• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Kuluttajaneuvonta asunnonostajan apuna

Kuluttajaneuvonta asunnonostajan apuna

31.3.2016

Kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehen apuun on turvauduttu viime vuosina keskimäärin 250:ssä uuden asunnon kauppaan liittyvässä ongelmatilanteessa. Syynä ovat olleet usein rakennusliikkeidenkin vuosikorjausten ”syntipukkilistalla” mainitut virheet ja puutteet, mutta toisinaan joudutaan selvittämään hyvin erityyppisiä asioita, kuten virheellistä tietoa vastikkeista tai kännykän kuulumisongelmia huoneistossa.

Kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaneuvontaan tehtiin viime vuonna 285 uuden asunnon kauppaa koskevaa ilmoitusta tai neuvontapyyntöä. Vuonna 2014 vastaava yhteydenottojen määrä oli 244. Edeltäneiltä vuosilta ei ole tilastoja saatavissa.
– Työnjako kuluttajaneuvonnan ja kuluttaja-asiamiehen kesken toimii niin, että kuluttajaneuvontaan tulevat yksittäisiä asuntokauppoja koskevat tapaukset, joissa kuluttajalla on jo suoranainen vaatimus omassa asiassaan.
– Kuluttaja-asiamiehen käsiteltäväksi taas menevät esimerkiksi virheellistä markkinointia koskevat ilmoitukset, kuten vaikkapa asuntojen harhaanjohtava markkinointi rakennusvaiheessa tai muut sen tyyppiset asiat, kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatin Kuluttajaneuvonnasta kertoo.

Monenlaisia virheitä puitavana
Tyypillisimpiä vuositarkastuksen syitä ja korjaamista vaativia toimia ovat esimerkiksi kylpyhuoneiden lattioiden kaatovalut, halkeamat seinissä ja katoissa, pintaviat ja -naarmut, parvekeovien ja – lasitusten säädöt, ilmanvaihdon säädöt jne.
Tuttuja ovat kuluttajaneuvonnankin näkökulmasta – siis aiheita, joiden vuoksi yhteyttä otetaan.
– Osa tällaisista virheistä ja puutteista hoituu vuosikorjausten kautta, mutta sitten meille päätyvät ovat jollakin tapaa ongelmallisempia, hän toteaa.
– Joskus kuluttajat ottavat meihin yhteyttä sellaisissa tilanteissa, joissa virheiden ja puutteiden korjaaminen kuuluu taloyhtiön kunnossapitovastuulle.

Mainos

– Epäselvyyttä voi tulla siinäkin, kenen vastuulle osakkeenomistajan asunnossaan havaitsemien virheiden ja puutteiden korjaaminen jatkossa, ellei niitä saada ajallaan, esimerkiksi vuositarkastuksen jälkeen kuntoon, Raija Marttala toteaa joskus varsin hankalastakin rajanvedosta asunnon omistajan ja taloyhtiön vastuunjaon kannalta.

Joskus ongelmat eivät liitykään varsinaisesti rakentamiseen, vaan esimerkiksi talouteen:
– Myyntivaiheessa on saatettu antaa virheellistä tietoa vastikkeista. Paljastuu, että taloyhtiössä onkin autotalliosakkaita tai jotakin muuta sellaista, minkä seurauksena yhtiövastike on korkeampi kuin mitä myyntiaikana on kerrottu.
Uuden tekniikan mukanaan tulleesta ongelmasta Marttala mainitsee tapaukset, joissa uusien talojen asunnoissa kännykät eivät toimineet, koska signaalit eivät läpäisseet seinä- ja ikkunarakenteita.
Kannattaa tutustua tarkkaan asuntoa koskevaan sopimukseen ja siinä erityisesti huoneiston varustelutasoon.
Eräässä tapauksessa ostaja piti itsestään selvänä, että asunnossa on kaapelitelevisioliittymä. Sopimuksessa siitä ei kuitenkaan ollut minkäänlaista mainintaa, joten tapauksessa ei ollut kyse asuntokaupassa tapahtuneesta virheestä.

Vakuusasioissa kuluttajariitalautakunta avuksi

Elleivät uuden asunnon omistaja ja asunnon myyjä ja rakennusliike pääse yhteisymmärrykseen virheiden ja puutteiden korjaamisesta, osakas voi tehdä valituksen asiasta kuluttajariitalautakuntaan.
– Uuden asunnon kaupoissa tähän tilanteeseen voidaan ajautua pakon sanelemana, koska yksittäinen osakas tai taloyhtiö eivät vapauta viimeistä vakuutta, koska asunnossa tai yhtiössä on edelleen korjaukset tekemättä. Rakennusliikehän tietysti haluaisi saada rahansa vapaiksi, Marttala mainitsee.
Vakuuden vapauttamista koskevat riidat poikkeavat kuitenkin Marttalan mukaan normaalimenettelystä siinä, että riita-asian saa kuluttajariitalautakunnassa vireille myös taloyhtiö tai rakennusliike.
– Normaalisti kuluttajariitalautakuntaan saa asian vireille vain kuluttaja, hän korostaa.

Neuvonnasta liikkeelle
Lähes puolessa kuluttajaneuvontaan tulleissa yhteydenotoissa selvitään sillä, että kuluttaja saa neuvoja, miten toimia asiassaan.
– Voi olla tilanne, missä asiakas ei ole välttämättä vielä reklamoinut rakennusliikkeelle. Silloin häntä ohjeistetaan tekemään reklamaatio ja hankkimaan mahdollisesti asiantuntijalausuntoja, jos on kiistanalaista, onko kyseessä virhe vai ei.
Noin 20 prosenttia tapauksista päätyy Marttalan mukaan siihen, että asiakasta ohjeistetaan tekemään valitus yritykselle, jolta asunnon osti.
Noin 10 prosentissa tapauksissa asiakkaan kanssa käydään perusteellisempaa keskustelua, selvitetään asiaa tarkemmin, ohjataan asiantuntijalausuntojen hankkimiseen, perehdytään aineistoon ja mahdollisesti konsultoidaan kuluttajariitalautakunnan kanssa.
– Vajaa 9 prosenttia tapauksista on sellaisia, joissa ohjaamme asiakkaan jo heti ensimmäisen yhteydenoton perusteella tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Asiakas on voinut sinnikkäästi taistella asiansa puolesta, reklamoinut perusteellisesti ja arvioidaan, ettei sopua saada aikaan kuluttajaneuvonnan keinoin. Silloin ohjaamme asiakkaan tekemään suoraan valituksen kuluttajariitalautakuntaan, Marttala jatkaa.
Kuluttajaneuvonnan sovitteluun päätyy Marttalan mukaan vajaa 6 prosenttia yhteydenotoista. Silloin kuluttajaoikeusneuvoja perehtyy asiaan ja ottaa yhteyttä vastapuoleen. Asiaan pyritään löytämään molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.

– Joskus tuntuu siltä, että kun kuluttajaoikeusneuvoja ”tuuppii” rakennusliikettä tekemään korjaukset, ja niin vasta se saa asioihin vauhtia. Toisinaan taas prosessit voivat olla hyvinkin pitkiä. Reilu viidesosa näistä sovitelluista tapauksista kuitenkin ohjautuu vielä kuluttajariitalautakuntaan, Marttala mainitsee.


Neuvotteluapua vai valitus?

Minkälaisia neuvoja antaisit tilanteisiin, joissa vuositarkastuksen yhteydessä esitettyjä virheitä ja puutteita ei vain yksinkertaisesti korjata?
Raija Marttala toteaa ensiksi, että virheistä ja puutteista on tietenkin tehtävä reklamaatio. Kohtuullisena reklamaationa voidaan pitää sitä, että osakas laatii huoneistostaan virhe- ja puutelistan.
Lista voidaan liittää myös taloyhtiön laatimaan reklamaatiolistaan. Mahdollisesti voidaan laatia vielä erillisiä listoja, mutta ellei näistäkään huolimatta tapahdu mitään, osakkeenomistajan kannattaa kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.
– Me arvioimme, voiko kuluttajaneuvonta toimia ”työntöapuna” vai tarvitaanko muita toimia asian eteenpäinviemiseksi.

Teksti Riina Takala
Artikkeli on julkaistu maaliskuussa ilmestyneessä Kiinteistöpostissa 2/2016

Kategoriassa: Artikkelit Avainsanoilla: asunto, asuntokauppa, halkeamat, kaatovalut, kuluttaja-asiamies, kuluttajaneuvoja, kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala, Kuluttajariitalautakunta, myynti, osakkeenomistaja, pintaviat, puutelista, rakennusliike, säädöt, takuukorjaukset, Uudenmaan maistraatin Kuluttajaneuvonta, vuosikorjaukset

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Fibolla nyt antibakteeriset pinnat 3.2.2023
  • KWC Nordics Oy. Tutut tuotteet – uusi brändi. 3.2.2023
  • Venttiiliteknologian uusi sukupolvi 3.2.2023
  • Pohjoismainen luksusrakennus erikoisvalmisteisella hiilineutraalilla Dekton-julkisivulla 3.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy