• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Sähköautot tulevat – varaudu ajoissa

Sähköautot tulevat – varaudu ajoissa

13.1.2016

Tamperelaisen As Oy Koivistontien rintamamiestaIojen parkkipaikalla on kaksi lataustolppaa, joissa on yhteensä neljä paikkaa sähköautoille. Ne asennettiin pari vuotta sitten, kun taloyhtiössä tehtiin sähköremontti putkiremontin yhteydessä. Latausasemat ovat toistaiseksi olleet ilman käyttöä, mutta taloyhtiön puheenjohtaja Cristian Seres uskoo tilanteen muuttuvan sähköautojen määrän kasvaessa.

– Toivon mukaan vuoden sisällä ensimmäisellä tolpalla on käyttöä, hän arvioi.
Yhdeksän kerrostalon taloyhtiössä on 138 asuinhuoneistoa ja noin 180 asukasta. Lisäksi taloyhtiöllä on kuusi liiketilaa vuokralla.
Lataustolppien asentaminen lähti liikkeelle taloyhtiön puheenjohtajan kiinnostuksesta sähköautoja kohtaan. Myös muut suhtautuvat asiaan myönteisesti.
– On vain ajan kysymys, koska ensimmäinen asukas ostaa sähkö- tai hybridiauton ja alkaa kaivata latausmahdollisuutta, Seres perustelee.

– Taloyhtiössämme on aika paljon autopaikkoja, joten muutama sähköauton latauspaikka ei ole keneltäkään pois. Kustannukset eivät nousseet mainittavasti, koska tämä kaikki toteutettiin sähköremontin yhteydessä. Samalla lisättiin lämmitystolppien määrää.

Lataustolppien virransyöttöä varten jouduttiin tekemään maakaapelointitöitä. Johdon täytyy olla 16 ampeerin sulakkeen vuoksi paksumpaa kuin mitä käytetään tavallisissa lämmitystolpissa.
Koska lataustolpat ovat olleet käyttämättöminä, pohdittiin taloyhtiössä jossain vaiheessa mahdollisuutta käyttää niitä tavallisina lämmitystolppapaikkoina. Se kaatui kuitenkin siihen, ettei markkinoilta löytynyt ajastinta, jolla olisi saanut jatkuvan sähkösyötön muutettua kahdeksi tunniksi ilman jatkojohtoviritelmiä.

Mainos

Sähkö laskutetaan kulutuksen mukaan
Taloyhtiö vuokraa lataustolppia asukkaille samaan tapaan kuin lämmitystolppia.
– Lataustolpan kuukausimaksu on muutaman euron korkeampi kuin lämmitystolpan. Lataustolpassa oleva sähkömittari kertoo kulutuksen. Huoltomies lukee kilowattituntilukeman kerran tai kaksi vuodessa ja sen perusteella asukas saa laskun käyttämästään sähköstä, Cristian Seres kertoo suunnittelusta käytännöstä.
Yhtä lailla kuin lämmitystolppaa voi jossain vaiheessa myös lataustolppaa joutua jonottamaan.

– Samat pelisäännöt ovat molemmille. Jos lataustolpille olisi enemmän käyttäjiä kuin on paikkoja, niin silloin edetään jonotuksen mukaan. Tosin nyt ei ole sitä ongelmaa, vaan meillä on mitä myydä.
Ajatellessaan tilannetta, jossa sähköautojen latausasemille ilmaantuisi kovasti kysyntää, Seres arvioi taloyhtiön asentavan lisää tolppia.

– Kiinteistön pääsulakkeet ovat kunnossa, joten niiden puolesta ei synny estettä.
Koivistontien rintamamiestaloilla on myös autotallipaikkoja, jotka ovat asukkailla vuokralla.
– Jos vuokraaja haluaa talliin latauspisteen, hän voi sen sinne taloyhtiön suostumuksella asentaa omalla kustannuksellaan. Pois muuttaessa hän voi purkaa sen ja ottaa mukaansa, tai tilanteeseen haetaan jokin muu ratkaisu.

Edullinen ajaa ja ympäristöystävällinen
Cristian Seres on itse katsellut sähköautoja ostomielessä.
– Sähköautojen tekniikka on kehittynyt viime vuosina. Lisäksi niiden hankintahinnat ovat muun muassa autoverotuksellisista syistä lähentyneet polttomoottoristen autojen hintoja. Käyttökustannuksiin vaikuttaa se, että Suomessa on yksi Euroopan halvimmista sähköistä. Sähköauto on hyvä hankinta myös ympäristön kannalta, hän luettelee.
Vaikka sähköautojen määrä kasvaa vauhdilla, on Suomi takapajula sähköautojen luvattuun maahan, Norjaan verrattuna.
– Norja kannustaa monilla veroeduilla sähköauton hankintaan. Lisäksi sähköautoilijalla on etuoikeuksia liikenteessä. Sähköautolla saa esimerkiksi ajaa bussikaistalla eikä kuljettajan tarvitse maksaa ruuhkamaksuja, Seres kertoo.
Juttua varten Cristian Seres haki sähköauton Vantaalta koeajoon. Matkaa Tampereelle kertyi noin 160 kilometriä.
– Lähtiessäni Vantaalta auton tietokone näytti, että virta riittäisi koko matkaan. Koska ilma oli vähän pakkasen puolella ja lämmitys vie virtaa, suunnittelin lataavani autoa pariin otteeseen.
– Ensimmäinen lataus oli Hyvinkäällä lähinnä sen vuoksi, että jos seuraavalla latausasemalla lataus ei syystä tai toisesta onnistuisikaan. Pelasin siis niin sanotusti varman päälle, etten jää välille. Latasin autoa noin tunnin kauppakeskuksen pysäköintihallissa olevalla lataustolpalla, joka oli hitaampaa latausta, eikä akku ehtinyt latautua kovin paljon.
– Seuraava etappi oli Hämeenlinna, jossa oli ainoa lainassa olleeseen autoon sopiva pikalatauspaikka Vantaan ja Tampereen välillä. Siellä auto oli puoli tuntia pikalatauksessa ja akku tuli täyteen.

Latausasemista Cristian Seres toteaakin, että niitä saisi olla enemmän. Sähköauton akun varaustilan mittari laskee yllättävän nopeasti. Kulutus on sitä kovempaa mitä useampi laite on päällä. Vantaan ja Tampereen välisellä matkalla virrankulutus oli noin 17 kWh/100 km.

Sähköauton kuljettaja ei kuitenkaan joudu arvuuttelemaan akun kestoa ja kuinka monelle kilometrille se riittää. Virrankulutuksen ja paljon muustakin kertoo auton kojelaudassa oleva tietokone. Sähköauton ajaminen ei juuri poikkea nykyaikaiseen polttomoottoriseen autoon verrattuna hiljaista käyntiä lukuun ottamatta.

Autojen lämmitystolpista latausasemia
Taloyhtiöt joutuvat tarkistamaan autopaikkojensa lämmitystolpat ja tarvittaessa uusimaan ne ennen sähköautojen yleistymistä. Nykyiset auton esilämmitykseen suunnitellut tolpat eivät suoraan sovi sähköautojen lataamiseen.
Lämmitystolpissa yleiset 2–3 tunnin ajastimet rajoittavat sähköauton lataamista. Siihen tarvitaan virransyöttö, jota ei rajoiteta kellokytkimellä. Auton oma valvontaelektroniikka katkaisee virransyötön, kun akut ovat latautuneet. Jos tolpan virransyötössä käytetään 16 ampeerin sulaketta, riittää pelkkä tolpan uusiminen ilman maakaapelointitöitä.
Joissakin taloyhtiöissä virta jaetaan keskitetysti joko ajastimen tai ulkolämpötilan ohjaamana tai niiden molempien termostaatin rajoittamana. Tällaiset rajoitukset voidaan poistaa tolppiin koskematta, mutta sähkönsyöttö on pidettävä 16 ampeerissa. Jos tolpissa on käytössä vain 10 ampeerin sulakkeet, niiden lisäksi on tarvittaessa uusittava myös sähkönsyöttökaapeli määräysten mukaiseksi (2,5 mm2 paksuinen).
Lämmitystolppiin kannattaa joka tapauksessa asentaa sähkönkulutusmittarit sähköautoja varten. Sähköauton lataukseen kuluu helposti 10–20-kertainen määrä sähköä verrattuna moottorin esilämmityksen sähköntarpeeseen.
Liian suurta latausvirtaa kannattaa välttää. Se voi vahingoittaa akkuja. Pikalatauksen vaatima yli 50 kW:n tehoinen virransyöttö on myös teknisesti hankala järjestää.
Sähköauton on arvioitu kuluttavan sähköä 15–20 kWh/100 km. Sähkön nykyhinnoilla laskua kertyy 1,80- 2,40 €/100 km (0,12 €/kWh).

Lähde: Motiva Oy

Teksti ja kuva: Irene Murtomäki
Artikkeli on julkaistu marraskuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti 9/2015. Lue myös, mitä toimia taloyhtiössä saatetaan tarvita sähköautojen lataamisen mahdollistamiseksi taloyhtiössä.

Kategoriassa: Artikkelit, Huolto ja siivous Avainsanoilla: As Oy Koivistontie, autoverotus, hallituksen puheenjohtaja Cristian Seres, hybridiautot, lämmitystolpat, latausmahdollisuus, lataustolpat, sähköautot, sähkömittari, virransyöttö

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Tavallinen vesivessa on iso ja haastava projekti 31.1.2023
  • Mattapintaiset SILK-GLASS ® kirjoitustaulut uusin värein Tukholman huonekalumessuilla! 31.1.2023
  • Ullakkoportaat 31.1.2023
  • Uutuus! Joutsenmerkitty ja ultramattapintainen Grace-parketti Tarkettilta 30.1.2023

Rakennusalan Trendit -raportti

Rakennusalan Trendit raportti

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy