• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Uutiset / Kaukolämpöasiakkaiden asiakastyytyväisyys 69/100

Kaukolämpöasiakkaiden asiakastyytyväisyys 69/100

28.11.2022

Ruotsalainen EPSI Rating haastatteli 1194 suomalaista kaukolämmön yksityis- ja yritysasiakasta loka-, marraskuun vaihteessa energia-alan toimialatutkimusta varten. Tyytyväisyysindeksiksi saatiin 69,3/100, eli asiakkaat ovat tyytyväisiä.

EPSI Ratingin mukaan asteikolla 0–100 mitattuna tyytyväisyysindeksi 0–60 tarkoittaa tyytymättömiä, 60–75 tyytyväisiä ja yli 75 erittäin tyytyväisiä asiakkaita.  

– On selvää, että energiakriisi ja nousevat kustannukset kasaavat painetta niin asiakkaille kuin energiayhtiöillekin. Kaukolämpöyhtiöt ovat kuitenkin toimialatasolla kyenneet samaan aikaan petraamaan joissain asioissa. Poikkeukselliset ajat testaavat toimijoiden toimintamalleja ja valmiuksia, ja onnistuminen tiukassa paikassa luo luottamuksen tunnetta, EPSI Rating Suomen maajohtaja Heidi Laitinen sanoo.

Mainos

Asiakastyytyväisyyslistalla ensimmäiselle sijalle ylsi Vakka-Suomen Voima (VSV), Tampereen Sähkölaitos on toinen ja Vantaan Energia kolmas.

EPSI Ratingin mukaan toimialan tulos on säilynyt muuttumattomana, mutta toimintaympäristössä on myllerrystä: suurimmalla osalla kaukolämpöyhtiöistä asiakastyytyväisyys ei toistu viimevuotisen kaltaisena. 
EPSI Ratingin mukaan on nähtävissä optimismia kaukolämmön tulevaisuuden suhteen. Kaikista asiakkaista 72 % ja kantansa selvästi muodostaneista 87 % uskoo kaukolämmön olevan hyvä ratkaisu vielä 10 vuoden kuluttua. Vuotta aiemmin vastaavat lukemat olivat 65 % ja 83 %.

Kyselyssä kaukolämpöasiakkaat raportoivat jonkin verran aiempaa enemmän kaukolämpöyhtiöidensä ydintoimintoihin liittyviä ongelmia, mutta tilanteiden hoito on asiakkaiden mukaan hyvällä tasolla ja viestintä aiempaa parempaa.

Hintojen muutoksissa on yhtiökohtaisia ja siten alueellisia eroja, mutta toimialatasolla kilpailukykyisyyden saamat arviot ovat nousseista kustannuksista huolimatta yli kolme indeksipistettä vuoden takaista korkeampia. 

– Asiakkaiden arviot saattavat näin olla turbulentissa tilanteessa aiempaa suopeampiakin, vaikka tulos voisi intuitiivisesti vaikuttaa erikoiselta, Laitinen toteaa. 

Muuta aiheeseen liittyvää

  • Danske Bank: Energiakriisi kurjistaa taloyhtiöiden taloutta
  • Fisu-kunnista esimerkkiä energiakriisin torjuntaan
  • Microsoftille datakeskusalue, jonka hukkalämmöillä tuotetaan 40 % Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen kaukolämmöstä

Kategoriassa: Uutiset Avainsanoilla: energia, energiakriisi, EPSI Rating, Heidi Laitinen, kaukolämpö, Tampereen Sähkölaitos, toimialatutkimus, tyytyväisyysindeksi, Vakka-Suomen Voima, Vantaan Energia

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Mistä viemärin haju johtuu? 7.2.2023
  • Suunnittele vaikuttavia ja helppohoitoisia wc-tiloja 6.2.2023
  • LUXA 103 läsnäolotunnistinperhe 6.2.2023
  • Eurooppalaista huippulaatua – Reynaersin ikkuna-, ovi- ja julkisivujärjestelmät nyt Suomessa 6.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Motiva: Energiamurrokseen tarvitaan talotekniikan osaajia
  • Newil&Baulle 5 miljoonan euron rahoitus sijoittajilta
  • Ensimmäinen valtakunnallinen Varautumispäivä 7.2
  • Danske Bank: Kannattaa varautua 10–20 %:n korotukseen hoitovastikkeessa
  • 4 kotimaista keittiöbrändiä sulautuu Novartiksi

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy