• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Taloyhtiö vastaa hissiensä turvallisuudesta

Taloyhtiö vastaa hissiensä turvallisuudesta

7.10.2021

Hissin haltija on rakennuksen omistaja, jota taloyhtiössä edustavat hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä. Hissin haltijan vastuulla on hissin turvallisuus ja siihen kuuluvat määräaikaistarkastukset, huolto, korjaukset ja mahdolliset pelastustehtävät.

Kuva: Mikael Lindén

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin johtava asiantuntija Antti Savola sanoo,  että yleisesti ottaen hissiturvallisuus on Suomessa hyvällä tasolla.

– Matkustusmääriin verrattuna tapaturmia on vähän. Suomessa on hyvälaatuisia hissejä, joita tarkastetaan ja huolletaan säännöllisesti, Savola sanoo.

Mainos

Hissin määräaikaistarkastus pitää tehdä joka toinen vuosi. Taloyhtiössä tarkastuksen tekeminen on taloyhtiön vastuulla.  Tarkastuksia tekevät Tukesin hyväksymät valtuutetut tarkastuslaitokset, joita on Suomessa vain kolme: KIWA Inspecta, HSAB eli Hissbesiktningar i Sverige AB:n Suomen-sivuliike sekä Liftinstituut Nordic, joka on osa hollantilaista Liftinstituut-konsernia. 

Tarkastuslaitos ja hissihuoltoliike sopivat usein tarkastuksen ajankohdan. Tarkastusta varten hissin  huoltosopimukseen voidaan sisällyttää tarkastusapuna toimiminen hissitarkastuksessa.

– Tarkastusavusta ei ole säädetty, mutta tarkastuslaitokselta tulee yleensä yksi henkilö tekemään tarkastuksen ja tarkastukseen sisältyy tehtäviä, joista yksi ei suoriudu. Huoltomies, jolla on avaimet hissitiloihin, voi toimia tarkastus­apuna, Antti Savola kertoo.

Tukesin johtava asiantuntija Antti Savola toteaa, että hissihuollossa on kaksi tärkeää asiaa: hissillä on huolto-ohjelma ja huolto tehdään aina sen mukaisesti.

Pahimmat viat yleistyneet

Määräaikaistarkastuksista tulee pöytäkirja hissin haltijalle eli taloyhtiölle sekä huoltoliikkeelle.

– Pöytäkirjaan kirjatut puutteet ja viat on pakko korjata heti tai ilmoitetun ajan kuluessa. Jos tarkastuspöytäkirjan sisällöstä on erimielisyyttä, muutosta on haettava tarkastuslaitokselta, Antti Savola toteaa.

Tarkastuksissa havaittava vakavin puute on niin sanottu välittömän vaaran aiheuttava vika. Jos sellainen havaitaan, hissin käyttö on keskeytettävä, kunnes vika on korjattu.

– Näiden välittömän vaaran vikojen määrä on kasvanut moninkertaisesti viimeisten 10 vuoden aikana. Se huolettaa Tukesia, sillä havaitut vaarat kertovat huollon puutteista, esimerkiksi hissin turvalaitteita ei ole testattu huoltokäyntien yhteydessä riittävästi. Turva­laitteiden testaukseen kuuluvat muiden muassa hälytys­järjestelmän testaus ja putoavan hissikorin pysäyttävän tarraimen toimintakunnon testaus, Savola kertoo.

– En usko hissien yhtäkkiä lisääntyneeseen vikaantumiseen, vaan huolto ei ole ollut riittävän huolellista.

Antti Savolan mukaan Tukes on kertonut huolestaan myös alan toimijoille. Palautteen perusteella huoltoliikkeet haluavat itsekin selvittää laatupuutokset toiminnassaan. 

Hissitarkastuslaitokset ovat vuodesta 2014 merkinneet tarkastuspöytäkirjaan hissin teknisten vikojen lisäksi havaintoja huollon puutteista.

Huolto-ohjelma on hissikohtainen

Taloyhtiö tekee sopimuksen hissin huollosta alan yrityksen kanssa. Antti Savola toteaa painokkaasti, että hissihuollossa on kaksi tärkeää asiaa: hissillä on huolto-ohjelma ja huolto tehdään aina sen mukaisesti.

Huolto-ohjelma on hissikohtainen, ja ohjelmassa on otettu huomioon kyseisen hissin ominaispiirteet. 

– Hissin huolto-ohjelmassa sanotaan, mitä huoltokäynnillä pitää tehdä; ohjelman pitää olla riittävän yksityiskohtainen. Hissin haltijalla eli esimerkiksi taloyhtiöllä on vastuu huolto-ohjelman tekemisestä. Ohjelman tekemisessä voi olla apuna hissihuoltoyhtiö tai hissialan asiantuntija.

Hissin valmistaja toimittaa hissin mukana hissin huoltamiseksi tarvittavat huolto-ohjeet. Ohjeissa kerrotaan esimerkiksi, miten mikin hissin osa huolletaan.

– Vuodessa tehtävien huoltokäyntien määrä vaihtelee. Käyntien sisältö ei välttämättä ole sama joka kerralla, mutta kaikki huolto-ohjelmassa mainitut tehtävät tulevat tehdyiksi vuoden sisällä, Savola sanoo.

Huoltokäyntien määrä riippuu muiden muassa hissin rakenteesta, iästä, käytön määrästä ja rakennuksen korkeudesta. Huoltokäyntien määrä on vähentynyt paljon viime vuosikymmeninä. 1960- ja 1970-luvulla huoltokäyntejä saattoi olla kerran kuussa, nykyään määrä on vähentynyt esimerkiksi neljään kertaan vuodessa. Laki edellyttää riittävää määrää.

Hissin konehuoneessa on huoltopäiväkirja, johon merkitään huoltokäynnit huoltotoimenpiteineen sekä hississä esiintyneet viat ja niiden korjaaminen.

Pelastaminen on osa hissihuoltoa

Taloyhtiön hissihuoltosopimukseen kirjataan myös toimiminen pelastustapauksessa. Sopimuksesta on hyvä käydä ilmi, missä ajassa hissihuoltoyhtiö on paikalla, kun ongelmasta ilmoitetaan.

– Jos hissi jää jumiin, hissin huoltoyhtiö soitetaan avuksi, ei pelastuslaitosta. Yleiseen hätänumeroon soitetaan vain, jos joku on loukkaantunut tai välittömässä vaarassa, Antti Savola muistuttaa.

Hissiherätys

Savola toivoo, että taloyhtiöiden hallitukset kiinnittävät huomiota huoltoliikkeen valintaan ja hissinhuoltosopimuksen sisältöön. 

– Jos taloyhtiölle tarjotaan selvästi muita edullisempaa hissin huoltoa, hälytyskellojen on syytä soida. Tukesin sivuilla on toiminnan­harjoittajarekisteri, josta löytyy hissityö­oikeudelliset hissialan toimijat. Hissitöitä ei saa tehdä, jos yritystä ei löydy rekisteristä.

Taloyhtiöpäättäjien on syytä tuntea myös hissin huolto-ohjelman sisältö.

– Olisi hyvä myös seurata huollon tasoa: toimiiko hissi moitteettomasti, onko vikoja ja puutteita, kuinka usein niitä on ja onko korjausta vaativia vikaantumisia usein.

Taloyhtiön vastuullisten on myös käytävä läpi hissin määräaikaistarkastuksesta tehty pöytäkirja. 

– Jos pöytäkirjaan on merkitty paljon vikoja, on syytä miettiä huollon tasoa. 

Savola toivoo, että taloyhtiöissä panostettaisiin ennakoivaan kunnossapitoon.

– On järkevää tunnistaa ja korjata potentiaaliset laiteviat ennen kuin ne ilmenevät toiminnan häiriönä.

Teksti: Jaana Ahti-Virtanen

Kategoriassa: Artikkelit, Huolto ja siivous, Koti, Turvallisuus Avainsanoilla: Antti Savola, Hissbesiktningar i Sverige AB, hissi, HSAB, huolto, isännöitsijä, Jaana Ahti-Virtanen, Kiwa Inspecta, korjaukset, Liftinstituut Nordic, määräaikaistarkastukset, pelastustehtävät, taloyhtiö, tarkastuslaitos, Tukes, turvallisuus, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto

Ensisijainen sivupalkki

Kiinteistöposti-lehtien arkisto

Lue aiemmat numerot täältä.

Päivää, sanoi isännöitsijä

Sanna-Kaisa Pylvänäinen: Pääsääntöisesti tykkään kovasti työstäni

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Vetovoimaa ja seesteisyyttä toimiston syksyyn 4.10.2023
  • HyDra-muottiöljyt varmistavat valun onnistumisen 4.10.2023
  • Lokakuussa esittelemme jännittäviä ja innovatiivisia Invisacook-tuotteitamme 4.10.2023
  • Tulossa uusi Vallox Exxeo -huippuimurisarja 4.10.2023

Suosittua sivustolla

  • Skanska rakentaa Kuopioon 265 opiskelija-asuntoa
  • Retiisikujalle vähähiilisiä betonielementtejä
  • Fira rakentaa pysäköintitalon Espoon Kivenlahteen
  • Solnet ja H.G.Paloheimo kehittävät Etelä-Suomen suurinta aurinkopuistokokonaisuutta
  • Cramolla uusi toimipiste Espoossa

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy