Hallituksen tämän vuoden neljännessä lisäbudjetissa on 2 miljoonan euron lisäpanostus sähköautojen latausinfra-avustukseen aiemmin jaettujen 13 miljoonan lisäksi. Ensi vuodelle avustusta on luvassa 8,5 miljoonaa euroa, ja sen jaon ehdot ovat kiristyneet.

Sähköautojen latausinfra-avustukseen tälle vuodelle aiemmin varatut 13 miljoonaa euroa on käytännössä sidottu ARA:lle jo toimitettuihin hakemuksiin. Esitetty lisämääräraha vastaa hakemusmäärää, jonka ARA arvioidensa mukaan ehtii käsitellä kuluvan vuoden aikana.
Ensi vuodelle avustukseen on varattu 8,5 miljoonaa euroa. Työpaikkapysäköinnin latausinfraa varten on varattu 1,5 miljoonaa euroa, ja se tulee haettavaksi suunnitelmien mukaan ensi vuonna.
Muun muassa ennakoidun täyssähköautojen voimakkaan yleistymisen vuoksi latausinfra-avustuksen ehtoihin on esitetty muutoksia vuoden 2022 talousarvioesityksessä. Ensi vuoden alusta lähtien jokaisen latauspisteen kaapeloinnin olisi mahdollistettava vähintään 11 kilowatin käyttöteho, jolla saataisiin sähkön kulutusjoustosta paras hyöty, kun esimerkiksi sähkön hintapiikkien aikana olisi mahdollista hyödyntää auton akkuun varastoitua sähköä ja vähentää ostosähkön määrää.
Jatkossa avustettaisiin vain tyypin 2 koskettimella varustettujen latauslaitteiden hankintaa. Lisäksi avustus olisi kaikille hankkeille 35 prosenttia, kun aiemmin käytössä ollut tehokannustin poistuisi.
ARA on yhteydessä hakijoihin, jotka ovat hakeneet avustusta kuluvan vuoden aikana ja nykyehtojen mukaisesti, mutta joiden hakemuksen käsittely mahdollisesti siirtyy ensi vuodelle suuren hakemusmäärän vuoksi.