteen, ellei sitä ole aikanaan tehty.

Teksti: Riina Takala

Kategoriassa: Huolto ja siivous, Kolumnit, Turvallisuus Avainsanoilla: laki, pelastustie, pysäköinti, taloyhtiö

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Fibolla nyt antibakteeriset pinnat 3.2.2023
  • KWC Nordics Oy. Tutut tuotteet – uusi brändi. 3.2.2023
  • Venttiiliteknologian uusi sukupolvi 3.2.2023
  • Pohjoismainen luksusrakennus erikoisvalmisteisella hiilineutraalilla Dekton-julkisivulla 3.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy