Päällikkö on Telinemiehen paras kaveri, mitä sitä kiertelemään. Päällikkö on myös kuin lapsuuden muistojen intiaanipäällikkö Istuva Härkä. Päällikön leiri on työmaa ja siellä olevat ovat inkkareita.
Päälliköllä on kaikki tieto menneestä, onhan hän yleensä pitkänlinjan mies. Päällikkö on siis hyvin koulunsa käynyt ja kokenut mies.
Päällikkö ostaa telinemieheltä paljon telineitä vuodessa. Joskus telinemiehestä tuntuu, että Päällikkö on hänen paras myyntimiehensä. Itse en pystyisi myymään asiakkaalle 16 kertaa enemmän telineitä kuin mitä hän tarvitsisi.
Päällikölle voi esittää uusia asioita, mutta koska Päälliköllä on kaikki tieto ja kokemus, vain Päällikkö tietää, mikä on hyvä ja mikä huono. Tälle asialle on selkeä syy ja sitä kutsutaan projektin ohjaamiseksi.
Otetaan pieni esimerkki: Jokin taloyhtiö on päättänyt ryhtyä hommiin, jotain on vähän tutkittu ja sitten suunniteltu. Mukana ajatuksissa on saattanut olla asukasystävällisyys. Kaikki tietävät, kuinka tärkeä juttu se on – lienee ollut pinnalla jo parikymmentä vuotta ainakin.
No niin, sitten taloyhtiö lähettää papereita eri firmoihin laskettavaksi ja jokin niistä on halvin. Aika usein käy niin, ettei kuitenkaan ole riittävän halpa ja joudutaan miettimään.
Tässä vaiheessa kuvaan astuu mukaan Päällikkö. Pidetään urakkaneuvottelu ja projektia aletaan ohjaamaan. Jos on käynyt niin huonosti, että projektissa on jotain ylimääräistä ja hienoa, laatuakin kenties, ohjataan se pois. Päällikkö ohjaa sen pois samalla tavalla, miten paha henki ajetaan ihmisestä, manaamalla.
Kun vähän aikaa manaa neuvottelupöydän päässä ja ihmettelee, kuka tällaista tarvitsee ja on ajatellut ja tämähän maksaa maltaita, on projekti äkkiä manattu oikeaan suuntaan. Manaamista vahvistetaan siis rahan avulla, pudottamalla kaikki turhuus pois.
Päälliköllä on turhuudestakin paras tiet: Kaikki uusi maksaa liikaa, eikä se ole hyväksi. Tämä on se asia, miksi Päällikkö on niin hyvä Telinemiehen bisneksille. Tehdään taas niin kuin ennenkin.
Siitä pitäisi itse asiassa tehdä tuotemerkki. Olisi hienoa, jos televisiossa jokin telinefirma lopettaisi aina mainoksen sanoihin ”Tehdään niin kuin ennenkin”. Tämän soisi leviävän muillekin aloille ja rakennusalan näyttävän tietä. Ei kukaan tarvitse uusia ajatuksia.
Päällikkö on kuitenkin vasta puolivälissä. Kun paha on manattu pois, kerrotaan hyvän hinta. Nyt ohjataan oikein kunnolla. On taito saada taloyhtiö uskomaan, että huonompi ja hitaampi tapa tehdä on se parempi tapa.
Ohjaaminen tapahtuu niin, että huonoista asioista vaietaan ja kerrotaan vain hyvän hinta. Hinnalla on toinenkin nimi. Se on nimeltään säästö. Kun oikein kunnolla säästää, saa melkein ilmaiseksi. Kaikki ovat tyytyväisiä, kun tulee säästettyä. Sitten vain yhdessä sovitaan, mistä säästetään ja hops, ollaan budjetissa.
Urakka-aikahan siinä vähän piteni, materiaalien laatu hiukan heikkeni ja urakan ketjuttaminen piteni, mutta ne eivät ole tärkeitä asioita, säästö ja budjetissa pysyminen ovat.
Yleinen hintahurmos leviää ja kaikki pöydän äärellä ovat yhtä uskovaisia. Telinefirma, anteeksi Päällikkö, on tyytyväinen. Tuli myytyä 16 kertaa enemmän telinettä kuin asiakas tarvitsisi.
Tämä tulee siitä, että telineitä tarvitaan nyt neljä kertaa enemmän ja neljä kertaa kauemmin. Totta kai Päällikkö teki myös hyvän tilin, kun taloyhtiö säästi. Taloyhtiö sai vähän ja Päällikkö enemmän säästöstä.
Ei ole ihme, että remonttifirmat tekevät rahaa niin hyvin, että pääomasijoittajat ostavat niitä. Aiemmin ne ostivat vain terveys- ja hoitoalan firmoja.
Päällikkö on hommissa mukavassa firmassa. Se tekee rahaa. Ei, ei se ole Suomen Pankki, mutta melkein.
Rakennusala on siitä hyvä ala, että vain Telinemies ja remonttifirmat rikastuvat ja samasta syystä. Melkein säälittää sellaiset firmat, jotka tosissaan panostavat laatuun ja osaamiseen. Päällikön firmakin käyttää niitä sanoja mainoksissaan, työmaalle niitä ei päästetä.
Päällikkö on edennyt urallaan puhetaitojensa avulla. Se ei yleensä puhu paljon, mutta kovaa. Sitä taitoa tarvitaan aliurakoitsijoille ja kaikille muillekin puhuttaessa.
Ja kuten alussa tuli esiin, Päällikkö on aina oikeassa, kun se tietää, mikä on hyvä. Silloinkin, kun Päällikkö on väärässä, se on oikeassa ja kaikki muut ovat väärässä.
Tästä syystä Päällikön ei tarvitse oppia tai ajatella enää mitään, riittää kun sanoo. Onneton asiakas saattaa olla joskus eri mieltä vaikkapa laadusta, mutta siinä ei ole vikaa, joku muu on tehnyt, tilannut tai suunnitellut väärin. Se on samalla myös YSE:n lyhyt oppimäärä.
Jos Päällikkö sanoo, että tarvitaan telineitä, niitä myös tarvitaan. Älä siis väitä vastaan tai kyseenalaista, kaikki muu kuin Päällikön tykkäämä tulee kalliiksi. Se on Telinemiehen argumentti numero kaksi.
Kopiosuunnittelutoimisto ja Päällikkö ovat Telinemiehen bisnesten kulmakivet ja uskolliset veljet. Vain harvoin niissä on moitittavaa. Mutta on vielä yksi joka takaa, että homma menee varmasti oikein. Se on tilaaja. Siitä siten seuraavassa.
**************************
Telinemiehen kirjoitus ”Päällikkö” on julkaistu marraskuussa ilmestyneessä Kiinteistöpostissa 9/2015.
Lue jo aikaisemmin Kiinteistöpostissa julkaistut Telinemiehen kolumnit tästä:
Telinemies 1: Korjausrakentamisen sietämätön keveys
Telinemies 2: Miksikö? Ensimmäinen Miksi.
Tässä luonnehdinta Telinemiehestä: ”Jo 40 vuotta telineillä ja ilman. Ikää ja harmautta on jo riittävästi ja tullut katseltua rakentamista aika monesta vinkkelistä saaden jotain aikaankin, ainakin ensimmäiset 70-luvun tekeleet on jo purettu tai korjattu. Rakennusfysiikka on Telinemiestä aina kiinnostanut, varsinkin kun siitä ei juuri mitään tiedetä. Motto, rakentaminen on materiaalin varastoimista paikoilleen.”