Hissit palvelevat käyttäjiään entistä monipuolisemmin

KONE Hissien Karla Lindahl esittelee Amos Rexin DX-hissiä, jonka maitolasiseinien takana olevat kymmenet tuhannet led-valot heijastavat kulloisenkin taidenäyttelyn henkeä.

KONE toi helmikuun alussa markkinoille uuden KONE DX (Digital Experience) -hissisarjan. KONE Hissien liiketoimintajohtaja Anna Tirin mukaan DX-sarja lähtee asiakastarpeesta: osana tuotekehitystä kysyttiin eurooppalaisilta kiinteistöjen rakennuttajilta, omistajilta ja käyttäjiltä, mitä hissiin liittyviä toiveita heillä oli. Vastauksena oli digitaalisuus, sujuva kulku tiloissa, energiatehokkuus ja vastuullisuus.

DX-sarjan hisseissä on muun likaa ja sormenjälkiä hylkiviä materiaaleja sekä antimikrobisia pinnoitteita, mahdollisuus hissimusiikkiin sekä suuriin näyttöihin hissin seinillä. Käyttäjille luvataan elämyksellisiä hissimatkoja.

DX-hisseissä on sisäänrakennettu ohjelmointirajapinta API, minkä kautta KONE antaa muille palveluntarjoajille pääsyn tiettyihin hissitietoihin. KONEen yhteistyökumppaneita ovat muiden muassa lukitusratkaisujen iLOQ ja kulunhallintaa tarjoava Systam.

– Periaatteessa yksinkertainen hissi on nyt muuttumassa, digitaalisuus vie meitä vahvemmin kuluttajakenttään. Tämä on meille erittäin merkittävä virstanpylväs, KONE Hissien toimitusjohtaja Karla Lindahl sanoo.

Digitaalisuus tarkoittaa muun muassa, että hissi tunnistaa rakennukseen tulijan, tulee hakemaan hänet ja vie oikeaan kerrokseen ilman nappien painelua. Hissin näytöille saadaan asuinrakennuksissa esimerkiksi huoltoyhtiön tiedotteet ja joukkoliikenteen aikataulut.

Kauppakeskuksissa näyttö voi opastaa palvelujen ääreen ja kertoa päivän tarjoukset. Lindahl toteaa, että hissien energiatehokkuus on jo hallussa.

– 15 viime vuoden aikana hissien energiankulutusta on leikattu 80–90 prosenttia, hän sanoo.

Teksti ja kuva: Jaana Ahti-Virtanen