Ruotsalainen EPSI Rating haastatteli 1194 suomalaista kaukolämmön yksityis- ja yritysasiakasta loka-, marraskuun vaihteessa energia-alan toimialatutkimusta varten. Tyytyväisyysindeksiksi saatiin 69,3/100, eli asiakkaat ovat tyytyväisiä.

EPSI Ratingin mukaan asteikolla 0–100 mitattuna tyytyväisyysindeksi 0–60 tarkoittaa tyytymättömiä, 60–75 tyytyväisiä ja yli 75 erittäin tyytyväisiä asiakkaita.
– On selvää, että energiakriisi ja nousevat kustannukset kasaavat painetta niin asiakkaille kuin energiayhtiöillekin. Kaukolämpöyhtiöt ovat kuitenkin toimialatasolla kyenneet samaan aikaan petraamaan joissain asioissa. Poikkeukselliset ajat testaavat toimijoiden toimintamalleja ja valmiuksia, ja onnistuminen tiukassa paikassa luo luottamuksen tunnetta, EPSI Rating Suomen maajohtaja Heidi Laitinen sanoo.
Asiakastyytyväisyyslistalla ensimmäiselle sijalle ylsi Vakka-Suomen Voima (VSV), Tampereen Sähkölaitos on toinen ja Vantaan Energia kolmas.
EPSI Ratingin mukaan toimialan tulos on säilynyt muuttumattomana, mutta toimintaympäristössä on myllerrystä: suurimmalla osalla kaukolämpöyhtiöistä asiakastyytyväisyys ei toistu viimevuotisen kaltaisena.
EPSI Ratingin mukaan on nähtävissä optimismia kaukolämmön tulevaisuuden suhteen. Kaikista asiakkaista 72 % ja kantansa selvästi muodostaneista 87 % uskoo kaukolämmön olevan hyvä ratkaisu vielä 10 vuoden kuluttua. Vuotta aiemmin vastaavat lukemat olivat 65 % ja 83 %.
Kyselyssä kaukolämpöasiakkaat raportoivat jonkin verran aiempaa enemmän kaukolämpöyhtiöidensä ydintoimintoihin liittyviä ongelmia, mutta tilanteiden hoito on asiakkaiden mukaan hyvällä tasolla ja viestintä aiempaa parempaa.
Hintojen muutoksissa on yhtiökohtaisia ja siten alueellisia eroja, mutta toimialatasolla kilpailukykyisyyden saamat arviot ovat nousseista kustannuksista huolimatta yli kolme indeksipistettä vuoden takaista korkeampia.
– Asiakkaiden arviot saattavat näin olla turbulentissa tilanteessa aiempaa suopeampiakin, vaikka tulos voisi intuitiivisesti vaikuttaa erikoiselta, Laitinen toteaa.