• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Uutiset / ”Hätänumerohäiriköt” kuriin

”Hätänumerohäiriköt” kuriin

19.6.2014

Hätänumeroon soittaminen on tällä hetkellä mahdollista vaikka puhelimessa ei olisi SIM-korttia. Puheluihin vastataan saapumisjärjestyksessä. Jatkossa Hätäkeskuslaitos voisi siirtää hätäilmoituksen erilliseen jonoon odottamaan vastausta, jos se tulee laitteesta, jota ei voida tunnistaa ja paikallistaa.

Tällä tarkoitetaan yleensä tilanteita, joissa puhelut tulevat SIM-kortittomista puhelimista. Erillisessä jonossa kuultaisiin tiedote, jonka jälkeen puhelu siirtyisi normaaliin hätäilmoitusjonoon. Viive olisi arvion mukaan 17-34 sekuntia.

Viiveen myötä hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden soittajat todennäköisesti luovuttaisivat ennen kuin puheluun vastataan, jolloin hätäkeskusten operatiivinen resurssi olisi käytettävissä oikeiden hätäilmoitusten hoitamiseen. Arvioiden mukaan SIM-kortittomista puheluista noin 95 prosenttia ovat virheellisiä, tahattomia, asiattomia tai ilkivaltaisia soittoja.

Mainos

Soitto edelleen nopein tapa saada apua

Valmistuttuaan uusi hätäkeskustietojärjestelmä mahdollistaa myös 112-hätätekstiviestien vastaanottamisen. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu erityisesti kuulovammaisille sekä muille erityisryhmille, kuten henkilöille, jotka eivät pysty tuottamaan puhetta. Palvelutason takaamiseksi ja avun saannin turvaamiseksi käyttäjien tulisi ennakkorekisteröityä uuteen palveluun.

Nopein tapa saada apua on edelleen soittaminen. Puhelimitse tehdyn hätäilmoituksen käsittely soittajan kanssa vie ajallisesti arviolta keskimäärin 1 – 2,5 minuuttia. Tekstiviestihätäilmoituksen käsittely taas kestää 10 – 15 minuuttia.

Hätäkeskustoimintaa koskeva lainsäädäntö on neutraali hätäilmoitustapojen suhteen. Viestintämarkkinalain mukaan puhelinverkossa toimiva teleyritys on velvollinen huolehtimaan siitä, että käyttäjät saavat puhelimitse sekä tekstiviestillä maksutta yhteyden hätänumeroon 112.

Ehdotukset sisältyvät hätäkeskustoimintaa koskevaan lakimuutokseen, jonka tarkoituksena on edistää väestön turvallisuutta turvaamalla hätäkeskustoiminta entistä paremmin. Tavoitteena on myös hätäkeskusten resurssien optimaalinen käyttö. Lakimuutoksen on tarkoitus astua voimaan ensi vuoden aikana.

Kategoriassa: Uutiset Avainsanoilla: 112-puhelut, hätäkeskus, hätäkeskuslaki, hätäkeskustoimintalaki, pelastustehtävät

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Fibolla nyt antibakteeriset pinnat 3.2.2023
  • KWC Nordics Oy. Tutut tuotteet – uusi brändi. 3.2.2023
  • Venttiiliteknologian uusi sukupolvi 3.2.2023
  • Pohjoismainen luksusrakennus erikoisvalmisteisella hiilineutraalilla Dekton-julkisivulla 3.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy