Ihmiset soittavat hätäkeskukseen entistä enemmän ns. oikealla asialla. Hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden määrä on nimittäin selvästi vähentynyt.
Tämänsuuntainen kehitys hätäpuheluissa on jatkunut jo viiden vuoden ajan. Se kertoo siitä, että ihmiset osaavat tunnistaa entistä paremmin todelliset hätätilanteet, joihin apua pitää pyytää hätänumerosta.
Tämän vuoden alkupuolella kaikista hätänumeroon soitetuista puheluista 16 prosenttia oli asiattomia tai ilkivaltaisia soittoja sekä tahattomia tai virhesoittoja. Vuonna 2012 määrä oli koko vuoden ajalta oli 33 prosenttia.
Hätäilmoitusten määrä on tämän vuoden alkupuoliskolla pysynyt samalla tasolla kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Hätäkeskuslaitos vastaanotti vuoden 2016 tammi-kesäkuussa 1 803 000 hätäilmoitusta. Ilmoitusten määrästä 1 355 000 oli hätäpuheluja.
Kaikista hätäkeskukseen saapuneista puheluista 865 000 tehtävää välitettiin viranomaisille. Viime vuonna vastaava luku 847 000.
Hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden määrä oli alkuvuonna 288 000 (16 %). Viime vuonna vastaavaan aikaan luku oli 329 000 (18 %).