Jos tiemaksut otetaan käyttöön, ne kohdistuvat alle viidennekseen kaikista Helsingin seudun aamuruuhkan matkoista.
Autoileva työmatkalainen maksaisi vuodessa tiemaksuja keskimäärin 340 euroa tai 670 euroa riippuen siitä, kuinka korkeita tuottoja tiemaksuilla tavoitellaan.
Maksut painottuvat työssäkäyviin ja erityisesti niihin käyttäjiin, jotka aiheuttavat ruuhkia.
Jos tiemaksuja ei oteta käyttöön, tiet ruuhkautuvat ja tienkäyttäjät joutuvat käyttämään enemmän aikaa ruuhkissa.
Muun muassa näin lasketaan HSL:n tekemässä ajoneuvoliikenteen hinnoitteluselvityksessä, joka valmistui maaliskuussa.
Yhdyskuntarakenne tiiviimmäksi
Selvityksen mukaan tiemaksut tiivistävät yhdyskuntarakennetta, minkä vuoksi kestävillä liikennemuodoilla saavutettavat alueet vahvistuvat.
Helsingin kantakaupungissa city-logistiikan toimintaedellytykset parantuvat, ja alue vahvistuu kaupan, palveluiden ja työpaikkojen keskittymänä.
Iso osa Keski-Uudenmaan kuntien palvelukeskittymistä vahvistuu, ja pääradan keskukset vahvistuvat myös työpaikkakeskittyminä.
Tiemaksuselvityksen mukaan haasteeksi nousee kehäteiden välinen vyöhyke, erityisesti raidekäytävien ulkopuolella, jonka suhteellinen houkuttelevuus kaupan ja toimistovaltaisten toimialojen näkökulmasta heikentyy.
Osalle seudun väestöstä ja yrityksistä tiemaksut merkitsevät liikkumisen kustannusten kasvua ja osalla liikkumisvalintojen muutosta. Näihin haasteisiin pitää etsiä ratkaisuja jatkotarkasteluissa.
Liikennejärjestelmän toimivuus kilpailutekijä
Helsingin seudun arvioidaan kasvavan seuraavina vuosikymmeninä voimakkaasti. Vuonna 2050 seudulla ennustetaan asuvan 2 miljoonaa ihmistä ja täällä on yli miljoonan ihmisen työpaikka.
– Liikennejärjestelmän toimivuus on keskeinen seudun kilpailukyvyn tekijä. Sen heikentymistä seudun asukasmäärän kasvaessa ei tule vaarantaa. Tiemaksujen käyttöönotto olisi merkittävä uudistus liikennejärjestelmän keinovalikoimassa ja rahoituksessa, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.
Tiemaksujen mahdollinen käyttöönotto tai kokeilu vaativat sen mahdollistavaa lainsäädäntöä.
Tiemaksujen tuotot pitää palauttaa seudulle, ja tiemaksuilla kerättyjen rahojen pitää tulla täydentämään seudun liikennejärjestelmän kehittämistä, investointeja ja joukkoliikenteen palvelutason parantamista.
Tiemaksuilla kerätyt rahat eivät saa vähentää valtion ja kuntien rahoitusta seudulle.
Tässä vaiheessa HSL:n hallitus on merkinnyt selvityksen tiedoksi. Mahdollisesta maksujärjestelmän käyttöönotosta päätetään erikseen myöhemmin.
Selvitys löytyy osoitteista:
http://www.hsl.fi/julkaisut
http://www.hsl.fi/tiemaksut