Rautakaupan tuotteissa merkitsee kotimaisuus

Rautakaupan tuotteissa kuluttajia kiinnostaa myös tuotteiden alkuperä ja valmistusmaa. Suomalaisen Työn Liiton toteuttaman kyselyn mukaan 44% prosenttia suomalaisista ostaa useimmiten tai aina suomalaisen tuotteen. Tuotekategorioissa kiukaiden ja puutavaroiden halutaan olevan suomalaisia. Yli puolet vastaajista kertoi ostavansa ulkomaisia ja suomalaisia tuotteita lähes yhtä usein.

Kotitalouksien valinnoilla on merkittävä vaikutus rakennusalan työllistävyyteen. Tästä haluamme muistuttaa Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa. Yhdessä voimme rakentaa työtä Suomeen, toteaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Kyselyyn vastanneet pitivät tuotteiden suomalaisuutta tärkeänä erityisesti kiukaissa (46 % vastaajista), puutavarassa (44 %), maaleissa (29 %) sekä, ovissa ja ikkunoissa (29 %). Kolmasosa vastaajista halusi myös kirveiden ja hanojen olevan suomalaisia. Yksi tärkeimmistä syistä suomalaisten tuotteiden ostamatta jättämiselle rautakaupassa oli kyselyn mukaan tuotteiden saatavuus, jonka nosti esiin neljäsosa vastaajista.