• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Energia / Tervetuloa sähköautot!

Tervetuloa sähköautot!

22.5.2018

Helsinkiläisessä As Oy Metsäpurontie 17:ssä yhdistettiin sähköautojen latauspaikkojen luonti piharemonttiin. Kukin sähkötolpan käyttäjä maksaa kulutuksensa mukaan. Taloyhtiössä on hybridiautoilijoita, mutta täyssähköauton latauspisteelle ei ole vielä käyttäjää.

As Oy Metsäpurontie 17:ssä on varauduttu sähköautojen tuloon. Taloyhtiössäon 96 asuntoa. Neljällä asukkaalla on hybridiauto, joista yksi on ladattava hybridi.

– EU:n energianormit velvoittavat taloyhtiöitä varautumaan sähköautoihin ja niiden lataamiseen. Vaatimus lieveni paikkamäärävaatimuksesta siihen, että nyt riittää, kun tekniset varaukset tehdään, hallituksen puheenjohtajana toiminut Jouko Tervo sanoo. Piharemontissa autojen sähköjärjestelmän ja sähköpääkeskuksen saneerauksen lisäksi uusittiin rakennusten väliset kaukolämpö- ja viemärijohdot, päävesijohto sekä tonttijohdot kaupungin verkkoon asti. Samalla oli helppo varautua vanhan laajakaistayhteyden modernisointiin valokuiduksi ja siirtyä jätekatosastioista syväkeräysjärjestelmään. Remontti valmistui syksyllä 2016.

Mainos

Valmius täyssähköautoille

Taloyhtiö varusti kaikki pihan 52 autopaikkaa sähkötolpilla, joihin tuli 16 ampeerin lämmityspistokkeet. Lämmitystolpat soveltuvat tavanomaisen lämmityskäytön lisäksi lataushybridien lataamiseen.

– Lämmitystolppien teho riittää hyvin lataushybridien yöaikaiseen lataamiseen. Latausvirta niissä on kuitenkin pienempi ja latausaika pidempi kuin täyssähköautojen lataamiseen tarkoitetussa teholataustolpassa, Jouko Tervo kertoo.

– Täyssähköautoja varten on nyt yksi keskinopean lataamisen mahdollistava 2×22 kilowatin teholatauspiste ja toinen saadaan käyttöön, kun tarvitaan.

Teholatauspiste on varustettu myös kahdella 16 ampeerin lämmityspistokkeella, joten sitä voidaan käyttää tarpeen mukaan tavallistenkin autojen lämmittämiseen.

Sähköautojen lataukseen on oma kaapelinsa. Lämmitystolpista ladattaessa kaapelissa oleva ohjausyksikkö huolehtii latausvirran rajoittamisesta, jotta tolppa ei ylikuormitu.

Taloyhtiössä on myös parikymmentä autotallipaikkaa, joissa on 10 ampeerin pistorasiat, jotka mahdollistavat nipin napin hybridiauton lataamisen.

Sähkönkulutus mitataan

Kullakin autopaikalla on kilowattituntimittarit.

– Meillä ei tarvitse parran päristä siksi, että joku lataa sähkö- tai hybridiautoansa taloyhtiön piikkiin, vaan kaikkia sähkön käyttäjiä veloitetaan kulutuksen mukaan, Jouko Tervo sanoo. Kulutusmittarit luetaan kerran vuodessa. Talohallinta Oy Oulunkylän toimitusjohtaja ja isännöitsijä Eero Vesterinen kertoo, että hallituksen ja isännöintitoimiston kesken keskusteltiin siitä, miten laskutus olisi järkevintä toteuttaa, jotta siitä ei syntyisi kohtuuttoman paljon työtä laskutettaviin summiin nähden.

– Täällä päädyttiin siihen, että laskutusrajana on 20 euroa, eli kun se ylittyy, sen jälkeen sähkönkäyttäjää laskutetaan.

Sähköautojen teholatauspaikkojen laskutusjaksotusta täytyy Tervon mielestä katsoa uudestaan, kun taloyhtiöön tulee täyssähköauton lataajia.

– Alkuvaiheessa teholatauspaikat voitaisiin antaa täyssähköautoautoilijoiden henkilökohtaiseen käyttöön, mutta jos niitä tulee enemmän, sitten paikat otetaan yhteiskäyttöön, Tervo toteaa.

Teholataustolpissa oleva tekniikka mahdollistaa autokohtaisen laskutuksen pilvipalvelun avulla.

Tällä hetkellä kaikki autotallipaikat ovat käytössä. Pihalla on kymmenkunta vapaata autopaikkaa. Autotallipaikat ovat kysyttyjä: uudet asukkaat ovat joutuneet jonottamaan vuoroaan jopa kolme vuotta. Säännöt autotalli- ja pihapaikkojen jakoperusteista ja käytöstä uudistettiin viitisen vuotta sitten ja päivitettiin vuosi sitten piharemontin yhteydessä.

Piharemontti mahdollisti autopaikkahinnoittelun järkiperäistämisen.

Ennen remontti autopaikoista perittiin omistussuhteesta riippuen kolmenlaista hintaa:  sähkötolpattomia paikkoja, osakkaiden omistamia sähkötolppapaikkoja ja yhtiön omistamia sähkötolppapaikkoja. Kaikki lämpötolpat lunastettiin remontin yhteydessä yhtiölle, ja autopaikoista peritään vuokraa, jolla katetaan autosähköjärjestelmän investointikustannuksia.

Piharemontin kustannusarvio oli noin 320 000 euroa, josta autosähköjärjestelmän uudistamiseen meni noin 60 000 euroa.

Metsäpurontie 17
Metsäpurontie 17:ssä täyssähköauton lataamiseen tarkoitettu latauspiste odottaa vielä tarvitsijaansa.

Sähkön kulutuksen kasvu mietittävä

Sähköautojen latauspisteiden toteutukselle on vaihtoehtoja. Ne voidaan toteuttaa usean talon yhteisenä ratkaisuna tai ulkoistaa toteutus pysäköintiyhtiöille tai muille palveluntarjoajille. Latauspisteiden hallinnointikin voidaan ulkoistaa, jolloin veloitus tapahtuu suoraan käyttäjältä, eikä taloyhtiön tarvitse huolehtia latauspisteiden rakentamisesta tai ylläpidosta.

Metsäpurontiellä mietittiin sähkötolppien ohjausautomatiikan siirtoa pilvipalveluun, mutta se ei Tervon mukaan lopulta soveltunut taloyhtiön tarpeisiin.

– Sähköalan ammattilaisen pitää suunnitelmissa ja toteutuksessa ottaa huomioon, miten sähköauton lataus vaikuttaa taloyhtiön sähkönkulutuksen kokonaiskuormaan ja riittääkö syöttökaapelien syöttökyky sen hoitamiseen. Ellei riitä, pitää ottaa käyttöön kuormienohjauslaite, jolla kuormitusta voidaan rajoittaa, Tervo toteaa.

Metsäpurontiellä uusittiin pääsähkökeskus, ja nyt kapasiteetti riittää lämmitys- jalatauspaikkojen vaatimaan noin 230 kilowatin nimellistehoon.

Pelisäännöt selviksi ajoissa

Kiinnostus sähköautoja kohtaan on suuri, mutta kovin raskaisiin investointeihin Eero Vesterisen kokemuksen mukaan ei taloyhtiöissä vielä haluta mennä. Hän yhdistäisi sähköauton latausmahdollisuuden johonkin muuhun remonttiin.

– Esimerkiksi putkiremontissa voi tehdä tarvittavat varaukset lisäputkituksilla ja jättää pääsähkökeskukseen tilaa myöhempää toteuttamista varten, jos sähköautojen latauspisteitä ei vielä haluta toteuttaa, Vesterinen sanoo.

Kun sähköautojen tarvitsema lisäkapasiteetti toteutetaan osana muuta remonttia, siitä voidaan päättää yhtiökokouksessa yksinkertaisella enemmistöllä, kuten Metsäpurontiellä tehtiin.

Jos taloyhtiössä halutaan muuttaa enintään sähköjärjestelmän nykyisen kapasiteetin sallima määrä sähköautoille sopiviksi, silloin päätöksen tekemiseen riittää yhtiökokouksessa yksinkertainen enemmistö.

Osakkaiden maksuvelvollisuus ei saa kuitenkaan muodostua kohtuuttomaksi. Lisäksi yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi sopimuksessa on mainittava siitä, että myöhemmin rakennettaessa lisää latauspisteitä sähköjärjestelmän muutoskustannukset jaetaan kaikkien latauspisteiden käyttäjien kesken.

Eräässä Vesterisen isännöimässä yhtiössä osakas oli hankkinut täyssähköauton ja yhtiö päätti järjestää autotallipaikalle kaapeloinnin ja sähkönkulutusmittauksen. Osakas hankki omalla kustannuksellaan latauslaitteiston.

Hybridiauto latauksessa
Neljällä asukkaalla on hybridiauto, joista yksi on ladattava hybridi.

– Osakkaan kanssa tehtiin sopimus vastuunjaosta, ja yhtiö laskuttaa osakasta sähkönkulutuksesta. Tällainen voi johtaa helposti siihen, että muutkin haluavat autotallipaikoille latauspisteet, mutta kiinteistön sähköverkon kapasiteetti ei välttämättä siihen riitä.

Osakas, joka hallitsee autopaikkaa ja haluaa muuttaa sen sähköauton lataamiseen sopivaksi, tarvitsee muutokseen taloyhtiön luvan. Osakas maksaa kustannukset ja käyttäjä sähköstä. Toisessa Vesterisen isännöimässä yhtiössä oli pohdittu, pitäisikö taloyhtiön rakentaa yksi tehosähkölatauspiste ja vuokrata se ensimmäiselle sähköauton hankkivalle osakkaalle.

– Tai jos tarvitsijoita olisi useampia, kaikki voisivat ladata autojensa akut latauspisteessä. Investointina tämä olisi edullinen, tolppaa voitaisiin käyttää tagitunnistimilla, ja sen perusteella laskutettaisiin kutakin käyttäjää kulutuksen mukaan, Vesterinen sanoo.

Avustusta luvassa

Taloyhtiöt voivat varautua siihen, että. ne voisivat saada osansa asuinrakennuksen omistaville yhteisöille myönnettävistä avustuksista, jotka on suunnattu sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin.

Avustuksiin on varattu valtion talousarviossa 1,5 miljoonan euron määräraha.

Avustuksia voisi hakea elokuussa 2018. Avustuksen myöntämisehdot täsmentyvät tämän kevään aikana. Hakuohjeet julkaistaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aran sivuilla.

Teksti ja kuvat Riina Takala-Karppanen

Kategoriassa: Energia, Piha Avainsanoilla: autopaikka, latauspiste, parkkipaikka, piha, piharemontti, sähköauto, sähköauton lataus

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Suunnittele vaikuttavia ja helppohoitoisia wc-tiloja 6.2.2023
  • LUXA 103 läsnäolotunnistinperhe 6.2.2023
  • Eurooppalaista huippulaatua – Reynaersin ikkuna-, ovi- ja julkisivujärjestelmät nyt Suomessa 6.2.2023
  • Ouluun rakennettu varavoimajärjestelmä havainnollistaa sähköverkon toimintaa 6.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy