”Täytyy kertoa muillekin, miten hyvä suunnittelija meillä oli tässä korjaushankkeessamme. Laittaa niin sanotusti viidakkorumpu pärisemään, tyytyväinen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja tuumii. Viidakkorummun sijaan hän voi mennä Zeckit.com –palveluun ja antaa siellä suunnittelijasta ja hänen edustamastaan yrityksestä arvionsa, jolloin se tavoittaa laajan verkoston ansiosta paljon ihmisiä.
Tästä Zeckitissä on kysymys – yrityksistä annetaan arvioita ja jaetaan laajan verkoston kautta kokemusperäistä tietoa esimerkiksi taloyhtiöiden hallitusten jäsenten, isännöitsijöiden tai asunto-osakkeenomistajien käyttöön.
Palvelu on myös tärkeä tietolähde silloin, kun taloyhtiön hallitus etsii esimerkiksi uutta isännöitsijää, osakkeenomistaja hakee tekijää kylpyhuoneremontilleen tai kuluttajana haet siivoojaa tai kodinhoitajaa iäkkäille vanhemmillesi. Käyttö on ilmaista.
– Hyvät yritykset haluavat tulla löydetyiksi, mutta myös palveluita tilaavat tarvitsevat keinoja ”parhaan palvelun metsästämiseen”. Palvelun tausta-ajatus on, että haluamme nostaa paremman palvelun ja luotettavuuden kilpailueduksi, Tilaajavastuun toteuttamaa palvelua kehittänyt ”Zeckit.com –kapteeni” Mika Huhtamäki kertoo.
Perustietoja perustaksi
Palvelun toimintaperiaate on kirjattu muotoon ”Zeckit selvittää keneltä ostat”.
– Kaikista suomalaisista yrityksistä löytyvät perustiedot, jotka on saatavissa julkisista lähteistä. Palveluun on yhdistetty myös Tilaajavastuun Luotettava Kumppani –yritysten tiedot. Niistä Zeckitissä on kuitenkin enemmän tietoja kuin Luotettava Kumppani -palvelussa, Huhtamäki kertoo.
Tilaajavastuun Luotettava Kumppani –tiedot perustuvat tilaajavastuulakiin, mutta Zeckitissä yrityksestä voidaan kertoa esimerkiksi, että sillä on käräjäoikeuden päätöksellä riidattomaksi todettua velkaa.
Huhtamäki konkretisoi: – Jos Luotettava Kumppani –yritys on maksanut verot ja työeläkkeet, mutta laiminlyönyt pankkilainan takaisinmaksamisen käräjäoikeuden päätöksellä, yritys voi näkyä Luotettava Kumppani –palvelussa vihreällä värillä merkittynä. Zeckitissä yrityksen kohdalle tulee huutomerkki, minkä pitäisi herättää huomiota ja viestiä, että kannattaa käyttää harkintaa yrityksen valinnassa.
Pätevyyksistä lisätietoa
Päätöksenteon tueksi palveluun pyritään tuomaan koko ajan uusia asioita. Nyt sieltä jo löytyy tiedot SETI Oy:n ja Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n jäsenyrityksistä, joilla on yrityskohtaiset pätevyydet esimerkiksi antennijärjestelmiin liittyviin töihin tai lämpökuvauksiin.
Jos haet isännöintiyritystä, näet palvelussa, onko yrityksellä ISA-sertifioituja isännöitsijöitä.
Tässä vain muutamia esimerkkejä, sillä tällaisia tietoja halutaan palveluun lisää. Tarkoitus on Huhtamäen mukaan tuoda henkilöpätevyydet palveluun niin, että vaikka niitä ei sieltä löydy henkilöniminä, yrityksen tiedoissa kerrotaan, minkälaisia pätevyyksiä sen työntekijöillä on.
Taustatietoja tulkiten
Perustietojen ja talouslukujen lisäksi yrityksestä kerrotaan erilaisia taustatietoja. Esimerkiksi liikevaihtotiedolla tai palkattujen työntekijöiden määrällä voi olla suuri merkitys, kun taloyhtiö yrittää löytää sopivinta palveluntarjoajaa hankkeeseensa.
Huhtamäki kertoo tästä konkreettisen esimerkin. Omassa taloyhtiössä on parhaillaan käynnissä kylpyhuoneremontti, minkä yhteydessä korjataan kahdeksan kylpyhuonetta.
– Löydän palvelusta tiedot esimerkiksi kahdesta hyvästä yrityksestä. Toisen liikevaihto on 500 000 euroa ja toisen 200 000 euroa. Meidän hankkeemme kustannukset ovat runsas 100 000 euroa. Kummalle yritykselle antaisimme hankkeen toteuttamisen?
– Kun suhteutan hankkeemme esimerkiksi yritysten liikevaihtoon, voin todeta, että toiselle yritykselle remonttimme edustaisi noin 60-70 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. On siis syytä miettiä, mitä riskejä siihen liittyy ja kumpi siis kannattaisi valita.
– Tai työntekijämäärä? Toinen yritys esittää tekevänsä työt omilla työntekijöillä, mutta palvelusta näen, että yrityksessä on vain 1-4 työntekijää. Herää epäilys.
– Tällaisia kysymyksiä on syytä esittää, kun mietitään, keitä valitaan. Ei palvelusta saa esiin täysin absoluuttisia totuutta, mutta kyllä sieltä löytyvä tieto auttaa vertailemaan yrityksiä keskenään, hän vielä toteaa.
Taloyhtiöissä usein haetaan kaikessa kaikkein edullisinta. Sen sijaan pitäisi miettiä, mikä on halvan ja edullisen ero.
– Halvin on vain halpa, mutta edullisin on oikeasti halvin. Kun yritys hinnallakin osoittaa, että se haluaa hoitaa velvoitteensa ja pysyä markkinoilla tulevinakin vuosina, sillä pitäisi olla suurempi arvo kuin sillä, että valitset hetkellisesti halvimman, mikä ei pahimmassa tapauksessa edes tee niin kuin on luvannut, 16 vuotta oman taloyhtiönsä hallituksen puheenjohtajana toiminut Huhtamäki tuumii.
Anna arviosi kaikkien hyödyksi
– Käy antamassa arviosi taloyhtiösi isännöitsijästä tai kiinteistönhuollosta tai mistä tahansa palvelusta, jota olet hallituksen jäsenenä tai osakkaana tai asukkaana saanut, Mika Huhtamäki kannustaa.
Mitä enemmän yrityksistä saadaan palveluun arvioita, sitä paremmin tieto palvelee sekä käyttäjiä, että yrityksiä.
– Meidän toiveenamme on, että esimerkiksi taloyhtiömaailmassa, jossa ihmiset ovat tekemisissä monien palveluidentarjoajien kanssa, saisimme vastineeksi ilmaisesta tiedosta ihmisten omia arvioita. Kuinka monta tähteä yritys on saanut yleisarvosanana, se tieto voisi auttaa muita, jotka ovat tekemässä vaikeita päätöksiä, hän vielä jatkaa.
– Jos yritys on saanut leimaavasti positiivista tai negatiivistä palautetta, silläkin tiedolla on merkitystä, kun esimerkiksi hallitus mietti, minkä yrityksen valita.
Arviointi edellyttää Facebook- tai Google-käyttäjätunnuksia.
Yleisarvosanan lisäksi arvioidaan, kuinka hyvin yrityksen palvelu on vastannut hintaa, minkälaista laatua on saatu ja miten sujuvaa palvelu on ollut.
Vieraile verkossa
Zeckitin kehittämisessä on Huhtamäen mukaan ollut tärkeää yhdistää kaikki saatavissa oleva tieto ja jakaa sitä partnereiden välityksellä mahdollisimman laajasti verkossa ja sosiaalisessa mediassa.
Tällä hetkellä kumppanuusverkostossa on mukana esimerkiksi Löydä Sähkömies –palvelu, mistä voi hakea pätevyyden omaavia antenniasentajia tai sähkömiehiä.
Menet Sentraalin 0100100-palveluun hakemaan tietoa jostakin yrityksestä, voit nähdä, minkälaisia arvioita yrityksestä on annettu Zeckitissä.
Etsit sopivaa tekijää Suomela.fi:n Tekijät-palvelusta – saat käyttöösi yritykseen liittyvän Zeckit-selvityksen ja voit miettiä, onko yritys sellainen, jolta haluat tarjouspyynnön.
– Kumppaniverkostossa on mukana myös Turun kaupungin Munpalvelut.fi. Kaupunki myöntää palveluseteleitä esimerkiksi siivouspalveluiden ostamiseen. Zeckitistä palvelusetelin saaneet voivat katsoa siivouspalveluita tarjoavien yritysten taustat, Huhtamäki mainitsee esimerkkinä mielenkiintoisesta kokeilusta.
Teksti: Riina Takala-Karppanen
Artikkeli on julkaistu joulukuussa Kiinteistöposti 9/2016