• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Isännöinti kaipaa modernia otetta

Isännöinti kaipaa modernia otetta

4.1.2017

Isännöintiala on liikkeessä, kun muutosten tuulet puhaltavat monelta eri suunnalta. Aari Isännöinti Oy:n ruoriin syyskuussa tarttunut toimitusjohtaja Pasi Heiskanen pitää tilannetta mielenkiintoisena ja haastavana. – Digitalisaatio, kiinteistöjen korjausvelka ja yritysten polarisoituminen, hän listaa muutamia isännöintiin vaikuttavia muutoksia.

Pasi Heiskanen siirtyi Aarin toimitusjohtajaksi Osuuskunta Suomen Asuntomessujen toimitusjohtajan paikalta. Ulkopuolelta alalle tulleena hän hämmästelee isännöintialan vanhaa toimintakulttuuria. Hänen mielestään myös isännöinnissä on korkea aika siirtyä moderniin asiakaskeskeiseen palveluun.
– Isännöintialan yritykset ovat keskenään hyvin samantyyppisiä. Tämä kulminoituu siihen, että ainoa erottava tekijä on hinta. Mutta paljon muutakin on löydettävissä ja erilaisia mahdollisuuksia olemassa, mikä tekee toiminnan kehittämisestä todella mielenkiintoista.
Pasi Heiskanen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja arkkitehti. Hän on aikaisemmin työskennellyt muun muassa päivittäistavarakaupan parissa ja öljyalalla. Siihen viitaten hän ihmettelee isännöintiyritysten valitusta kovasta kilpailusta ja alhaisista taksoista.
– Tiedän, mitä on aito kilpailu, enkä pistä sitä ollenkaan pahakseni. Se antaa oman mausteensa, minkä ansiosta toiminta pysyy vireänä, Heiskanen tietää.

Isännöintialan digitalisaatio laahaa jäljessä
Digitalisaatio on päivän sana monella toimialalla, niin myös isännöinnissä. Digitalisaation voiman toimitusjohtaja Pasi Heiskanen toteaa olevan siinä, että se säästää kaikkien osapuolten aikaa, vaivaa ja resursseja sekä nopeuttaa tiedonvälitystä.
Hänen mielestään digitalisaation hyödyntäminen isännöintialalla on vielä lapsenkengissä.
– Isännöintiin on kyllä luotu tietokonejärjestelmiä ja -ohjelmia, mutta ne palvelevat etupäässä hallintoa, eivät niinkään asiakasta. Saadakseen tietoa asunnostaan tai taloyhtiöstä asukkaan on otettava yhteyttä isännöitsijään. Asia saadaan harvoin kerralla kuntoon yhdellä puhelinsoitolla, vaan ensin asiakas soittaa isännöitsijälle, joka lupaa katsoa asian koneeltaan. Sen katsottuaan isännöitsijä soittaa takaisin asiakkaalle kertoen, mitä tietoa kyseisestä asiasta oli järjestelmässä. Mitäpä jos edelleen tilinsä saldon tietääkseen pitäisi soittaa pankkiin ja kysyä, onko katetta vai ei, Pasi Heiskanen heittää ilmaan kysymyksen.
Ensiaskeleita digitaalisiin palveluihin on toki jo otettu, mutta tarvitaan paljon enemmän. Pasi Heiskanen arvioi, että tulevaisuudessa mobiililaitteella on mahdollista hoitaa omaan asumiseen liittyvät asiat yhdessä paikassa: oli sitten kyse sähköasentajan tilaamisesta tai pihan hiekoittamisesta. Samasta pisteestä saa kaikki palvelut riippumatta siitä, onko palvelun tarjoaja isännöintiyritys, huoltoyhtiö vai lukkoseppä.
Hänen mukaansa mallia voisi ottaa esimerkiksi matkoja tarjoavista palveluportaaleista. Niiden kautta voi lentomatkan ja hotellin lisäksi tilata paljon muutakin, kuten vaikkapa kyydin lentoasemalta, illallispöydän tai sukellusmatkan.
Heiskanen sanoo olevan toisaalta ymmärrettävää, että rakennus- ja isännöintialan digitalisaatio ei tapahdu hetkessä.
– Tietoa on valtavasti ja se sijaitsee hajanaisesti eri toimijoiden hallussa erilaisissa tietojärjestelmissä ja formaateissa. Ei liene ihan yksinkertaista rakentaa sellaista käyttöliittymää, jolla eri paikkoihin kertyneisiin tiedostoihin olisi pääsy joka paikasta ja vielä sillä tavalla jalostettuna, että ne olisivat kuluttajalle relevantteja. Mutta tämäkin toteutuu väistämättä – ennemmin tai myöhemmin.
Digitalisaatioon liittyen yksi iso haaste on viestinnän monikanavaisuus. Kuluttajat käyttävät monennäköisiä ja kukin itselleen mieluisia kanavia, joissa isännöitsijän on pysyttävä mukana.

Mainos

Korjausvelka luo mahdollisuuksia
Isännöinnin haasteista puhuttaessa Pasi Heiskanen mainitsee kiinteistökannan korjausvelan, joka tarjoaa alalle myös mahdollisuuksia.
– Peruskorjausvaiheessa alkavat olla 70-luvun lähiöt, joissa on valtava määrä taloja. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että tällä hetkellä rakennetaan ainoastaan puolet siitä asuntomäärästä, mitä tehtiin huippuvuosina 1972–1973, jolloin valmistui 74 000 asuntoa vuodessa. Nyt noissa taloissa pitäisi ratkaista monia asioita, muun muassa energiatehokkuus sekä julkisivujen, putkistojen, hissien ja ilmanvaihdon mahdolliset saneeraukset, Heiskanen luettelee.
Oikea-aikaiset remontit linkittyvät taloyhtiön strategiaan. Toimitusjohtaja Pasi Heiskasen mukaan nyt ollaan siirtymässä kohti pitkäjänteisempää omaisuudenhoitoa, kuten pitääkin.
– Jokainen asunto-osakeyhtiö tarvitsee pitemmän aikavälin strategian. Kukin taloyhtiö laatii siitä omannäköisensä. Se voi olla vaikkapa erilaisiin arvoihin pohjautuva tai kustannustietoisuuteen nojautuva strategia.

Isot ja pienet jäävät, keskisuuret häviävät
Lukuisten muutosten keskellä yksittäisen isännöitsijän on entistä hankalampi hallita tehtävien laajaa kirjoa tietotekniikan osaamisesta ikkunaremontteihin ja viestinnän hienouksista ikääntyvien ihmisten tarpeisiin.
Yritykset alkavat todennäköisesti Heiskasen mukaan keskittyä tietylle osaamisalueelle, esimerkiksi strategioiden hoitoon, hallinnointiin, remonttien läpiviemiseen tai viestintään.
Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen muistuttaa, että isännöintialan kaikkien haasteiden ratkaiseminen vaatii kehitystyötä, koulutusta ja uutta teknologiaa, mihin puolestaan tarvitaan taloudellista panostusta.
– Tämä johtaa siihen, että isännöintiala polarisoituu entistä selvemmin, kuten monella toimialalla on jo tapahtunut.
Yksi muutoksia aiheuttavista tekijöistä on isännöitsijöiden korkea keski-ikä. Yhden miehen isännöintitoimistoista on moni jäämässä lähiaikoina eläkkeelle. Tilanne on mielenkiintoinen: miten näiden yritysten markkinat jakaantuvat.
– Suurten toimistojen lisäksi markkinoille jää henkilökohtaiseen ja hyvään palveluun panostavia pienempiä yrityksiä, joilla ei välttämättä ole käytössään kaikkia uusimpia teknisiä mahdollisuuksia. Niiden toiminta perustuu ihmisläheiseen vuorovaikutukseen ja henkilökohtaisen palveluun.
– Ison ja pienen väliin on hankala jäädä, Heiskanen toteaa ja arvioi keskisuurten yritysten putoavan kyydistä.

Sote-ratkaisuilla vaikutusta isännöintiin
Pasi Heiskanen muistuttaa isännöinnin piiriin kuuluvan paljon muutakin kuin asuintaloja, kuten liikerakennuksia, sosiaali- ja terveyspalvelujen kiinteistöjä sekä liikenneasemia ja teitä.
– Mielenkiinnolla odotan, mitä sote-uudistus tuo alalle. Kunnilla on paljon sosiaali- ja terveystoimia palvelevia kiinteistöjä. Sote-ratkaisujen myötä osa niistä jää todennäköisesti ilman käyttöä. Nähtäväksi jää, kuinka pitkälle kunta haluaa manageerata näitä omia kiinteistöjään, ja kenen omistukseen ja isännöitäväksi ne aikanaan päättyvät, Heiskanen pohdiskelee.

Teksti ja kuva Irene Murtomäki
Artikkeli on julkaistu joulukuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti Professionalissa 10/2016

Kategoriassa: Artikkelit, Huolto ja siivous Avainsanoilla: Aari Isännöinti Oy, digitalisaatio, isännöinti, isännöintiala, isännöintitoimistot, isännöitsijät, kiinteistöt, korjausvelka, peruskorjaus, polarisoituminen, Sote, taloyhtiö, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Fibolla nyt antibakteeriset pinnat 3.2.2023
  • KWC Nordics Oy. Tutut tuotteet – uusi brändi. 3.2.2023
  • Venttiiliteknologian uusi sukupolvi 3.2.2023
  • Pohjoismainen luksusrakennus erikoisvalmisteisella hiilineutraalilla Dekton-julkisivulla 3.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy