Rautakaupan tuotteissa kuluttajia kiinnostaa myös tuotteiden alkuperä ja valmistusmaa. Suomalaisen Työn Liiton toteuttaman kyselyn mukaan 44% prosenttia suomalaisista ostaa useimmiten tai aina suomalaisen tuotteen. Tuotekategorioissa kiukaiden ja puutavaroiden halutaan olevan suomalaisia. Yli puolet vastaajista kertoi ostavansa ulkomaisia ja suomalaisia tuotteita lähes yhtä usein.
– Kotitalouksien valinnoilla on merkittävä vaikutus rakennusalan työllistävyyteen. Tästä haluamme muistuttaa Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa. Yhdessä voimme rakentaa työtä Suomeen, toteaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Kyselyyn vastanneet pitivät tuotteiden suomalaisuutta tärkeänä erityisesti kiukaissa (46 % vastaajista), puutavarassa (44 %), maaleissa (29 %) sekä, ovissa ja ikkunoissa (29 %). Kolmasosa vastaajista halusi myös kirveiden ja hanojen olevan suomalaisia. Yksi tärkeimmistä syistä suomalaisten tuotteiden ostamatta jättämiselle rautakaupassa oli kyselyn mukaan tuotteiden saatavuus, jonka nosti esiin neljäsosa vastaajista.