Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n myöntämään sähköautojen latausinfran rakentamisen avustukseen on esitetty muutoksia ensi vuodelle. Muutoksien tavoitteena on, että avustuksella toteutettava järjestelmä palvelee taloyhtiötä vielä 20 vuoden kuluttuakin, kun suurin osa autoista vaatii latausta.
Suomen hallitus esittää, että vuonna 2022 sähköautojen latausinfra-avustuksen avustusprosentti on 35 %. Lisäksi avustettaville kustannuksille tulee latausvalmiuskohtainen yläraja, joka on 4 000 euroa. Sen ylittävät kustannukset eivät vaikuta avustuksen määrään.
Jatkossa jokaiselta hankkeelta vaaditaan kaapeloinnin osalta 11 kilowatin kolmivaiheisen lataustehon käyttömahdollisuus kaikilla latauspaikoilla. Muu sähköjärjestelmä voidaan toteuttaa hakijan tarpeen mukaan. Tällä edistetään sekä järjestelmän parempaa kokonaispalvelutasoa että tulevaisuudessa sähkömarkkinoiden joustomekanismeihin osallistumista.
Avustusta voi saada vain 11 kilowatin tehoa tukevan tyypin 2-koskettimella varustettu latauslaite. Tämä koskee myös aiemmin myöntävän avustuspäätöksen suko-koskettimellisten eli niin sanottujen kotitalouspistorasiallisten hankkeiden toteutukseen saaneiden jälkihankintoja.
Lataustolppien rakentamista voi jaksottaa, mutta joka kerralla on rakennettava vähintään viisi latausvalmiutta. Alle viisipaikkaiset taloyhtiöt voivat saada avustusta, jos tekevät valmiudet kaikille autopaikoilleen.
Vuosille 2022 ja 2023 on vuosittain varattu avustusmäärärahaa 8,5 miljoona euroa, joka rahoitetaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen rahoista.
ARA huomatuuttaa, että nämä muutoksia koskevat tiedot perustuvat hallituksen esitykseen ja ovat vahvistamattomia.
ARA julkaisee sähköautojen latausinfran avustuksesta uuden päivitetyn hakuohjeen joulukuussa 2021 tai viimeistään heti vuoden 2022 alussa.