• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Kolumnit / Mitä tehdä, kun asiakas kokee digitalisaation tärkeäksi?

Mitä tehdä, kun asiakas kokee digitalisaation tärkeäksi?

14.9.2016

Kiinteistönomistajat kokevat digitaalisuuden merkittävämmäksi asiaksi kuin kiinteistöpalveluyritykset.

Tampereen teknillisen yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan 13 prosenttia kiinteistönpalveluyritysten edustajista oli sitä mieltä, että digitalisoinnin avulla ei ole mahdollista tuottaa arvoa asiakkaille. Sen sijaan yksikään kiinteistönomistajista ei nähnyt asiaa samalla tavalla.

– Tässä on ehkä pohdinnan paikka toimialalle. Mitä merkitsee, että asiakkaat kokevat digitaalisuuden tärkeämmäksi, tutkimuksen toteuttanut tekniikan tohtori Jukka Puhto kysyy.

Mainos

Näkemyseroja löytyi myös siinä, kuinka hyvin digitaalisuutta hyödynnetään. Noin joka kolmas kiinteistöpalvelualan vastaajista koki, ettei digitaalisuudella ole merkitystä yritysstrategian tasolla.

Näkemykseen yhtyi ainoastaan 11 % kiinteistönomistajista.

Vastaavasti digitaalisuus oli ennalta suunniteltua ja huomioitu osana yrityksen liiketoimintastrategiaa ainoastaan 8 %:ssa kiinteistöpalveluyrityksistä, kun asiakasorganisaatioissa vastaava luku oli 39 %.

– Strateginen näkemys digitalisaatioon puuttuu vielä useimmilta yrityksiltä, Puhto lisää.

Isompien yritysten juttu – toistaiseksi

Tampereen teknillisen yliopiston tutkimuksessa vertailtiin digitaalisuuden nykytilaa ja kehityssuuntia kiinteistö- ja rakennusalan yrityksissä.

– Alalla on paljon pieniä paikallisia yrityksiä, jotka eivät vielä koe digitalisaatiota merkitykselliseksi omassa liiketoiminnassaan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Sen sijaan isot valtakunnalliset yritykset ovat kokeneet ”digiherätyksen” ja tekevät kovasti töitä oman liiketoiminnan digitalisoimiseksi, Puhto sanoo.

Tulevaisuudessa Puhdon arvion mukaan sellaiset yritykset tippuvat kilpailusta, jotka eivät kykene integroitumaan alan yleisiin järjestelmiin, eivätkä pysty tarjoamaan asiakkaille digitaalisia asiakaspalvelukanavia ja palveluja.

Myös kiinteistöpalvelualalla on tulevaisuudessa kyettävä tarjoamaan asiakkaalle mahdollisuus hoitaa asioitaan digitaalisen kanavan kautta mobiililaitteella.
– Paikallisilla suojatuilla markkinoilla voi pärjätä pidempään, mutta mitä avoimemman kilpailun piirissä yritys toimii, sitä vahvemmin digitalisaatiota on hyödynnettävä kilpailussa pärjäämiseksi, Puhto toteaa.

Yritysten keskeisin haaste onkin uudistaa innovaatiotoimintaansa siten, että toimialan ulkopuolista digiosaamista kyetään hyödyntämään oman liiketoiminnan kehittämiseksi.

Yhtälailla tärkeää on oppia tekemään yhteistyötä asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden kanssa yhteisten digitaalisten toimintaratkaisujen kehittämiseksi.

Tutkimuksen toteutti Tampereen teknillisen yliopiston Rakennustekniikan laitos yhteistyössä Tietojohtamisen ja logistiikan laitoksen kanssa.
Kysely lähetettiin noin 800 yritykselle Kiinteistötyönantajien, Raklin ja Talonrakennusteollisuuden jäsenistössä. Vastausprosentti oli noin 18 ja vastaajat pääosin (82%) johdon edustajia.
Kyselyn käytännön toteutuksesta vastasi BES Built Environment Services.

Tutkimustiivistelmän voi ladata täältä:

Kategoriassa: Kolumnit, Uutiset Avainsanoilla: digitaalisuus, digitalisointi, kiinteistöala, kiinteistönhuolto, kiinteistöpalveluala, kiinteistöpalveluyritykset, Kiinteistötyönantajat ry, tekniikan tohtori Jukka Puhto, yritysstrategia

Ensisijainen sivupalkki

Kiinteistöposti-lehtien arkisto

Lue aiemmat numerot täältä.

Päivää, sanoi isännöitsijä

Irina Havinmaa: Parasta on kohtaamiset ihmisten kanssa

Normipostia

Osakkaan oma kylpyhuoneremontti taloyhtiön linjasaneerauksessa

Valvoja

Valvoja: Puhukaa toisillenne

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Vetovoimaa ja seesteisyyttä toimiston syksyyn 4.10.2023
  • HyDra-muottiöljyt varmistavat valun onnistumisen 4.10.2023
  • Lokakuussa esittelemme jännittäviä ja innovatiivisia Invisacook-tuotteitamme 4.10.2023
  • Tulossa uusi Vallox Exxeo -huippuimurisarja 4.10.2023

Suosittua sivustolla

  • Skanska rakentaa Kuopioon 265 opiskelija-asuntoa
  • Retiisikujalle vähähiilisiä betonielementtejä
  • Fira rakentaa pysäköintitalon Espoon Kivenlahteen
  • Solnet ja H.G.Paloheimo kehittävät Etelä-Suomen suurinta aurinkopuistokokonaisuutta
  • Cramolla uusi toimipiste Espoossa

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy