Pääkaupunkiseudun asukkaat ovat tyytyväisiä vesihuollon palveluihin, kertovat Helsingin seudun ympäristöpalveluiden vuoden 2022 asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset.

Tutkimus mittasi HSY:n vesihuollon asiakkaiden tyytyväisyyttä ja selvitti asiakkaiden näkemyksiä asioinnista sekä palveluiden toimivuudesta. Tutkimuksen kokonaisarvosana vesihuollon toiminnalle oli 4,2. Asiakkaat arvostavat HSY:n toiminnassa erityisesti luotettavuutta sekä ympäristövastuullisuutta.
– Luotettava ja toimintavarma vesihuolto on avainasemassa jokapäiväisen elämämme sujuvuuden kannalta ja ehdoton edellytys esimerkiksi sairaaloiden ja elintarviketeollisuuden toiminnalle, sanoo HSY:n toimitusjohtaja Tommi Fred.
–Toimivat vesihuoltopalvelut ja tehokas jätevedenpuhdistus Itämeren suojelemiseksi ovat pitkäjänteisen ja jatkuvan työn tulos, ja olen ilahtunut siitä, että pääkaupunkiseudun asukkaat arvostavat työtämme HSY:ssä, Fred toteaa.
Tutkimuksessa selvitettiin ensimmäistä kertaa myös asiakkaiden suhtautumista ennakoiviin saneeraustöihin. Tutkimuksen perusteella vastaajat ovat selvästi ennakoivan saneerauksen kannalla. Enemmistö vastaajista kannatti vesi- ja viemäriverkoston kunnon ennakoivaa ylläpitoa putkirikkojen ja ylivuotojen välttämiseksi, vaikka se näkyisikin kuluttajalle myös vesilaskussa.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä touko-kesäkuussa 2022. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat täysi-ikäiset asiakkaat HSY:n vesihuollon toimialueelta (Espoo, Helsinki, Kauniainen, Vantaa). Tutkimus perustui 1173 vastaukseen, ja sen toteutti Innolink Research.