Robotiikka tekee tuloaan kiinteistöalalle

Robotiikka tekee voimakkaasti tuloaan kiinteistöpalvelualalle. Yksi edelläkävijöistä on turkulainen Arkea Oy, joka kehittää siivous-, kiinteistönhoito- ja aulapalveluita uuden teknologian avulla. Yhtiön tavoitteena on tuottaa asiakkaalle parempia palveluita, parantaa työturvallisuutta ja lisätä työmarkkinoiden kiinnostusta alaa kohtaan.

Nykyaikaisinta tekniikkaa siivousalalla edustaa siivousrobotti, josta on ehtinyt karttua Arkeassa kokemusta syyskuun alusta lähtien. Arkean siivouspalvelun palvelujohtaja Sari Silén kertoo, että robotin hankinnan yhtenä lähtökohtana oli siivoojien työn helpottaminen. Lattioiden puhdistaminen mopilla on raskasta ja fyysisesti rasittavaa.
Lisäksi robotin hoitaessa osan työstä liikenee siivoojalta enemmän aikaa toisaalle, kuten pintojen puhdistukseen, mikä on tärkeää etenkin flunssa-aikana.
Sopivan robotin löytymiseen kului muutama vuosi. Tuona aikana kehitys meni isoin askelin eteenpäin, mistä Arkean kokemukset kertovat.
– Ammattilaisille suunnattu valikoima oli vielä jokunen vuosi sitten olematon verrattuna siihen, että esimerkiksi kotitalouksille oli ollut jo pitkään tarjolla robotti-imureita.
– Kun ensimmäisiä meidän käyttöömme sopivia siivousrobotteja ilmaantui markkinoille, kävi yksi niistä esittäytymässä pariinkin otteeseen. Mutta harmiksemme se ei suostunut kummallakaan kerralla toimimaan.
– Onneksi tuttu laitevalmistaja oli myös kehittänyt siivousrobottia. Taskin Intellrobin tultua markkinoille kokeilimme konetta ja se toimi moitteettomasti, joten päädyimme siihen. Yleisesti ottaen näyttää siltä, että siivousrobottien valikoima on kasvanut melkoisesti kuluvan vuoden aikana, ja sitä mukaa myös kiinteistöpalvelualan yritysten mielenkiinto niitä kohtaan on noussut, Sari Silén sanoo.

Siivousrobotti herättää mielenkiintoa
Siivousrobotti etenee tasaisen varmasti ja kääntyy mallikkaasti, kun se puhdistaa Arkean asiakkaan Turun ammattikorkeakoulun ala-aulan lattiaan ICT-City-talossa. Osa ohikulkijoista pysähtyy hetkeksi seuraamaan robotin menoa.
– Robotin tultua taloon se herätti runsaasti mielenkiintoa. Moni muun muassa kokeili, pysähtyykö robotti ihan oikeasti, jos menee sen eteen. Ja pysähtyyhän se, mikä on monta kertaa todistettu käytännössä, palvelujohtaja Sari Silén hymyilee.
ICT-Cityn kiinteistö sopii hänen mielestään hyvin siivousrobotille, edustaahan tämä omalla sektorillaan teknologian kärkeä.
– Kone on kotiutunut hyvin. Se käyttäytyy asiallisesti ja liikkuu rauhallisesti, Silén kuvailee pilke silmäkulmassa.
Siivousrobottiin on laitetoimittajan toimesta suunniteltu ja tallennettu reitit, joiden mukaan se etenee siivottavassa kohteessa.
– Jotta robotti osaa hakea reittinsä, se viedään jokaisessa kerroksessa tiettyyn lähtöpisteeseen, mistä sen työ alkaa. Robotti puhdistaa ensin lattian keskeltä ja lähtee sen jälkeen kiertämään kohti reunoja.
Siivousrobotissa on 17 sensoria, jotka kuvaavat koneelle 360 asteen näkymän. Robotti osaa siten tarvittaessa pysähtyä, jos se havaitsee esteen tai esimerkiksi portaat. Esteen ollessa kyseessä kone ohittaa sen ja palaa hetken kuluttua takaisin. Näin ollen mikään paikka ei jää siivoamatta.
Siivousrobotti on ympäristöystävällinen. Koneessa on vedenkierrätysjärjestelmä, joka puhdistaa veden. Sen vuoksi sitä ei tarvitse vaihtaa päivän mittaan, kuten vanhoihin työkoneisiin. Tämä säästää myös siivoojan työaikaa. Koneen 53 litran säiliö tyhjennetään työpäivän päätteeksi ja täytetään seuraavana aamuna.

Yhdellä latauksella neljä tuntia
Siivousrobotin käyttäjäksi on kouluttautunut Arkean palveluohjaaja Aferdita Ferati-Halili, joka on opastanut muita siivoojia koneen käytössä. Hän saa aamulla puhelimeensa automaattisesti ilmoituksen robotin käynnistymisestä ja pystyy päivän mittaan seuraamaan sen työskentelyä. Lisäksi puhelimeen tulee tekstiviestillä ilmoitus mahdollisesta häiriötilanteesta.
Ferati-Halili kertoo siivousrobotin työpäivän alkavan kello kuuden jälkeen aamulla. Koneen akku on silloin yön yli latauduttuaan täynnä.
– Siivooja ottaa robotin pois latauksesta, vie sen vesisäiliön täytettyään lähtöpisteeseen ja käynnistää koneen. Sen jälkeen hän on vapaa tekemään muita töitä sillä aikaa, kun robotti puhdistaa lattiaa. Robottia ei jätetä koskaan itsekseen, vaan lähistöllä on aina siivooja. Koska robotti ei tavoita kaikki reunoja ja nurkkia, siivooja viimeistelee ne mopin kanssa.
Siivousrobotti toimii yhdellä latauksella nelisen tuntia, joka riittää 4 000–5 000 neliömetrin puhdistamiseen. Akku kuluu nopeammin, jos lattiassa on kitkaa.
– Robotti työskentelee tällä hetkellä kolmessa kerroksessa. Kahdessa ylimmäisessä kerroksessa sillä menee lattioiden puhdistukseen aikaa reilu tunti. Loppupäivän se siivoaa ala-aulan lattiaa, palveluohjaaja Aferdita Ferati-Halili kertoo.
– Lattia on koetukselle etenkin kurakelien aikaan. Kun aula aikaisemmin ehdittiin mopata kerran päivässä, puhdistaa robotti lattian nyt kaksi ja tarvittaessa kolmekin kertaa päivässä, palvelujohtaja Sari Silén jatkaa ja toteaa palvelun tilaajan saavan siten entistä laadukkaampaa jälkeä.
Iloinen ja ahkera ”työkaveri”
Palveluohjaaja Aferdita Ferati-Halili on tyytyväinen siivousrobottiin, jota on hänen mukaansa kevyt käsitellä.
– Se on kiva työkaveri ja se tekee työnsä kunnolla, hän toteaa ja viittaa koneen kyljessä olevaan tekstiin: ”Aina on ilo siivota”.
Samoilla linjoilla on palvelujohtaja Sari Silén.
– Yllättävää kyllä, niin sanottuja lastentauteja ei ole tähän mennessä ilmennyt – eikä sairauspoissaoloja, hän tuumaa.
Mikäli siivousrobottiin tulee häiriö, menee siitä tekstiviestillä ilmoitus Aferdita Ferati-Halilin puhelimeen.
– On se kerran jopa soittanut minulle, hän vitsailee. Ferati-Halilin puhelin oli silloin hands freellä ja puhelin ”luki” tekstiviestin englanniksi hänelle ääneen.
Tyypillinen robotin hämilleen saava tilanne on, kun ovi avataan yhtäkkiä sen eteen. Se menee jumiin, eikä tiedä, mitä tehdä seuraavaksi.
Koneeseen voi niin ikään tulla häiriö, jos se siivotessaan ”nielaisee” jotain sille sopimatonta. Esimerkiksi terävät roskat saattavat aiheuttaa ongelmia.
Jos robotin siirtää työskentelemään toiseen kiinteistöön, täytyy sen muistiin tallentaa uudet reitit. Tarvittaessa siivousrobottia voi ohjata samaan tapaan kuin yhdistelmäkonetta.
Tulevaisuutta ajatellen Sari Silén toivoo, että markkinoille saataisiin lisää eri käyttökohteisiin suunniteltuja robotteja.
– Robotti olisi oiva apuväline liikuntasaleja ja jumppatiloja siivotessa. Sen pitäisi olla kuitenkin pienempi ja edullisempi siivousrobotti kuin mitä nyt on tarjolla. Aika näyttää, mitä laitetoimittajat kehittelevät.
Arkealla ei tällä hetkellä ole suunnitelmia investoida lisää robotteihin. Tarkoituksena on ensin hankkia kokemusta nyt hankitusta siivousrobotista.

Siivousalalle vetovoimaa robotiikasta
Sen lisäksi, että siivousrobotti helpottaa siivoojan raskasta työtä ja vapauttaa aikaa muihin työtehtäviin, palvelujohtaja Sari Silén toivoo robotiikasta alalle vetovoimatekijää.
– Nuoria on tänä päivänä vaikea saada siivousalalle. Robotin kanssa työskentely voisi toimia yhtenä porkkanana ja lisätä alan houkuttelevuutta.
Hän uskoo siivousrobottien kasvavan määrän heijastuvan myös koulutukseen.
– Tulevaisuuden laitoshuoltajakoulutuksessa saatetaan opettaa ohjelmointia. Siivooja osaa siten suunnitella robotille kartan, jonka mukaan kone kiertää ja siivoaa lattiat.
Silénin mielestä siitä ei ole pelkoa, että robotti veisi siivoojien työpaikat. Robotti on apuväline, joka tarvitsee ihmisen työparikseen.

Aularobotti Kea ja ilmakuvauskopteri
Siivousrobotin lisäksi Arkeaan on hankittu 50-senttinen, omilla jaloillaan kulkeva Arbot-robotti nimeltään Kea. Robottia tullaan käyttämään lähinnä promootiotehtävissä erinäisissä tilaisuuksissa sekä lisäpalveluna aulapalveluissa. Vuorovaikutus robotin kanssa on mahdollista, joten se voi esimerkiksi opastaa taloon tulevaa vierasta löytämään oikeaan kohteeseen.
Kean hyödyntäminen on vielä työn alla. Ja ennen kuin se pääsee tosi toimiin, sen on suunniteltu vierailevan oppilaitoksissa. Robotti on jo ollut esillä digimessuilla, jossa se herätti runsaasti mielenkiintoa ja tunteita.
Arkean kiinteistönhoidossa puolestaan on käytössä ilmakuvauskopteri. Sen avulla on mahdollista hoitaa kattorakenteiden, lumikuorman ja sadevesikourujen tarkastukset turvallisesti maasta käsin. Yhtiö hyödyntää Typhoon Hadvanced -kopteria, jota ohjaavat tehtävään koulutetut pilotit.

Teksti ja kuva Irene Murtomäki
Artikkeli on julkaistu joulukuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti Professionalissa 10/2016

1 Comment

Kommentointi on suljettu.