Täytyy ilmoittaa työnantajalle muuttuneesta verokortista – mitä teen?
Työntekijä voi nyt hallinnoida uudenlaisen työntekijäliittymän kautta omia tietojaan, kuten tuntikirjauksia ja muita työajan seurantaan liittyviä asioita. Lisäksi hän voi ilmoittaa liittymän kautta muuttuneesta verokortista, eikä paperista verokorttia tarvitse enää toimittaa työnantajalle.
Palkka.fi:ssä on otettu käyttöön tällainen työntekijäliittymä, joka nopeuttaa ja helpottaa työntekijän ja työnantajan välistä hallintoa.
Verohallinnon tavoitteena on lisätä sähköistä tiedonsiirtoa. Muutosverokorttien sähköinen lähettäminen työnantajalle on uusi tapa toimia.
– Verokortteihin tehdyt muutokset välittyvät Palkka.fi:n työntekijäliittymään. Liittymästä työntekijä voi lähettää muutokset sähköisesti työnantajalle, kertoo ylitarkastaja Anna-Maija Lahti Verohallinnosta.
Työntekijä tarvitsee työnantajalta luvan liittymän käyttöön. Lupa tarvitaan erikseen tietojen tarkasteluun ja palkkatietojen lähettämiseen. Palkkatietojen kirjaus ja lähetys on käytössä vain y-tunnuksella toimivien työnantajien työntekijöillä.
– Toivon, että mahdollisimman moni työnantaja ottaisi työntekijöilleen työntekijäliittymän käyttöön. Se, että työntekijä voi itse päivittää omia tietojaan, tehdä tuntikirjauksia ja lähettää verokorttitietoja, helpottaa myös työnantajaa.
Työntekijäliittymä ja siihen liittyvät uudistukset kuuluvat valtiovarainministeriön koordinoimaan Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaan (SADe).
Palkka.fi:n kautta maksettiin vuonna 2014 palkkoja noin 885 miljoonan euron arvosta. Palveluun on kirjautunut yli 150 000 käyttäjää.