Miksi pakastin paahtaa kylki kuumana? Söikö viilennyskäyttö ilmalämpöpumpun säästöt? Sopivatko ledit ulkovaloihin? Unelmatontti löytyi, mutta millainen on energiatehokas talo? Apua pieniin ja suuriin energiankäytön pulmiin tarjoaa maksutta kuluttajien energianeuvonta verkossa, puhelimitse ja lähipalveluna.
Energianeuvonnan puhelinpalvelu on taas auki. Numerossa 029 0300 320 vastataan neljästi viikossa kuluttajien energiankäyttöön liittyviin kysymyksiin. Puhelu maksaa 8,35 snt/minuutti + pvm/mpm.
Maanantaisin klo 9-12 ja keskiviikkoisin klo 13-16 asiantuntijan apua saa rakentamiseen ja remontointiin, lämmitystapavalintoihin sekä -energiaan liittyen. Kodin sähkölaitteiden käyttöön ja laitevalintoihin liittyviin kysymyksiin vastataan tiistaisin klo 9-12 sekä torstaisin klo 13-16. Palvelun tuottaa Motiva Oy:n koordinoima valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta.
Energiankäytön faktat eneuvonta.fi-portaalista
Keväällä avatussa kuluttajien energianeuvonnan portaalissa www.eneuvonta.fi on luotettavaa ja puolueetonta tietoa asumisen, rakentamisen ja remontoinnin sekä liikkumisen energiasta ja järkevästä käytöstä. Perusfaktojen lisäksi kattava aihekohtainen linkkilistaus avittaa kuluttajia oikean tiedon jäljille.
Portaalin Kysy & keskustele -palstalle kuluttajat voivat jättää kysymyksiä, joihin asiantuntijat vastaavat. Keskusteluun voivat osallistua kaikki sivuilla käyvät. Palstalla voi kommentoida keskusteluja sekä jakaa omia energiansäästöön ja -käyttöön liittyviä kokemuksiaan ja vinkkejään.
Energianeuvojien verkosto kattaa lähes kaikki maakunnat. 17 alueellista toimijaa eri puolilla Suomea opastaa kuluttajia järkevään energiankäyttöön. Tieto lähimmästä energianeuvojasta ja sen tarjoamista palveluista löytyy portaalista (www.eneuvonta.fi/etsi-lahin-neuvoja).
Energianeuvojan voi bongata myös lähiseudun tapahtumista. Neuvojat pystyttävät neuvontapisteitä suomalaisten suosimille markkinoille ja tapahtumiin.
Tutustu palveluun: www.eneuvonta.fi