• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Kolumnit / Pääkirjoitus: Tasapuolista, asukasnäkökulmaista viestintää

Pääkirjoitus: Tasapuolista, asukasnäkökulmaista viestintää

15.11.2015

Mieleeni jäi helsinkiläisen asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajan Wilma Schlizewskin toteamus, kun hän kehui julkisivu- ja putkiremontin tekijöitä: ”Kuulimme puhuttavan suomenkieltä ja he olivat ihmisiä. Harri ja Ilmari jaksoivat alakerrassa sijaitsevassa työmaatoimistossa vastata ihmisten kysymyksiin, koskivatpa ne sitten mitä asiaa tai miten pientäkin asiaa tahansa. Hienoa.”
Taloyhtiön remontissa, joka vielä jatkuu kahden lisäkerroksen rakentamishankkeella, tehtiin niinkin, että Harrilta sai varata henkilökohtaisen ajan ja tulla keskustelemaan ja kysymään remontista mitä tahansa mieltä askarruttavaa.
Tässä tapauksessa voisi kuvitella viestinnän onnistuneen ainakin keskimääräistä paremmin.

Tutummalta kuulostaa kuitenkin tämä: ”Tuntuu, että putkiremontti tehdään täysin urakoitsijan ehdoilla ottamatta lainkaan meitä osakkaita huomioon, ja tiedon saaminen on todella kiven takana. Tuntuu siltä, että koko rakennus rakennetaan uudelleen, vaikka alun perin kyse oli vain putkiremontista.”
Siis osakas ei tiedä, kokee, ettei voi vaikuttaa, on salailua, ei saa vastauksia. Valitettavan usein putkiremonteista tulee tätä nykyä mittavia suurhankkeita, joissa yksittäinen osakas joutuu taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Miksi?

Tuoreessa taloyhtiöille tarkoitetussa viestintäsuosituksessa puhutaan suunnitelman tekemisestä korjaushankkeen viestinnästä. Suositellaan myös viestintävastaavan nimeämistä. Toteuttajiksi ehdotetaan isännöintiyrityksen työntekijää, urakoitsijan edustajaa, suunnittelijaa tai taloyhtiön hallituksen jäsentä.
Kaikki hyviä, ei siinä mitään, mutta vaativan tehtävän hoitamiseksi toivoisi, että olisi osaamista ja ennen kaikkea riittävästi aikaa sekä hyvät yhteistyösuhteet, jotta viestintä on kattavaa.

Mainos

Olen hieman epäileväinen siinä, kuinka monessa remontissa viestintä todella toimii ja kaikki eri ikäryhmiin kuuluvat ja erilaisissa elämäntilanteissa olevat ihmiset saavat tarvitsemaansa tietoa. Toki voi kysyä niinkin, oletko itse osakkaana tai asukkaana kysynyt, jos koet, ettet ole saanut mielestäsi riittävästi tietoa.
Yksi tyypillisimmistä tämän päivän viestinnän sudenkuopista on luottaminen sähköisiin välineisiin – siis tarkoitan, että juu hallitus tykkää sähköpostiviestinnästä, samoin aktiiviset osakkaat. Mutta entäpä se mummeli tai pappa, jotka luottavat vain ”painettuun” sanaan?
On siis jaettava paperitiedotteita, ilmoitustaulutiedotteita, oltava valmis keskustelemaan asukkaiden kanssa, kun heitä kohtaa ja kysymyksiä esitetään. Ja sitä pitää tehdä yhtä hyvällä ja kattavalla sisällöllä kuin sähköpostiviestintääkin tehdään.

Olen seurannut 80-vuotiasta äitiäni, joka tiedonjanoisena joka päivä kuuntelee radiota, katselee televisiota ja lukee lehtiä. Joka ikinen päivä hänet kuitenkin myös eristetään arkitodellisuudesta sillä, että toimittaja toteaa ”lue lisää tästä aiheesta nettisivustoltamme”. Kuinka moni uutinen tai taustajuttu meneekään nettiin äitini ulottumattomiin?
Olen huolissani tästä kehityksestä. Meitä ihmisiä eriarvoistetaan tiedonvälityksessä nyt ihan samaan tapaan kuin vaikkapa pankkipalveluiden tai viranomaispalveluiden käyttäjinä.
Toivon, ettei taloyhtiöissä sorruta samaan. Viestintä tai tiedottaminen ei toimi silloin oikein, jos ihmiset ovat senkin äärellä epätasa-arvoisessa asemassa.

Päätoimittaja Riina Takala pääkirjoitus joulukuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti Professional 10/2015

Kategoriassa: Kolumnit, Tapahtumat Avainsanoilla: asunto-osakeyhtiö, lisäkerros, viestintä, viestintäsuositus, Wilma Schlizewski

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Fibolla nyt antibakteeriset pinnat 3.2.2023
  • KWC Nordics Oy. Tutut tuotteet – uusi brändi. 3.2.2023
  • Venttiiliteknologian uusi sukupolvi 3.2.2023
  • Pohjoismainen luksusrakennus erikoisvalmisteisella hiilineutraalilla Dekton-julkisivulla 3.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy