Isännöinti M. Ryyppö Ky 30 vuotta: Hyvä asiakaspalvelu avainasemassa

Karkkilassa sijaitseva Isännöinti M. Ryyppö on toiminut kolme vuosi­kymmentä. Toimitusjohtaja Vesa Ryyppö toteaa pienen toimiston pärjäävän henkilökohtaisella asiakaspalvelulla ja joustavalla otteella. Monet asiakkuudet ovat jatkuneet vuosikymmenien ajan.

Isännöinti M. Ryypön toimisto sijaitsee Karkkilan keskustassa. Toimitusjohtaja Vesa Ryyppö tuntee hyvin asiakaskuntansa. Pisimpään jatkuneet asiakassuhteet on solmittu 30 vuotta sitten, kun yritys perustettiin.

Isännöinti M. Ryyppö Ky:n perusti vuonna 1991 Vesa Ryypön isä Matti Ryyppö, joka oli pitkään toiminut pankkialalla.

– Itse olen ollut alusta lähtien mukana yrityksen toiminnasta. Ensimmäisinä vuosina olin vuokranvalvoja-kirjanpitäjänä. Yrityksen alkutaipaleella toiminta oli superpientä, niin sanotusti rakkaudesta lajiin. Itse aloitin isännöitsijänä vuonna 1997, jolloin myös yrityksen omistajuus ja vetovastuu siirtyivät minulle, Vesa Ryyppö kertoo.

Perheyritystä on pyöritetty aina kahden henkilön voimin. Vesan rinnalla yrityksessä työskenteli pitkään vaimo Heli, kunnes siirtyi viime syksynä opiskelemaan. Paikalle tuli oppisopimuksella Roosa-tytär, joka hoitaa samoja tehtäviä kuin isänsä 30 vuotta sitten.

Asiakaskohteiden määrä on noussut kuudesta 36 taloyhtiöön. Näistä on neljä ollut alusta lähtien asiakkaana.

– Nyt olemme siinä mitassa, jonka yksi isännöitsijä voi hoitaa. Keväisin jokaisella taloyhtiöllä on yksi tai kaksi hallituksen kokousta sekä yksi yhtiö­kokous. Näin ollen pelkästään kokouksia kertyy tuohon aikaan yhteensä yli sata, Vesa Ryyppö laskee.

– Karkkilan lisäksi meillä on asiakkaita Vihdissä. Virittelimme laajentamista naapurikaupunkiin Lohjalle, mutta välimatka osoittautui liian pitkäksi. Karkkilassa melkein kaikki kohteet ovat kävelyetäisyydellä, joten voin nopeasti poiketa paikan päällä hoitamassa asioita. 

Ryypön isännöimät kohteet jakautuvat suunnilleen puoliksi liike- ja asuinkerrostaloihin sekä rivitaloihin. Asukkaiden ikäjakauma painottuu Karkkilan keskustassa ikäihmisiin, jotka ovat muuttaneet palvelujen äärelle. 

Merkille pantavaa on sijoittajaosakkaiden määrän nousu etenkin viime vuosina.

– Kun 25 vuotta sitten oli harvinaista, että talossa asui vuokralainen, on nyt melkein kolmasosa sijoitusasuntoja.

Useita maalämpöhankkeita vuosien varrella

Isännöitsijä Vesa Ryyppöä voi hyvällä syyllä kutsua maalämmön puolestapuhujaksi.

– Ensimmäiset maalämpökohteet otettiin käyttöön vuonna 2010. Näistä investoinneista suurin osa maksettiin pois kahdeksassa vuodessa. Eräässä taloyhtiössä pudotettiin juuri eurolla vastiketta energiakustannusten pienennyttyä.

Maalämpöjärjestelmä on asennettu yhdeksään taloyhtiöön, ja käynnistymässä on viisi hanketta.

– Näiden jälkeen kaikki mahdolliset kohteet, joissa maalämpö on järkeä toteuttaa, on viety maaliin.

Kaikki ei silti ole sujunut kuin Strömsössä. Ryyppö kävi yhden maalämpö­hankkeen kanssa läpi melkoisen mankelin. Ely-keskus kumosi vesi­lakiin vedoten vihtiläisen taloyhtiön kunnalta saaman luvan maalämmön rakentamiseen vasta siinä vaiheessa, kun laitteisto oli jo käynnissä. Asiaa puitiin eri oikeusasteissa ja uhkana oli, että järjestelmä olisi pitänyt purkaa. Vuosia jatkuneen väännön jälkeen lopputuloksena oli, että lämpöpumput jäivät paikalleen ja pohjavesi suojattiin erityisratkaisuin. Viimeinen vesinäyte oli Ryypön mukaan niin puhdas, että vesi olisi juomakelpoista.

– Itse maalämpöjärjestelmä on toiminut erinomaisesti. Kun sähkölämmitteisen taloyhtiön kulut olivat ennen 55 000 euroa vuodessa, on luku nyt 15 000 euroa. Eli kymmenessä vuodessa on säästynyt yhteensä 440 000 euroa.

Kartellijupakka lyö laineita

Hiljattain paljastuneet isännöintialan kartelli­epäilyt ovat näkyneet myös Ryypön toimistossa. 

– Soittoja on tullut paljon ja tarjouksia on kysytty.  Näin ollen pienet isännöintitoimistot ovat hyötyneet siitä, että isot ovat kokoustaneet Roomassa, hän tuumaa.

– Taloyhtiöiden hallitusten kokouksissa on lähinnä huumorimielessä tiedusteltu, ollaanko mahdollisesti mukana jupakassa. Voin sanoa, että ei olla eikä toimisto edes ole Isännöinti­liiton jäsen.

Isännöinnin hinnoittelusta Vesa Ryyppö toteaa, että hän pyrkii sopimaan taloyhtiöiden kanssa kiinteän hinnan.

– Omalla kohdallani en näe järkevänä erillis­hinnoittelua, jossa veloitetaan jokaisesta puhelin­soitosta, kopiosta tai käynnistä kohteessa. Voi myös kysyä, kuinka paljon isännöinti tulee kaiken kaikkiaan maksamaan taloyhtiölle, jota veloitetaan monisivuisen erillishintaluettelon mukaisesti.

Isännöintiä ja taloyhtiöitä koskevia lakeja ja sääntöjä on nykyisin paljon. Osassa on Ryypön mielestä menty liiallisuuksiin.

– Esimerkiksi vastuunjakotaulukko oli ennen 15-sivuinen vihko ja nyt monikymmensivuinen kirja. Sitä selatessa pitää olla melkein juristi osatakseen poimia, mikä mutteri kuuluu kenellekin.

Torilla tavataan ja toimistonkin ovi käy usein

Isännöinti M. Ryyppö kuuluu harvenevaan pienten isännöintitoimistojen joukkoon. Toimiston vahvuutena markkinoilla on Ryypön mukaan henkilökohtainen palvelu ja tavoitettavuus.

– Haluan myös nähdä asiakkaat, joten esimerkiksi yhtiökokoukset ovat tärkeitä. Jos näin ei olisi, toiminta menisi kasvottomaksi ja yhtä lailla voisin hoitaa etänä Lapin lomamökkejä.

Kohtaamiset eivät rajoitu ainoastaan kokouksiin.

– Katutasossa oleva toimistomme on normaaliaikana avoinna arkisin. Ovi käy usein, ja asiakkaiden kanssa tulee juteltua muustakin kuin itse asiasta. Se tuo työhön elävyyttä, vaikka vie aikaa.

– Toisaalta torilla on kohdattava myös heidät, joiden maksurästit on täytynyt laittaa perintään tai huoneisto ottaa haltuun. Ne ovat osa isännöitsijän työtä, minkä valtaosa asiakkaista ymmärtää eikä heittäydy hankalaksi.

Hyvästä yhteistyöstä kertoo vuoden 2020 Isännöintiteko-palkinto.

– Toteutimme taloyhtiöiden hallitusten kanssa tempauksen, jossa Äijävirtaa-ryhmä asensi talkoilla ikäihmisten asuntoihin yhteensä 500 palo­varoitinta. Asuntojen paloturvallisuus kasvoi merkittävästi.

Ryyppö on havainnut sosiaalisen eriytymisen kasvaneen.

– Asukkaiden joukossa on yhä enemmän päihdeongelmaisia ja heitä, jotka eivät pysty huolehtimaan itsestään. Naapurit kärsivät metelistä ja hajuhaitoista, joihin on puututtava. Kirjallisia ilmoituksia ja ukaaseja on vietävä asukkaille paljon useammin kuin ennen. 

Isännöitsijä ja jukkapalmu 

Pienessä toimistosta isännöitsijältä vaaditaan monipuolista osaamista. Ryyppö kertoo tekevänsä paljon myös sellaista, joka ei varsinaisesti kuulu isännöitsijän toimenkuvaan.

– Kävin esimerkiksi vaihtamassa tiivisteen wc-pönttöön tai korjaamassa keittiön hanan, mutta ne olen jo jättänyt huoltofirmalle. Tosin ei siitä ole pitkä aika, kun palvelu­talon asukas soitti ja pyysi leikkaamaan metrejä korkean jukkapalmun. Aivan siltä istumalta en päässyt paikalle, mutta seuraavana päivänä kylläkin – ja sahan kanssa.

– Perusasiat löytyvät netistä ja ovat sähköisessä muodossa. Joillakin asiakasyhtiöillä on omat kotisivut, mutta kaikki eivät koe niitä tarpeellisiksi, vaan mieluimmin tullaan käymään.

Teksti ja kuva: Irene Murtomäki