Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseuduilla pyritään lisäämään kuntien keskinäistä ja seudun ja valtion välistä yhteistyötä maankäytön, asumisen ja liikenteen ongelmien ratkaisemisessa. Tästä ns. MAL-sopimuksesta on neuvoteltu viime syksystä alkaen ja nyt neuvottelutulosten käsittely siirtyy kuntiin.
Valtio on varautunut tukemaan MAL-sopimusten toteuttamista kunnallistekniikka-avustuksilla kaikilla sopimusalueilla sekä kohtuuhintaiseen vuokra-asuntorakentamiseen myönnettävillä käynnistysavustuksilla Helsingin seudulla.
Kunnallistekniikka-avustuksiin on varattu vuosittain 15 miljoonaa euroa ja käynnistysavustuksiin hallituksen päivittämän strategisen hallitusohjelman toimintasuunnitelman perusteella 20 miljoonaa euroa vuodessa.
Kunnallistekniikka-avustuksilla vauhditetaan asuntotuotantoa suuren asuntokysynnän alueilla MAL-sopimusten mukaisiin tavoitteisiin pääsemiseksi. Täydennysrakentamisella voidaan monipuolistaa asuinalueiden asuntotarjontaa ja parantaa asukkaille saatavilla olevia palveluja erityisesti tiivistyvillä alueilla. Viheralueisiin panostamalla voidaan säilyttää ja parantaa alueen viihtyisyyttä täydennysrakentamisen ohessa.
Avustusta myönnetään asuntoalueella tarvittavien katualueiden ja puistojen rakentamiseen sekä täydennysrakentamisen vaatimiin rakentamistoimenpiteisiin, jotka kuuluvat kunnan vastuulle. Avustuksen enimmäismäärä on 30 prosenttia hankkeen kustannuksista. Avustuksen myöntää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA).
Valtio tukee 30 miljoonalla eurolla kaupunkiseutujen pieniä kustannustehokkaita liikennehankkeita ja 40 miljoonalla eurolla kaupunkiseutujen joukkoliikennettä.
MAL-sopimusten tavoitteena on liikennetukien osalta myös edistää uusien palvelumallien syntymistä ja parantaa käyttäjien matkaketjujen sujuvuutta.
Valtion sitoutuminen MAL-sopimuksiin ja kasvusopimuksiin on tarkoitus vahvistaa valtioneuvoston periaatepäätöksellä toukokuussa. Sopimusten allekirjoittaminen ja voimaantulo tapahtuu osapuolten hyväksymisen jälkeen kesäkuun alkupuolella.
Asuntotuotantoa ja liikennehankkeita
Sopimuksen tavoitteena on myös kasvattaa Helsingin seudun asuntotuotantoa kysyntää vastaavasti ja sillä luodaan edellytykset jopa 10 000 asuntoa päättynyttä sopimuskautta suuremmalle asuntotuotannolle. Tämä tarkoittaisi 60 000 asuntoa koko sopimuskautena.
Sopimuksen merkittävin liikenne-investointi on Raide-Jokeri, jonka toteuttamiseen myös valtio osallistuu 84 miljoonalla eurolla.
Lisäksi valtio ja kunnat pyrkivät aloittamaan sopimuskaudella Klaukkalan ohikulkutien rakentamisen.
Tampereen seudun sopimuksen painopisteenä on yhdyskuntarakenteen eheyttäminen ohjaamalla asumista, työpaikkoja ja palveluja nykyiseen rakenteeseen, keskustoihin ja joukkoliikennevyöhykkeille. Sopimuskauden asuntotuotantotavoite on hieman alle 13 000 asuntoa.
Tampereella valtio osallistuu raitiotien toteuttamiskustannuksiin 71 miljoonalla eurolla.
Turun seudulla asuntotuotantotavoite on noin 10 000 asuntoa. Maankäytön painopisteenä on keskustojen, keskeisten taajama-alueiden sekä asemanseutujen kehittäminen.
Valtio ja kunnat jatkavat Turun Kehätien toimivuuden parantamistoimia.
Sopimuksella tuetaan myös Turun ja Helsingin välisen nopean junayhteyden (ns. tunnin junan) suunnittelua.
Myös Oulun seudulla tavoitteena on tukeutuminen nykyiseen taajamarakenteeseen. Isoja asunto-ongelmia seudulla ei ole.
Alueen kilpailukyvyn kannalta tärkeän valtatie 4:n parantaminen Oulusta pohjoiseen käynnistyy. Sopimuksessa on myös palvelurakenteeseen ja elinkeinojen kehittämiseen liittyviä näkökulmia.