Pääkirjoitus: Myyn ja digitalisoin

On osattava myydä työnantajalle itseään ”tuotteena”. On osattava myydä hallituksen jäsenille sähköistä huoltokirjaa, vaikka he eivät sitä halua, koska se maksaa. Unohtavat, että sen ansiosta isännöintipalkkio voisi olla pienempi, koska taloyhtiön kiinteistönpito ja korjaaminen on huoltokirjan ansiosta suunnitelmallisempaa ja dokumentoitua.
Erilaisten asioiden, tavaroiden, käytäntöjen, ideoiden, innovaatioiden, arkipäiväisten asioiden, työosaamisen ynnä monien muiden juttujen myymistä kaiket päivät – sitä ihmisen elämä tuntuu olevan.
Tässä Kiinteistöpostin numerossa puhutaan mm. työmarkkinoista ja yrittäjyydestä. Näissä haastatteluissa tulee esiin myyntitaitojenkin merkitys. Harva meistä niitä niin luontaisesti osaa kuin kenties kauppaneuvos Jethro Rostedt tai kaupparatsu Simo Frangén. Myymisen taitoja kannattaisi ja – varsinkin isännöitsijöiden – opetella.
Oppiiko vanha ratsu enää mitään, voi tietysti kysyä? Ja silloin tämän kysymyksen esittää ehkä se yli 65 vuotta täyttänyt hallituksen puheenjohtaja tai yli 50 vuotta täyttänyt ammatti-isännöitsijä?
Joku totesi näihin ikärasistisiin piirteisiin todeten, miten tärkeää on pitää avoin mieli ja lähteä mukaan kehitykseen sen sijaan, että vetäytyy. On totta, että kaikilla ja kaikissa tilanteissa ei ole mahdollista lähteä esimerkiksi nykyaikaisen digitalisaation virtaan, mutta ehkä siinä virran vieressä kannattaa kuitenkin sen verran pysytellä, että jollakin tasolla tietää, mistä on kysymys.
Kun esittelimme viime talvena Kiinteistöpostista tehtyä lukijatutkimusta, pohdin sitä, mitkä ovat meidän näkökulmastamme katsottuna tulevaisuuden haasteitamme.
Ensimmäinen niistä on hallitusten puheenjohtajien palveleminen kaikessa siinä tiedontarpeessa, joka tulee vastaan heidän luottamustehtävässään. Että jatkamme tällä hyväksi todetulla käytännönläheisellä linjallamme.
Toisena – miten saamme enemmän nettiä tiedonhankintavälineenään käyttävää nuorempaa sukupolvea kiinnostumaan printistä ja huomaamaan, miten kätevä ja helppo väline printti on, koska siihen voi aina palata. Ainakin silloin helppoa, jos luo artikkeleista oman hakusanaston tai systeemin, minkä perusteella löytää haluamansa. Lehti pysyy ja siihen voi palata.
Kolmas aihealue liittyy yleisesti teknistymiseen ja siihen, miten me ammattilehtenä osaisimme lukijoillemme vääntää niin sanotusti rautalangasta, mikä merkitys tai vaikutus jollakin teknisellä järjestelmällä on kiinteistönpidossa. Tai mitä hyötyä jostakin teknisestä järjestelmästä on kiinteistönpidon kannalta? Tai miten pitää pää kylmänä, kun taloyhtiössä on tehtävä päätöksiä, valitaanko tällainen vai tuollainen lämmöntalteenottojärjestelmä – se edullisin vai jotenkin muuten mitaten meille sopivin ja paras?
Kaikkien asioiden teknistyminen on suuri haaste koko yhteiskunnassa. Meitä kansalaisia ollaan viemässä valtion ja kansalaisten välisessä yhteydenpidossa sähköisen postilaatikon äärelle ehkä jo vuonna 2018. Julkiset palvelut halutaan digitalisoida… Minähän vuotena tai vuosikymmenenä isännöintipalvelut on digitalisoitu? Tai robotisoitu? Robotiikka tekee vahvaa nousua kiinteistönhoidon maailmassa.

Toimituspäällikkö Riina Takala-Karppasen pääkirjoitus joulukuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti Professional 10/2016

1 Comment

  1. Suurena ongelmana toimivalle huoltokirjalle näyttää olevan huoltoyhtiöiden valmius huoltokirjan ylläpitoon. Huoltosopimusta tehdessä kaikki on vielä kunnossa, mutta todellisuudessa vain pieni osa taloyhtiössä tehtävistä toimista kirjataan. Seurannan kannalta olisi tärkeää, että pienimmätkin asiat tulisivat kirjattua. Pitemmän ajan seurannassa saattaa löytyä kohteita tai laitteita, jotka jatkuvasti kaipaavat huoltoa tai korjausta ja silloin voidaan esim. kohteeseen sopimattomat laitteet korvata kokonaan uusilla.

Kommentointi on suljettu.