• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Sosiaalisen isännöinnin tarve kasvaa koko ajan

Sosiaalisen isännöinnin tarve kasvaa koko ajan

12.1.2015

Kotona asuvan ikääntyvän väestön kasvu synnyttää – ja on jo jossakin määrin synnyttänytkin – suuren tarpeen sosiaaliselle isännöinnille. – Me joudumme tulevaisuudessa miettimään, pitäisikö olla teknisten ja hallinnollisten isännöitsijöiden rinnalla myös sosiaalityötä tekeviä isännöitsijöitä, turkulainen varanotaari Ulla Bergman arvioi nykyisen kehityksen perusteella.

Suurimman kimmokkeen ajatuksella antoi kokemus 74-vuotiaan rouvan otettua Ulla Bergmaniin yhteyttä, koska hänellä ei ollut ketään muuta – ei omaisia, ei läheisiä ystäviä, eikä liioin kaupungin eikä seurakunnankaan palveluista löytynyt apua akuutissa tilanteessa.
– Tämä rouva oli kovassa 39 asteen kuumeessa ja hänen olisi pitänyt lähteä hakemaan lääkkeitä apteekista. Ruokaakaan ei kaapissa ollut, Ulla Bergman, jolla on pitkä kokemus isännöintitehtävistä ja hallituksen puheenjohtajan tehtävistä kuvaa yhteydenottoa.
Ulla Bergman luonnehtii soittajaa ajan tasalla olevaksi järkeväksi ihmiseksi, joka osasi käyttää internetiä ja oli etsinytkin ennen soittoaan netistä Turun kaupungin ikääntyvien palvelun puhelinnumeron. Sieltä hänelle oli vastattu, ettei voida antaa apua, koska hänelle ei ole kaupungin toimesta tehtyä ei ole palvelusuunnitelmaa, eikä tällaisiin akuutteihin tilanteisiin ole olemassa kaupungin taholta mitään palvelua.
– Rouvaa oli neuvottu soittamaan seurakuntaan. Hän koki hieman syyllisyyttä siitäkin, koska ei ole seurakunnan jäsen, mutta soitti silti. Sieltäkään ei tarjottu minkäänlaista apua akuuttiin tilanteeseen.
– Sen jälkeen hän soitti minulle, koska muisti minut. Toimin nimittäin aikoinani isännöitsijänä samassa taloyhtiössä.
Ulla Bergman otti asian hoitaakseen, lähti hakemaan lääkkeet ja ruuat. – Katsoin sen lähimmäisen velvollisuudekseni. Se oli vähintä, mitä voi tehdä. Mutta samalla heräsi pohdinta, miten isännöitsijät ja isännöitsijätoimistot toimisivat – eihän niillä ole tällaiseen aikaa, ei palvelua, eikä velvollisuuttakaan.

– Vanhusväestön yksinäisyys johtaa siihen, että moni heistä tulee isännöitsijän toimistoon tekemään tikusta asiaa, koska kaipaa juttukaveria ja seuraa. Olen keskustellut muutamien isännöitsijöiden kanssa, jotka ovat arvioineet, että isännöitsijän työajasta menee noin 15 prosenttia sosiaaliseen kanssakäymiseen, Ulla Bergman nostaa vielä esiin.

Kotona asuvan väestön ikääntyminen vaikuttaa kaikkeen
Tapaus antaa kuitenkin lohduttoman kuvan tilanteesta: pärjäät yksin hyvin kotona, etkä tarvitse yhteiskunnan apua, mutta kun sitten yhtäkkiä yllättäen tarvitsetkin sairauden vuoksi akuuttia apua.
– Tässä tapauksessa niin yksinkertaista asiaa kuin lääkkeiden noutoa ja ruuan hakua, sellaista ei ole missään tarjolla!
– Ihmisten kokema turvattomuus ja inhimilliset lähtökohdat pitäisi ottaa paremmin huomioon. Minun mielestäni myös Isännöintiliiton ja Kiinteistöliiton pitäisi varautua miettimään ikääntymisen vaikutuksia asumiseen ja auttaa taloyhtiöitä varautumaan mahdollisiin toimenpiteisiin, aikanaan Kiinteistöliiton varapuheenjohtajana ja Turun kiinteistöyhdistyksen puheenjohtajana toiminut Ulla Bergman kuuluttaa.

Mainos

Isännöitsijän ”käsissä” ensimmäiseksi
– On selvää, että kaikki haluavat lähipalvelua. Jos olet arka, et uskalla ensimmäiseksi ottaa yhteyttä kaupungin virkamieheen. Monet ottavat yhteyttä isännöitsijään, koska kokevat hänet tutummaksi ja turvallisemmaksi ja ajattelevat, että sitä kautta pääsee asiassa eteenpäin, Ulla Bergman toteaa.
Ongelmatilanteissa vanhuspalvelulaki kehottaa ensimmäisenä ottamaan yhteyttä virkamiehiin. Lain 5. Luvun 25 §:ssä sanotaan näin:
”Vanhuspalvelulaki velvoittaa seuraavat tahot tekemään ilmoituksen havaitsemastaan iäkkään henkilön palvelutarpeesta: terveydenhuollon ammattihenkilöt, kunnan sosiaalitoimen palveluksessa olevat, alueen pelastustoimen palveluksessa olevat, hätäkeskuksen palveluksessa olevat ja poliisin palveluksessa olevat.
Heidän on ilmoitettava kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranomaiselle, jos he ovat tehtävässään saaneet tiedon iäkkäästä henkilöstä, joka on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan. Ilmoitus on tehtävä viipymättä. Salassapitosäännökset eivät ole esteenä velvollisuuden täyttämiselle. Muutkin kuin edellä mainitut tahot voivat tehdä ilmoituksen havaitsemastaan iäkkään henkilön avun tarpeesta heitä mahdollisesti sitovien salassapitovelvoitteiden estämättä”, lausuu laki sallien siis esimerkiksi isännöitsijöiden tai huoltomiesten ilmoittamiset viranomaisille.

Laitospaikkojen ”alasajo” huolestuttavaa kehitystä
Vanhuspalvelulain mukaan kunnan on asetettava vanhusneuvosto, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja ja tehdä aloitteita. Vanhusneuvostot ovat demokraattisesti kokoonpantu eri puolueiden edustajista.
Ulla Bergmanin kokemus ja näkemys neuvoston toiminnasta ei ole kovin hyvä, koska neuvostolla ei ole käytettävissä olevia omia määrärahoja.
Tilanne näyttää hänen mielestään huolestuttavalta sitä taustaa vasten, että esimerkiksi Turussa on nyt asukkaita 182 000, joista yli 65-vuotiaita on 35 000.
– Siis noin viidesosa kaupungin asukkaista, Ulla Bergman painottaa.

– Valtioneuvoston säästöpäätöksen mukaan mukaan heistä kolmelle prosentille turvataan laitospaikat eli vain 1 050 henkilölle! Laitoshoidon purkaminen on mielestäni heitteillejättöä. Onko mitään mieltä, että muistisairaat harhailevat ulkona, huonokuntoiset kaatuilevat kotona. Alati vaihtuva kotihoitoväki ei siinä auta, vaikka he kuinka parhaansa yrittäisivät, hän jatkaa.
Kotiin saatavan avun merkitys kasvaa silläkin perusteella, että jo nyt yli 65-vuotiasta 70 prosenttia asuu kotona.

– Vanhuspalvelulain mukaan ikääntyneellä tarkoitetaan vanhuuseläkeläistä, joka on fyysiseltä iältään 63+ väestöä. Iäkkäällä taas henkilöä, jonka toimintakyky on heikentynyt ikään liittyneiden syiden vuoksi. Iäkkäälle henkilölle on laadittava palvelusuunnitelma, jossa hoito ja huolenpito toteutetaan ensisijassa hänen omassa kodissaan. Pitkäaikaista laitoshoitoa järjestetään vain poikkeustapauksissa lääketieteellisin perustein. Potilasturvallisuus ei ole laitoshoidon peruste (!!!), Ulla Bergman vielä esittää pohdintojensa taustaksi faktoja, jotka löytyvät viralliselta nimeltään Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.

Sosiaalista isännöintiä kuntaportaaseenkin
Jokaisella sosiaalitoimistossa asioivalla henkilöllä on kontaktihenkilö, joka yrittää ohjata hoitoon. Pitäisikö sosiaalitoimeen saada myös isännöitsijöitä, jotka toimivat kontaktihenkilöinä nimenomaan asunto-osakeyhtiöissä yksin asuville ikäihmisille ja auttavat heitä ongelmatilanteissa viemään asioita eteenpäin.
Erilaisten sosiaalisten ongelmien heijastuminen isännöitsijän työhön on tuttua myös Ulla Bergmanille.
– Kohtasin isännöitsijän toimiessani ikäihmisiä, jotka olivat sitä mieltä, että naapuri yrittää tappaa heidät johtamalla kaasua heidän kotiinsa tai tarpeillaan ei voi käydä, koska vessanpönttöön on asennettu kamera. Naapureilta tuli valituksia porraskäytävän pahasta hajusta ja kun hajun perusteella löysimme huoneiston ja menimme sisään, siellä oli kattoon asti ulottuvia jätekasoja ja kasojen keskellä vajaan puolen metrin levyinen keittiöön johtava polku.

Artikkeli on julkaistu marraskuussa ilmestyneessä Kiinteistöpostissa 9/2014.

Kategoriassa: Artikkelit, Kolumnit, Koti Avainsanoilla: ikäihmiset, sosiaalinen isännöinti, sosiaalitoimi, vanhuspalvelut, vanhusväestö, varanotaari Ulla Bergman

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Vihreästä entistä vihreämpää ja paremmin varusteltua 1.2.2023
  • Tavallinen vesivessa on iso ja haastava projekti 31.1.2023
  • Mattapintaiset SILK-GLASS ® kirjoitustaulut uusin värein Tukholman huonekalumessuilla! 31.1.2023
  • Ullakkoportaat 31.1.2023

Rakennusalan Trendit -raportti

Rakennusalan Trendit raportti

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy