Yksi pääkaupunkiseudun lähiössä tyhjäksi jäänyt elementtitalo ja lähiöfestivaali – käytännössä kysymys elokuussa järjestettävän lähiöfestivaalin pääpaikasta, josta tulee”Our House”-talo. Se tulee yhdistämään luovan alan ammattilaisia, yrityksiä, tutkimusyhteisöjä ja asukkaita runsaan viikon ajaksi.
Huomisen lähiötä ideoimaan
Lähiöissä asuu 1,5 miljoonaa suomalaista. Seuraavat vuodet ratkaisevat käytännössä, millaista suomalainen asuminen tulee olemaan. Yli 70 prosenttia Suomen asuntokannasta on rakennettu sotien jälkeen, ja suuri osa niistä on juuri tulossa korjausikään. Valtavien korjausten yhteydessä on mahdollisuuksia myös merkittäviin muutoksiin. Mutta millaisiin? Onko maamme lähiöille visiota?
– Idea festivaalista sai alkunsa yhdellä lähiöpihalla tv-ohjelmakuvausten aikana. Pohdin, mitä tapahtuisi, jos joskus saisi tehtyä kokonaisesta elementtikerrostalosta ’hubin’, jossa paitsi keskusteltaisiin myös kokeiltaisiin käytännössä, millainen huomisen lähiö voisi olla, festivaalin tuottaja Katja Lindroos kertoo.
Pitkään mahdottomalta tuntunut idea sai tuulta alleen, kun sopiva talo löytyi.
Yhteistyökumppaneita ja projekteja
– Lähiöfestivaalin yhteistyökumppaneilla on poikkeuksellinen ymmärrys suomalaisesta asumisesta ja halu kehittää sitä paremmaksi. On etuoikeus päästä tekemään uutta tämän kaliiberin yritysten ja toimijoiden kanssa, Lindroos sanoo.
Yritysten lisäksi viikon aikana tehdään projekteja myös akateemisten yhteisöjen ja julkisen sektorin toimijoiden kanssa.
Lähiöfestivaalin eli Festival for Suburbian ohjelma julkistetaan sekä kotimaiselle että kansainväliselle medialle ja yleisölle huhtikuun puolivälissä. Siinä yhteydessä paljastetaan Our House -talon osoite, kaikki yritysyhteistyökumppanit ja mediakumppanit, tilojen ja tapahtumien tekijät sekä avataan festivaalin oma verkkosivusto. Our House aukeaa yleisölle lauantaina 8. elokuuta.
Taustalta löytyvät
Lähiöfestivaalin taustalla on Momoliving-projekti. MOMO-lyhenne tulee sanoista ”modest & modern” – vaatimaton ja moderni.
Momokoti/Momoliving on 50-, 60- ja 70-luvun asunnoille ja lähiöille omistautunut liike, jonka tavoitteena on tarjota tietoa ja inspiraatiota jälleenrakennusajan kerros- ja rivitalojen asukkaille sekä herättää keskustelua, tuottaa tutkimustietoa ja käynnistää kokeiluja lähiöiden tulevaisuuden hyväksi.
Momokoti/Momoliving-projektin on perustanut Egnahem Media Oy, joka on tuottanut mm. YleTV1- ja Teema-kanavilla nähty 10-osainen tv-sarja ’Tehtävä lähiössä’.