Putkiremontit luoneet uuden ammattikunnan

Susanna Mikkonen on suurelle yleisölle tuttu roolistaan Salattujen elämien Liisa Salona. – Siitä kuulee tämän tästä. Salkkareitten Liisa oli melkoinen ketku ja vei Lassen rahat. Joskus minulta on kysytty, olenko mahdollisesti piilottanut rahasalkun johonkin talon betoniseinään.

Tällä kertaa Susanna Mikkosen tapaamme kuitenkin asukasyhteyshenkilönä putkiremonttipaikalla:
– Tällaista tämä on, hän tuumaa saavuttuaan remontin alla olevaan huoneistoon. Joka puolella on auki porattuja seiniä, putkia ja johtoja, rakennustarvikkeita, työkaluja, laattoja ja niin edelleen.
Ollaan Helsingin Ullanlinnassa sijaitsevassa Bostad Ab Villa Skolskenessä. Taloyhtiössä on meneillään linjasaneeraus, jossa uusitaan käyttövesiputkistot, viemärit, sähkönousut ja huoneistojen kylpyhuoneet.

Urakoitsijana toimii Aurinkolahden Rakennuspalvelut Oy, jonka asukasyhteyshenkilönä Susanna Mikkonen on työskennellyt puolentoista vuoden ajan.
Asunnossa Susanna Mikkonen katsoo ensimmäisenä seinälle kiinnitettyyn huoneistokorttiin, ottaa mittanauhan esille ja tarkistaa, ovatko työn alla olevan kylpyhuoneen seinälaatat oikealla korkeudella – niin kuin asukas on ne halunnut.

– Huoneistokortti on tärkeä dokumentti. Siihen on merkitty tiedot siitä, mitä osakkeenomistaja on remontista päättänyt, muun muassa millaisia laattoja tai kalusteita käytetään. Hän on allekirjoituksellaan vahvistanut tietojen paikkansa pitävyyden.

– Tässä vaiheessa voi vain kuvitella, mikä kaunotar kylpyhuoneesta kuoriutuu, Susanna Mikkonen hymyilee.

– Työhöni kuuluu paljon toimistorutiineja. Esimerkiksi tänään laadin päätoteuttajan velvollisuuksiin kuuluvia ilmoituksia verottajalle. Lisäksi päivitin remontin tilakaaviota, koska putkien kotelointia joudutaan siirtämään toiseen paikkaan. Tämä puolestaan vaikuttaa joidenkin kalusteiden sijoittumiseen, mistä välitin tiedon osakkeenomistajille. Tein myös ”Valttikortti-” eli työntekijöiden henkilökorttitilauksia, Mikkonen kertaa.

”Olen asukkaita varten”

Tehtävänimikkeensä mukaisesti asukasyhteyshenkilö Susanna Mikkonen toteaa olevansa asukkaita varten.

– Urakkatarjouksen hyväksymisen jälkeen pidämme mitä pikimmiten taloyhtiössä tiedotustilaisuuden. Sitä varten kokoan infopaketin, jossa kerrotaan mm. remontin kulusta sekä esitellään suunnittelijan valitsemat laatta- ja kalustevaihtoehdot. Lisäksi rakennamme mallikylpyhuoneen, josta osakkaat näkevät, miltä lopputulos näyttää.

Hänen tehtäväkenttäänsä kuuluu myös viestintä.

– Yleensä se tapahtuu sähköpostitse, mutta käyn kertomassa asioista henkilökohtaisestikin. Iäkkäät ihmiset ovat lähellä sydäntäni ja autan heitä mielelläni. Remontin yhteydessä voidaan aika pienellä tehdä esimerkiksi esteettömyysparannuksia, joita asukas itse ei välttämättä tule ajatelleeksi.

Ennen urakan aloittamista urakoitsijat, suunnittelija, projektipäällikkö, taloyhtiön edustaja ja asukasyhteyshenkilö kiertävät huoneistot. Jokaisessa asunnossa käydään osakkaan tai hänen valtuuttamansa henkilön kanssa läpi muutostyöt.

Susanna Mikkonen kirjoittaa sovituista asioista huoneistokortin, jonka osakas allekirjoittaa.

– Ennen kuin päästään tähän saakka, tarvitaan usein yksityiskohtien hiomiseksi monta puhelua ja sähköpostia, Mikkonen mainitsee.

Osakkeenomistajan poiketessa taloyhtiön yhteisestä suunnitelmasta Susanna Mikkonen laskee tälle mahdollisen lisä- tai hyvityshinnan. Isommat muutostyöt, esimerkiksi seinän poistaminen tai siirtäminen, päätyvät hänen kauttaan suunnittelijan pöydälle.

– Linjasaneeraus on eräänlainen palapeli, jossa palasten tulee loksahtaa paikalleen. Monen ihmisen työ kiteytyy esimerkiksi yhteen hienoon kylpyhuoneeseen, Susanna kuvailee.

Remontin alkuvaiheessa hän käy kohteessa usein ja keskustelee asukkaiden sekä remontin tekijöiden kanssa. Töiden ollessa hyvässä vauhdissa ja asukkaiden pois muutettua käyntejä tarvitaan harvemmin. Kun remontti on valmis, asukkaita opastetaan uusien laitteiden käytössä sekä jaetaan ylläpito- ja käyttöohjeet.

– Ohjeet ovat hyvinkin tarkkoja, ja niitä olisi syytä noudattaa. Olen huomannut, kuinka vähän ihmiset loppujen lopuksi piittaavat esimerkiksi ilmastointiin liittyvien laitteiden putsaamisesta.

Tosin itsekin tuli aikaisemmin sorruttua samaan.

Salkkareitten Liisasta kuulee kommentteja

Punavuoressa sijaitsevalla Teatteri Takomolla on ollut tärkeä sija Susanna Mikkosen uralla. Hän oli perustamassa sitä valmistuttuaan teatterikorkeakoulusta 20 vuotta sitten. Yksi uran tähtihetkiä on ollut Jussi-palkinto, jonka Susanna Mikkonen voitti pääosastaan Valkoinen kaupunki -elokuvassa.

Työuraan kuuluu myös toimiminen projektinvetäjänä kolmivuotisessa hankkeessa, jossa vietiin osallistuvaa teatteria vanhainkoteihin ja palvelutaloihin. Nyt kun uusi työ asukasyhteyshenkilönä sujuu ja on asettunut omiin uomiinsa, Susanna Mikkonen on alkanut silloin tällöin tehdä myös näyttelijän töitä. Siihen hänellä on työnantajansa tuki.

Löytyisikö putkiremontista aihetta näytelmään? – Voi, vaikka pitemmän tv-sarjan ainekset. Saattaa olla, että sen joskus vielä toteutan, Susanna lupailee.

Korjausrakentamisen uutta ammattikuntaa

Susanna Mikkonen on koulutukseltaan näyttelijä ja samassa yrityksessä hänen edeltäjällään oli takana 25 vuoden ura Suomen kansallisbaletissa.

Näyttämöltä vankan kokemuksen hankkineet luovan alan osaajat sopivat Aurinkolahden Rakennuspalvelut Oy:n toimitusjohtaja Jukka Pulkkisen mielestä hyvin asukasyhteyshenkilöiksi:

– He ovat tottuneet olemaan esillä ja tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. He ovat pedantteja ja nopeita oppimaan ja omaksumaan uusia asioita. Lisäksi arvostan elämänkokemusta. Ne ovat tärkeitä asioita, joita ei opita koulunpenkillä.

Vajaa 10 vuotta sitten yritys, joka satsasi asukkaiden ja urakoitsijan väliseen yhteistyöhön ei juuri ollut. Nykyään asukasyhteyshenkilöitä tai millä nimikkeellä toimenkuvaa kutsutaankin alkaa olla varsin tuttu näky erityisesti linjasaneerauksissa.

Teksti ja kuva: Irene Murtomäki
Lue koko artikkeli, joka on julkaistu lokakuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti 7/2016