Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi pyrkii edistämään sähköautojen latausmahdollisuuksia uusissa rakennuksissa, mutta laajamittaisesti myös korjattavissa rakennuksissa. Direktiiviehdotus sisältää myös rakennusten automaatio- ja valvontajärjestelmiä koskevia vaatimuksia.
Direktiiviehdotuksen mukaan jäsenmaiden tulisi laatia rakennuskannan pitkän aikavälin peruskorjausstrategia. Strategia sisältäisi muun muassa suunnitelman toimenpiteineen ja tavoitteineen rakennuskannan vähähiilisyyden saavuttamiseksi vuonna 2050 ja välitavoitteet vuodelle 2030.
Uusiin ja korjattaviin rakennuksiin tietyin edellytyksin
Direktiiviehdotuksen mukaan uusissa asuinrakennuksissa, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, valmisteltaisiin kaapelointi siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan asentaa sähköautojen latauspiste.
Laajasti korjattavien asuinrakennusten kohdalla kaapelointi koskisi noin 600 asuinkerrostaloa vuodessa.
Muun tyyppisissä rakennuksissa, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, olisi uudisrakentamisessa ja laajojen korjausten yhteydessä varustettava joka kymmenes pysäköintipaikka hintasignaalin mukaan toimivalla sähköautojen latauspisteellä.
Vuosittain Suomessa valmistuu noin 1 100 uutta rakennusta ja korjataan noin 930 rakennusta, joita latauspisteiden rakennusvelvoite koskisi.
Direktiiviehdotus sisältää myös vaatimuksen, jonka mukaan olemassa olevissa rakennuksissa joka kymmenes pysäköintipaikka tulisi varustaa hintasignaalin mukaan toimivalla sähköautojen latauspisteellä 1.1.2025 lähtien, eikä vaatimus rajoittuisi silloin uudisrakentamiseen ja laajoihin korjauksiin.
Latauspisteiden rakennusvaatimus ei koskisi asuinrakennuksia ja edellyttäisi, että rakennuksessa olisi yli 10 pysäköintipaikkaa.
Valtioneuvosto suhtautuu varauksellisesti tähän olemassa olevia rakennuksia koskevaan komission ehdotukseen. Sen mielestä on tärkeää, että direktiivin säännökset ovat joustavia, eivätkä sisällä liian teknisiä yksityiskohtia.
Muutoksia tarkastuskäytäntöihin
Direktiiviehdotuksen mukaan lämmitysjärjestelmien ja ilmastointijärjestelmien pakollisten tarkastusten vaihtoehdoksi tulisi vaatimus varustaa suurehkot rakennukset automaatio-, seuranta- ja valvontajärjestelmillä.
Valtioneuvosto pitää tätä hyvänä vaihtoehtona tarkastuksille ja kannattaa säännöllisten tarkastusten kohdistamista aiempaa suurempiin teknisiin järjestelmiin.
Valtioneuvosto päätti lähettää EU:n komission laatiman energiatehokkuusdirektiivin muuttamista koskevan kirjelmän eduskunnan käsiteltäväksi.