Täydellinen pyörävarasto

Työmatka- ja harrastuspyöräily on entistä suositumpaa, ja monella on useampikin pyörä eri käyttöä varten. Uusissa kerrostaloissa entistä suuremmat pyörävarastot vastaavat hyvin kasvaneeseen tilatarpeeseen. Vanhoissa taloyhtiöissä paras ratkaisu voi olla uusi pyörävarasto pihalle.

Polkupyörätelineistä seinätelineet säästävät lattiapinta-alaa. Telineissä on hyvä olla mahdollisuus runkolukitukseen. Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

Asuntorakennuttaja Bonavan pääsuunnittelijan, arkkitehti SAFA Mari Karttusen on helppo luetella täydellisen pyörävaraston ominaisuuksia: riittävän tilava, helppo pääsy, suora käynti ulkoa, leveät kulkuväylät, kynnyksetön. 

Lisäksi Karttunen jakaisi tilan erilaisen säilytystarpeen mukaan: vähemmän käytetyt taaempana, paljon käytetyt etualalla mahdollisimman helposti otettaviksi. Monella on useampia pyöriä, ja niistä etualalle sijoitetaan se, jota eniten käytetään.

Polkupyörätelineistä seinätelineet säästävät lattiapinta-alaa. Telineissä on hyvä olla mahdollisuus runkolukitukseen.

– Lisäksi tarvitaan tilaa kolmipyöräisille ja juoksupyörille, eli koko pyörävarasto ei voi olla täynnä pyörätelineitä, Karttunen sanoo.

Pyörävaraston luksusta on paikka, jossa voi huoltaa pyöriä. Huoltopisteessä on teline pyörälle sekä työkaluja pyörän perushuoltoon. Pyörän puhdistusta varten huoltopisteessä on vesiliittymä ja lattiakaivo. Pyöränpesupaikka voi olla myös pihalla.

– Pyöräilyn suosion kasvun myötä myös pyörävarastoille varattava tila on uudiskohteissa kasvanut. Aiemmin pyöräpaikkojen määrää ei säädelty mitenkään. Nykyään laskentaperuste voi olla huoneistojen määrä tai rakennusoikeuden kerrosala, Karttunen kertoo.

Pyörävaraston pintamateriaalina paras vaihtoehto on edelleen maalattu betoni. Se kestää nastarenkaita ja rapaa ja on helposti uudistettavissa määräajoin, arkkitehti SAFA Mari Karttunen toteaa. Kuva: Bonava

– Pyöräily on kestävän kehityksen ja aktiivisen elämäntavan mukainen kasvava trendi. Siihen satsataan paljon kunnissakin. 

Modernissa pyörävarastossa voi olla suuret ikkunat tuomassa päivänvaloa ja vähentämässä  keinovalaistuksen määrää; Karttusen mukaan ikkunat eivät ole turvariski, mikäli ne ovat vahvaa turvalasia. Tilan ikkunallisuus voi tulla myös rakennusvalvonnan vaatimuksesta tehdä aukotusta maantasokerrokseen.

– Pyörävaraston pintamateriaalina paras vaihtoehto on edelleen maalattu betoni. Se kestää nastarenkaita ja rapaa ja on helposti uudistettavissa määräajoin, Mari Karttunen toteaa.

Sähköpyörien akkujen latauksesta sovittava

Uudiskohteissa pyörävarastot ovat palo-osastoja, jotka voidaan palon syttyessä eristää muista tiloista palo-ovilla ja joiden savunpoisto on järjestetty normien mukaan. Asia on tärkeä sähköpyörien litiumioniakkujen säilytyksen ja latauksen kannalta. 

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on kirjannut ohjeet litiumioniakkujen turvalliseen säilytykseen ja lataamiseen. Ohjeiden mukaan akun lataukseen käytetään vain siihen tarkoitettua laturia ja lataus pitää tehdä paloturvallisessa tilassa niin, ettei vikatilanne jää huomaamatta. Akkua pitää säilyttää huoneenlämmössä ja paloturvallisessa tilassa.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKin mukaan sähköpyörien akkujen lataaminen pitäisi taloyhtiöissä tapahtua hallitusti yhdessä paikassa, esimerkiksi palo-osastoidussa pyörävarastossa, jonka katossa on palovaroitin ja jossa on alkusammutuskalustoa.

Huoltopisteessä on teline pyörälle sekä työkaluja pyörän perushuoltoon. Pyörän puhdistusta varten huoltopisteessä voi olla vesiliittymä ja lattiakaivo. Kuva: Bonava

– Vaikkei pyörävarasto vanhassa talossa olisikaan oma palo-osastonsa, niin jo se, että kyseessä on oma erillinen tila, on hyvä asia, SPEKin vanhempi asiantuntija Ilpo Leino toteaa 

Leinon mukaan uusissa ja vanhoissa talo­yhtiöissä pitää miettiä suhtautuminen sähköpyörien säilytykseen, lataukseen ja latauksesta syntyviin kustannuksiin. 

– Jokaisen sähköpyöräilijän tai sähköpotkulautailijan tulisi varmistaa, mitkä ovat sopivat latausmenetelmät, ja katsoa taloyhtiön ohjeista, missä sähköpyörän tai sähköpotkulaudan akun lataaminen on turvallista ja miten toimitaan, jos vahinko pääsee sattumaan, SPEKin palon­torjuntatekniikan asiantuntija Lauri Lehto sanoo.

Lisätilaa pihalta

Tilavan ja toimivan pyörävaraston tekeminen uudiskohteeseen on helppoa. Muutamia kymmeniä vuosia vanhan kerrostalon yhteisistä tiloista voi olla vaikea löytää lisätilaa pyörille. 

– Jos tilaa paremmin toimivan pyörävaraston rakentamiseksi rakennuksen sisälle ei ole, yksi ratkaisu voisi olla pyörien säilytykseen tarkoitettu valmiskatos tai -varasto pihalle. Katokset ja varastot jäsentävät pihaa mukavasti, ja niillä saa tehtyä tuulensuojaa ja miellyttävää miljöötä, Mari Karttunen sanoo.

Uusien pyöräkatosten ja -varastojen hankinnan voisi liittää osaksi taloyhtiön piharemonttia tai sähköautojen latauspisteiden rakentamista.

Karttusen mukaan kevyenä rakennelmana pyöräkatoksen tai -varaston voi useissa kunnissa toteuttaa ilman lupakäsittelyä. Tilanne pitää kuitenkin tarkastaa kunnalta ennen hankintaa. 

– Ehdotuksessa uudeksi rakennuslaiksikin on ajatus, että kevyet rakennelmat eivät tarvitsisi rakennuslupaa. On kaikkien etu, että pyörällä liikkumista helpotetaan.

Teksti: Jaana Ahti-Virtanen