Kuva: Kruunusillat

Uuden Hakaniemensillan teräsrunkoa asennetaan

Osana Kruunusillat-raitiotiehanketta rakennetaan uutta Hakaniemensiltaa Helsingin Kruununhaassa ja Hakaniemessä. Tammikuussa 2023 aloitetaan sillan teräsrungon asennus, joka vaikuttaa ajoittain liikenteeseen Sörnäisten rantatiellä.

Kuva: Kruunusillat

Hakaniemenrantaan pystytetään loppiaisen jälkeen suuri autonosturi, jolla teräsrungon jopa 100 000 kilon painoisia osia nostetaan paikoilleen. Nostot kestävät ensimmäisessä vaiheessaan noin kaksi viikkoa. Liikenteeseen vaikuttavia nostoja tehdään päiväsaikaan ruuhka-aikojen ulkopuolella (klo 10–15 välillä), ja niiden ajaksi liikenne Sörnäisten rantatiellä katkaistaan muutamiksi minuuteiksi kerrallaan. Katkoja on kaupungin mukaan enintään kaksi per päivä.

Viikolla 2 (10.–13.1.) tehdään kahtena päivänä klo 10–15 yhteensä neljä erityisen vaativaa nostoa, joiden ajaksi Sörnäisten rantatien liikenne katkaistaan kokonaan noin 10 minuutin ajaksi. Nostoilla on säävaraus, joten tarkkoja päivämääriä ei pystytä kertomaan etukäteen. On myös mahdollista, että osa nostoista siirtyy sään vuoksi viikolle 3.

Hakaniemensilta tyhjennetään nostojen ajaksi kokonaan: edes jalankulkijat eivät saa olla sillalla nostojen aikana. Nostojen tarkkailu ei siis ole mahdollista sillalta. Parhaita paikkoja katseluun ovat esimerkiksi Merihaan kansi tai korkeat näköalapaikat Kruununhaan puolella.

Kaupunki muistuttaa, että turvallisuuden, töiden häiriöttömän etenemisen sekä turhien liikennehäiriöiden välttämisen vuoksi on erittäin tärkeää noudattaa liikenteenohjaajien käskyjä sekä kunnioittaa työmaa-aidoin aidattuja työskentelyalueita.

Päiväsaikaan tapahtuvien liikennekatkojen lisäksi on luvassa yöllisiä katkoja, koska sillan isoja teräsosia tuodaan yöaikaan työmaalle. Lavettikuljetukset vaativat muun liikenteen pysäyttämistä.

Runkoasennusta tehdään alkukevään aikana myös Kruununhaan puolella, ja tällöin liikennekatkot jatkuvat. Niistä tiedotetaan erikseen aikataulun täsmennyttyä.

Uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen tehdään allianssimallilla. Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. 

Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty.