• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Taloyhtiön digi: näppärät palvelut, vähemmän kokouksia

Taloyhtiön digi: näppärät palvelut, vähemmän kokouksia

25.8.2017

Isännöitsijä Vesa Kujanpää Pirkanmaan Ammatti-Isännöinti Oy:stä toteaa digitaalisuuden tekevän tuloaan taloyhtiöihin. Tärkeintä on lukea viestit riippumatta niiden jakotavasta.

– Olemme nyt murrosvaiheessa. Paperinpyörityksen aika ei ole vielä ohi, koska kaikki asukkaat tai osakkaat eivät käytä sähköisiä palveluja. Lisäksi jotkut tiedotteet on saatava varmasti perille, joten ne jaetaan postiluukkuihin. Toisaalta mikään kanava ei ole tehokas, jos paperista tai sähköistä tiedotetta ei lueta, Kujanpää toteaa.
Taloyhtiöiden kiinnostus digitaalisia palveluja kohtaan vaihtelee. Vesa Kujanpää ei allekirjoita väitettä, että hallituksen korkea keski-ikä jarruttaisi digitalisaation etenemistä. Hänen mielestään kyse on asenteista: halutaanko taloyhtiön asioista viestiä ja toisaalta vastaanottaa viestiä. Lisäksi kustannukset ovat avainasemassa; vastaako digitaalisuudesta saatava hyöty kuluja?
Monella taloyhtiöillä on omat nettisivut, jotka ovat osoittaneet tarpeellisuutensa.
– Asuntosijoittamisen lisääntyessä joudutaan nykyisin tiedottamaan sekä vuokralaisille että osakkaille, kun ennen riitti vain asuville osakkaille tiedottaminen. Tähän digitalisaatio tuo helpotusta, tapahtui viestintä sähköpostitse tai taloyhtiön sivujen kautta.
– Taloyhtiön sivuilta löytyvät esimerkiksi asukasohjeet, joihin taloon muuttavan toivotaan tutustuvan. Tämä edellyttää toki sitä, että uusi asukas on tehnyt muuttoilmoituksen ja hänelle on saatu tunnukset toimitettua. Yhä useammalta se tuppaa unohtumaan, Kujanpää toteaa.
Isännöintitoimiston sähköisen palvelun kautta voi muun muassa tilata isännöitsijäntodistuksen, jättää häiriöilmoituksen tai tehdä muutostyöilmoituksen, joka onkin yksi käytetyimmistä palveluista. Isännöintitoimistolla on myös vastauspankki usein kysyttyihin kysymyksiin.
Chat-palvelu kasvaa nopeasti. Sillä pyritään korvaamaan yksinkertaisten asioiden puhelinsoitot. Taloyhtiöissä on myös omia Facebook-ryhmiä.

Remontista kattava paketti
Isännöitsijä on todennut sähköisen viestinnän hyödyt, kun taloyhtiössä tehdään remonttia.
– Taloyhtiön sivuilla ovat katsottavissa esimerkiksi piirustukset, arkkitehtikuvat ja tiedotteet remontin etenemisestä. Toimistolle ei enää tarvitse järjestää huonetta, jossa piirustukset ja asiakirjamapit olisivat nähtävillä, Vesa Kujanpää vertaa vanhaan käytäntöön.
Tamperelaisen As Oy Kalevan puistotie 11:n julkisivu- ja piharemontissa sähköinen tiedottaminen on osoittanut toimivuutensa. Se on palvellut hyvin myös muualla asuvia osakkeenomistajia.
Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Juha Joki toteaa digitaalisuudesta olevan hyötyä lähinnä dokumenttien säilytyksessä. Muun muassa taloyhtiön pöytäkirjat ovat olleet sähköisessä muodossa vuosikymmenen alusta lähtien.
– Itse toimintaprosesseja se ei ole vielä kovin paljon muuttanut. Sivuilla ole tageja tai metadataa, jotta hakusanalla voisi etsiä, mitä jostain aiheesta on joskus kirjoitettu. Nyt tiedon löytääkseen pitää kahlata pöytäkirjat läpi. Se on työlästä, jos ei tiedä missä kokouksessa asiaa on käsitelty, Joki sanoo.
Isännöitsijä Vesa Kujanpää arvelee tämän ongelman poistuvan, kun dokumenttien tallennustapaan tulee sähköisen asunto-osakeyhtiörekisterin myötä muutoksia.

Mainos

Sähköpostia kokouksen sijaan
Juha Joen mukaan sähköposti on vähentänyt 40 prosenttia taloyhtiön hallituksen kokouksista.
– Ennen kokoonnuttiin viisi, nyt kolme kertaa vuodessa, koska moni asia voidaan hoitaa sähköpostitse. Lisäksi siitä jää dataa, joten kenenkään ei tarvitse muistella jälkikäteen, mitä on sovittu.
Kahden taloyhtiön hallituksessa toimiva Juha Joki arvelee etäkokousten suosion kasvavan. Isännöitsijä Vesa Kujanpään mukaan etäkokouksista on tullut kyselyjä. Niissäkin pitää miettiä todellinen tarve kustannuksiin nähden.
– Parhaimman hyödyn taloyhtiö saisi digitaalisuudesta, jos talotekniset älykkäät ohjausjärjestelmät olisivat mahdollisia. Uudisrakennuksissa tekniikat ja mittarit ovat valmiina, mutta vanhoihin taloihin niitä ei kannata asentaa kuin ehkä ison peruskorjauksen yhteydessä, Juha Joki toteaa.

Teksti ja kuva: Irene Murtomäki
Artikkeli on julkaistu kesäkuussa ilmestyvässä Kiinteistöposti 5/2017.

Kategoriassa: Artikkelit, Huolto ja siivous Avainsanoilla: asukasohjeet, asuntosijoittaminen, chat-palvelu, digi, digitaaliset palvelut, digitaalisuus, Facebook, häiriöilmoitus, isännöitsijäntodistus, nettisivut, sähköposti, taloyhtiö, tiedottaminen, viestintä

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Fibolla nyt antibakteeriset pinnat 3.2.2023
  • KWC Nordics Oy. Tutut tuotteet – uusi brändi. 3.2.2023
  • Venttiiliteknologian uusi sukupolvi 3.2.2023
  • Pohjoismainen luksusrakennus erikoisvalmisteisella hiilineutraalilla Dekton-julkisivulla 3.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy