Valinnanvapaudesta seuraa kunnossapitovastuu

Osakas voi valita haluamansa hanan ohi yhtiön tarjoaman hanavalikoiman taloyhtiön putkiremontissa, mutta samalla hän ottaa vastuun sen kunnossapidosta. Toki hanan täytyy olla tyyppihyväksytty, täyttää ääniluokkavaatimus 1 sekä kiertorajoitinvaatimus.

Helsingin Sanomien Koti-sivulla (12.2.2017) kysyttiin, voiko taloyhtiö pakottaa valitsemaan taloyhtiön yhtiökokouksessa päättämät vesikalusteet.

Toimitusjohtaja, isännöitsijä Vesa Itkonen AIT sanoo, ettei osakkaalta valinnanvapautta ole pois viety, mutta silloin, kun yhtiökokous on päätöksellään vahvistanut vaihtoehdot, toisenlaiset valinnat siirtävät kunnossapitovastuun osakkaalle.

– Jos tässä tilanteessa valitsemaasi ja asennuttamaasi hanaan tulee jokin vika, sinä itse hoidat kaiken. Tilaat ja maksat huollon tai korjauksen itse. Etkä saa hanalle samanlaista takuuta kuin silloin, jos otat taloyhtiön päättämistä vaihtoehdoista hanan – vaikka vähän laadukkaammankin – jonka urakoitsija asentaa. Silloin urakoitsija vastaa asentamisesta ja kaikista takuista. Tätä asiaa ei välillä oikein tunnuta ymmärrettävän, Itkonen korostaa.

Isännän ääni kuulumaan

Vesa Itkosen mielestä taloyhtiöiden pitäisi niin hallitus- kuin isännöitsijätasollakin ottaa paremmin tuote- ja materiaalivalinnat hanskaan, eikä antaa osakkaille, suunnittelijoille tai urakoitsijoille liikaa liikkumavaraa osakkaiden tehdessä taloyhtiön remontin yhteydessä lisä- ja muutostöitä.

– Valintoihin liittyvää päätöksentekoa pitäisi kehittää. Meidän isännöimissä yhtiöissä on tehty yhtiökokoustasoinen päätös, että yhtiöt ottavat vastuulleen vain tietyn merkkiset hanat, hän kertoo.

Sitä voidaan perustella sillä, että näin varmistetaan yhtiön puolelta esimerkiksi hanojen pitkäaikainen ja luotettava huolto- ja kunnossapito.

– Jos haluat muuta, se jää omalle hoitovastuullesi. Ja kunnossapidon siirtämisestä yhtiöltä osakkaalle tehdään erillismerkintä isännöitsijätodistukseen. Kirjallisesti sovitaan asiasta, hän jatkaa.

Tällä turvataan myös asuntokauppatilanteessa uuden osakkaan asema, että hän tulee tietoiseksi omasta kunnossapitovastuustaan.

– Olemme ottaneet jokaisessa isännöimässämme taloyhtiössä käytännön, jonka perusteella yhtiöjärjestyksessä on oma selventävä pykälänsä osakkaan lisäämistä erityisrakenteista ja lisävarusteista ja niiden kunnossapitovastuusta, hän kertoo.

Lakihan ei kiellä, eikä rajoita sitä, että yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä asioista tiukemmin kuin asunto-osakeyhtiölaissa.

Omia valintoja taloyhtiön putkiremontissa tekevät osakkaat ovat Itkosen 32 taloyhtiön ja noin 1 400 asunnon putkiremonttikokemuksella lopulta yksittäisiä tapauksia.

– Me emme joudu näistä valinnoista keskustelemaan edes joka kohteessa. Ehkä yhdessä sadasta. Siihen päästään esimerkiksi sillä, että putkiremontin yhteydessä taloyhtiön tarjoama valikoima on riittävän laaja ja monipuolinen. Sitä se kyllä edellyttää, Itkonen myöntää.

Kaunis, mutta kallis huoltaa

Osakas voi kokea tilanteen valinnanvapautensa rajoittamisena, mutta kysymys on Vesa Itkosen mukaan taloyhtiön kannalta tärkeästä ylläpito- ja huoltokustannuksiinkin vaikuttavasta asiasta.

– Kysymys on esimerkiksi hanoissa niiden huoltamisesta ja kustannuksista. Taloyhtiön pitää kyetä arvioimaan, miten suuriksi hanojen huoltamisen kustannukset kokonaisuudessaan nousevat. Sen täytyy kuitenkin kyetä arvioimaan sitäkin, miten kalliiksi yhtiölle voi tulla erikoislaatuisten hanojen huoltokustannukset. Ne voivat olla moninkertaiset ja ylittää merkittävästi ns. perushanan arvon, Itkonen avaa ongelmatiikkaa.

Asukas voi kuvitella, ettei hana sen suurempia huoltotoimia tarvitse. Mutta tosiasiassa kyllä monenlaista: Hana vuotaa ja tiiviste on vaihdettava, termostaatti syöttää vain kylmää vettä, suodattimet ovat tukkeutuneet, juoksuputken rengastiivisteet ovat kuivuneet, eikä putki käänny helposti, minkä vuoksi tiivisteet pitää käsitellä silikonilla ja säätöosatkin kuluvat ja vanhentuvat.

– Ei tällaisia päätöksiä tehdä kiusallaan, vaan sen takia, että kiinteistössä olisi kaikissa huoneistoissa sama linja, Itkonen vielä jatkaa.

Hän vertaa tilannetta patteriventtiileihin ja siihen, haluaako osakas valita remonttien yhteydessä patteriventtiilin, joita niitäkin on markkinoilla monta eri tuotemerkkiä.

– Se on samanlainen visuaalinen järjestelmän osa kuin vaikkapa hana. Ei osakkaat patteriventtiileitä halua itse hankkia ja ymmärretään, ettei niissä voida tällaiselle osakasvalintalinjalle lähteä.

Muitakin vaatimuksia hanoille

Vesikalusteille on omat vaatimuksensa, esimerkiksi hanalta edellytetään tyyppihyväksyntää. Sen on täytettävä myös ääniluokka, joka on kerrostaloissa ja rivitaloissa luokka 1.

– Varoituksen sana tässäkin: Jos valitset taloyhtiön päättämistä perustason vaihtoehdoista, mutta haluat johonkin hanan runkoon toisenlaisen suihkuosan, hana voi muuttua ääniluokaltaan kakkosluokan hanaksi, eikä sitä voi siis asentaa ja käyttää. Olkaa tarkkoina ääniluokkien kanssa, me kun elämme kerrostaloissa elävää elämää, Itkonen vielä toteaa.

Lisäksi hanalle on asetettu tietty kiertorajoitinvaatimus. Vesa Itkonen avaa, mitä se tarkoittaa:

– Jos asennat esimerkiksi keittiöön italialaisen hanan, jonka putken kääntösädettä ei voi rajoittaa, vettä voi valua hanasta ohi altaan. Suomessa vaaditaan, että hanan vesisuihkun pitää osua altaaseen. Putken kääntösäde rajoitetaan sellaiseksi, että hanan suuttimen kautta tuleva vesi osuu varmasti altaaseen, hän selittää.

Tällä tavalla pyritään estämään vesivahinkoja. Keittiössä vesivahinko voi olla isompikin ongelma kuin kylpyhuoneessa, koska keittiössä harvoin on lattiakaivoja, mihin ohi valunut vesi voisi mennä.

Faktalaatikko:

Taloyhtiön yhtiökokous päättää putkiremontin yhteydessä esimerkiksi kylpyhuoneiden tai keittiöiden ns. perustasosta ja niiden perusvarustuksesta.

Mikäli osakas haluaa varustaa esimerkiksi kylpyhuonetta enemmän, hankkii enemmän vesikalusteita, hän maksaa kulut itse.

Tai jos hän haluaa peruslaatoitusta kalliimmat laatat kylpyhuoneeseen, hän maksaa taloyhtiön perustason vaihtoehdon ja oman valintansa välisen hintaeron.