• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Isännöintiä 36 vuotta

Isännöintiä 36 vuotta

10.4.2015

Haastateltavani on mies, jolla on maileja takana jo 71 vuoden ajalta – Tapio ”Tapsa” Lampinen toimitusjohtaja, isännöitsijä, AIT, Uudenmaan Isännöintipiste Oy. Konkari.
Tapsa aloitti isännöitsijän hommat sivutoimisena isännöitsijänä vuoden 1979 alussa As. Oy Kolsarintie 1-3:ssa Helsingin Konalassa, jossa silloin asui perheensä kanssa. Yhtiö on edelleen hänen isännöitävänään ja edustaa Isännöintipisteen vanhinta asiakasta.

Isännöinti on muuttunut
Sähköpostin tuleminen mullisti isännöitsijän ja asiakkaiden suhteet totaalisesti. Ennen sähköpostia puheenjohtajat kävivät toimistolla hoitamassa asioita nokikkain. Ja asiat hoituivat. Nyt yhden, pienenkin asian tiimoilta lähetellään 11 sähköpostia, eikä ole varmuutta, hoituuko asia varman päälle, tuskailee kiireinen isännöitsijä.
Isännöitsijän työ ei ole pelkkää toimistolla istumista klo 8.30 – 16.00 välisenä aikana lukemassa ja vastaamassa sähköpostiviesteihin. Työhön sisältyy viikossa useita työmaakokouksia, kiinteistö- ja vahinkokatselmuksia, remonttien valvontakäyntejä…
Usein työpäivä alkaa muualla kuin toimistolla ja varsinkin silloin sähköpostien lukeminen luonnollisesti siirtyy myöhempään ajankohtaan.
– Osakas/asukas saattaa perjantai-iltana lähettää sähköpostia ja soittaa maanantaina ennen yhdeksää, että mikä on, kun isännöitsijä ei ole reagoinut sähköpostiin, konkari-isännöitsijä toteaa.

– Olen usein korostanut, että puhelin on edelleen se nopein ja varmin yhteydenottotapa. Mutta vastatessani puhelimeen kuulee usein kysyttävän, onko paha paikka tms? En totta vieköön ymmärrä kysymystä, jos vastaaja on niin kiireinen, kiinni toisessa tehtävässä tai muusta syystä ei voi puhua soittajan kanssa, niin miksi vastaa puhelimeen?

– Isännöitsijän harteille on tullut vuosien varrella myös paljon viranomaisvaateita, muun muassa verottajalle tehtävät ilmoitukset yli 15 000 euron suuruisista remonteista/korjauksista, jotka teettävät isoissa projekteissa runsaasti lisätyötä.
Toiminnot muuttuvat myös vakuutusyhtiöissä. Pohjolan ohjeiden mukaisesti esimerkiksi vesivahingon sattuessa tulee tehdä viipymättä vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön, tiedon saatuaan vakuutusyhtiö ottaa vahingon välittömästi hallintaansa ja tilaa omalta yhteistyöyritykseltään vahinkokartoituksen. Tapsan isännöimässä yhtiössä sattui vesivahinko torstain ja perjantain välisenä yönä ja perjantaina hän teki välittömästi vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöön.
Maanantaiaamuna osakas soittaa ja kysyy, miksi täällä ei tapahdu mitään korjaustoimintaa? Vastasin hänelle totuudenmukaisesti, että Pohjolan toimintamalli on edellä kerrotun kaltainen. Todennäköisesti meidän kauttamme olisi hommat saatu käyntiin jo perjantaina, Tapsa pohtii otsa kurtussa.

Mainos

Pitkä polku takana
Vuonna 1979 otettu askel isännöinnin ihmeelliseen maailmaan oli kohtalokas, sillä Tapsa jäi sille tielle. Hän lähti lähes samoin tein suorittamaan isännöitsijän tutkintoa, vaikka oli leipätöissä teollisuuslaitoksen palveluksessa tuotannon ja korjaamopalveluiden, erityisesti sähköteknisen puolen työnjohtajana ja suunnittelijana.
– Jäin pois teollisuuden palveluksesta vuonna 1985 ja aloitin päätoimisen isännöitsijän työt vuonna 1986 Talorengas Oy:ssä Vantaan Tikkurilassa.
– Vuonna 1988 perustin puolisoni Raili Leppäsen kanssa nykyisen yrityksemme ja houkuttelin työkaverini Jussi Kumpulaisen aiemmin mainitusta tuotantolaitoksesta meille hommiin vuonna 1990, Tapsa muistelee yrityksen alkutaivalta.
Isännöintipiste toimii Tikkurilassa Peltolantiellä ja on pitänyt majaa samassa osoitteessa vuodesta 1992 lukien.
Nykyisten isännöintisopimuksien mukaiset työt hoituvat Tapsan, Raili Leppäsen, Jari Karpin, ja Pia Polichroniksen voimin.
Isännöintipisteen asiakaskassuhteet ovat pitkäkestoisia, 11 yhtiötä on ollut asiakkaana yli 20 vuotta ja neljä yli 25 vuotta. Isännöintisopimusten keski-ikä on 15 vuotta ja ”tuorein” asiakkaamme on vuodelta 2007, kertoo yrittäjä ylpeänä työstään ja asiakkaiden osoittamasta luottamuksesta.

– Taloyhtiöiden ikääntyessä yhtiökokouksiin osallistuu aina vain vähemmän osakkaita ja joissain yhtiöissä hallituksen muodostaminen on joskus vaikeaa. Kokouksiin osallistuvat osakkaat ovat kiinnostuneita pitämään kiinteistöistään huolta. Ne, jotka eivät osallistu yhtiökokouksiin ovat nähneet vuosien saatossa miten hyvää huolta ”istuva” hallitus ja isännöitsijä pitävät taloyhtiöstä ja luottavat sen jatkuvan, mutta valitettavan usein kuulee ”parkkipaikkakeskusteluista” negatiivista arvostelua, Tapsa pohtii.

Isännöintiliitto oikeaan rooliinsa!
– Isännöintipiste oli Suomen Isännöitsijäliitto ry:n jäsen toimintansa alusta lähtien. Vuosien kuluessa tuosta liitosta tehtiin Suomen Isännöintiliitto, jonka toiminta lähti jo heti alusta alkaen irtaantumaan alkuperäisestä isännöitsijöiden edun hoitamisesta, tilittää isännöintiyrittäjä.

– Olimme pitkään Isännöintiliiton jäsen, mutta erosimme siitä viime vuoden vaihteessa. Koimme, ettemme saa jäsenmaksulle sieltä mitään vastinetta. Keskittyisivät palvelemaan isännöitsijöitä ja jättäisivät sen kummallisen kustannustoiminnan sekä taloyhtiöliehittelyn pois, murisee konkari ja jatkaa – Isännöintiliiton lakineuvojat soveltuisivat erinomaisesti Vuokralaisten Keskusliiton palvelukseen neuvoineen ja ohjeineen.

– Toki olen mukana Vantaan Isännöitsijäyhdistyksen hallituksessa ja toiminhan aiemmin sen puheenjohtajana yli kymmenen vuotta, mutta muuten Isännöintiliitto on minulle historiaa, Tapsa vielä kuittaa.
Vantaan Isännöitsijäyhdistys täytti muuten 30 vuotta syksyllä 2014.

Teksti ja kuva: Matti Karppanen
Haastattelu on julkaistu huhtikuussa ilmestyneessä Kiinteistöpostissa 3/2015.

Kategoriassa: Artikkelit, Huolto ja siivous Avainsanoilla: asunto-osakkaat, isännöinti, Isännöintiliitto, isännöitsijä, osakas, Tapio Lampinen, Uudenmaan Isännöintipiste Oy, Vantaan Isännöitsijäyhdistys, yhtiökokous

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Suunnittele vaikuttavia ja helppohoitoisia wc-tiloja 6.2.2023
  • LUXA 103 läsnäolotunnistinperhe 6.2.2023
  • Eurooppalaista huippulaatua – Reynaersin ikkuna-, ovi- ja julkisivujärjestelmät nyt Suomessa 6.2.2023
  • Ouluun rakennettu varavoimajärjestelmä havainnollistaa sähköverkon toimintaa 6.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy