• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Kolumnit / Isännöintivelho: Isännöitsijä – tee yrityksestäsi isännöinnin Apple

Isännöintivelho: Isännöitsijä – tee yrityksestäsi isännöinnin Apple

14.3.2014

Kiinteistöliitto julkaisi juuri isännöintipalkkiotutkimuksensa tulokset. Tutkimuksen tulosten mukaan kiinteät isännöintipalkkiot ovat hämmästyttävän pieniä. Keskimääräinen palkkio 20 asuinhuoneiston talossa (1400 htm2) oli 444 euroa ja 40 asuinhuoneiston (2400 htm2) talossa 737 euroa kuukaudessa. Mielenkiintoisesti mediaanipalkkiot olivat näitäkin pienempiä, eli selvästi yli puolet taloyhtiöistä maksaa isännöinnistä vielä vähemmän.

Isännöintiliitto otti asiaan odotetusti kantaa ilmoittamalla, että hyvästä isännöinnistä kannattaa maksaa enemmän. Monissa isännöitsijäkollegoideni kommenteissa on ollut sama sävy. Ihan pohjimmaisena vireenä isännöitsijöiden mielissä tuntuu olevan ajatus, että asiakkaat, nämä taloyhtiöt, ovat tyhmiä, kun eivät ymmärrä ostaa sitä parempaa (=kalliimpaa) isännöintiä.

Taloyhtiöt toimivat kuitenkin täysin rationaalisesti. Isännöinti kilpailutetaan, ja kun kaikki tarjoajat ovat kuin samaa harmaata massaa, niin halvin tarjous voittaa. Kyse ei siis ole siitä, etteivätkö taloyhtiöt haluaisi ostaa parempaa isännöintiä ja vaikka maksaakin siitä enemmän. Kyse on siitä, ettei heille tarjota siihen mahdollisuutta. Kaikki isännöitsijät toimivat samalla tavalla: nettisivuilla kerrotaan kymmenen hyvää ja yksitoista kaunista, mutta mitään konkreettisia asiakaslupauksia ei anneta. Sopimukset ovat monimutkaisia, tarjoukset kymmeniä sivuja pitkiä ja kokonaispalvelusta ja -hinnasta on vaikea saada käsitystä.

Mainos

Kyseessä on tuotteistusongelma. Ensinnäkin isännöintipalveluja on turkasen työlästä ostaa. Tarjousten vertailu monimutkaisine erillisveloitushinnastoineen käy jo melkein päivätyöstä. Toiseksi palveluntarjoajat eivät erotu toisistaan millään konkreettisella tavalla. Asiakkaan näkökulmasta isännöitsijät ovat kuin makaronipusseja kaupan hyllyllä. Ainoa looginen ratkaisu on tarkastaa hinnat ja valita halvin. Sisältö on luultavasti sitä samaa, tai ainakaan pakkausta pyörittelemällä asiasta ei saa selvyyttä.

Isännöintialan pitää lopettaa taloyhtiöiden syyllistäminen halvan isännöinnin ostamisesta ja tehdä radikaaleja muutoksia palvelunsa tuotteistukseen. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa:

–   Hyödyt esiin. Kun asiakas vertailee isännöitsijöitä, se voittaa, joka pystyy konkreettisesti osoittamaan, miksi on parempi kuin muut. Eli: kun valitset isännöitsijän x, säästät rahaa näin, tai aikaa näin, ja asukkaidenne tyytyväisyys paranee näin, ja kaikista pitää esittää todelliset tapausesimerkit laskelmineen.

–  Ostamisen esteet pitää poistaa. Pois kolkko juristipräntti tarjouspapereista ja tilalle ymmärrettävä tehtäväkuvaus selkeän hinnaston kanssa. Muutama tuotteistettu palvelupaketti erityyppisille taloyhtiöille riittää. Toimintakenttä ei oikeasti ole niin heterogeeninen, että jokaiselle taloyhtiölle pitäisi räätälöidä oma tarjouspaketti.

On paha harhakäsitys väittää, etteivät taloyhtiöt olisi valmiita maksamaan hyvästä isännöinnistä. Kyllä ovat, mutta heille pitää antaa siihen tilaisuus. Kukaan ei maksa hyvistä aikomuksista tai kauniista puheista. Tarjotun palvelun erinomaisuus pitää osoittaa. Ne isännöitsijät voittavat, jotka kehittävät palvelunsa niin erottuvaksi muista, ettei sitä kerta kaikkiaan voi kilpailuttaa.

Omasta toimistosta pitää tehdä isännöinnin Apple. Kaikki eivät Applesta pidä, mutta ne, jotka pitävät, eivät kilpailuta ensin Nokiaa ja Samsungia, vaan maksavat sen, mitä Apple pyytää, koska heille mitään vaihtoehtoa ei ole. Tässä Apple-esimerkissä on myös tärkeä opetus, että isännöintiyrityksen ei pidäkään tavoitella kaikkia mahdollisia asiakkaita, mutta se on jo toisen kolumnin aihe.

Jaani Räty / Yrittäjä / Isännöintivelho Oy (www.isannointivelho.fi)

Kirjoittajana toimiva Jaani Räty on isännöitsijäyrittäjä, jonka yritys tunnetaan nimellä Isännöintivelho. Jaani ottaa kolumneillaan reippaasti ja raikkaasti kantaa taloyhtiöasumiseen sekä isännöinnin tulevaisuuteen. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä.

Kategoriassa: Kolumnit, Tapahtumat Avainsanoilla: hallituksen puheenjohtaja, hallitus, isännöintipalkkio, Isännöintivelho Oy, isännöitsijä, Jaani Räty, taloyhtiö

Ensisijainen sivupalkki

Kiinteistöposti-lehtien arkisto

Lue aiemmat numerot täältä.

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Osakkaan oma kylpyhuoneremontti taloyhtiön linjasaneerauksessa

Valvoja

Valvoja: Puhukaa toisillenne

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Huoltovapaa stabiloitu sammal kestää vuosia 13.12.2023
  • Monipuolinen Akseli valaisin julkisten kohteiden valaistukseen 13.12.2023
  • Delabie PREMIX -vedensekoitusventtiilit 13.12.2023
  • Triplan WC-tilat – suunnittelu by Novosan 13.12.2023

Suosittua sivustolla

  • Skanska rakentaa Kuopioon 265 opiskelija-asuntoa
  • Retiisikujalle vähähiilisiä betonielementtejä
  • Fira rakentaa pysäköintitalon Espoon Kivenlahteen
  • Solnet ja H.G.Paloheimo kehittävät Etelä-Suomen suurinta aurinkopuistokokonaisuutta
  • Cramolla uusi toimipiste Espoossa

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy