• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Uutiset / Häirintätapauksia ei osata käsitellä työpaikoilla

Häirintätapauksia ei osata käsitellä työpaikoilla

28.4.2014

Nykyään yhä useammilla työpaikoilla on toimivat käytännöt häirinnän varalle, mutta näitä käytäntöjä ei osata vielä soveltaa kovin hyvin. Tältä näyttää tilanne, kun tarkastellaan häirinnän valvonnan tuloksia ja havaintoja Etelä-Suomessa vuonna 2013.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle tuli vuonna 2013 yhteensä 378 häirintään tai epäasialliseen kohteluun liittyvää yhteydenottoa. Häirintään liittyvien yhteydenottojen määrässä on vuosittain pientä vaihtelua. Vuonna 2012 yhteydenottoja tuli 428.

Yhteydenottojen aiheet ovat pysyneet vuodesta toiseen hyvin samankaltaisina. Useimmissa tapauksissa työntekijä kokee häirinnäksi esimiehen tai työnantajan toiminnan.

Mainos

Kaikki koettu häirintä ei ole lain tarkoittamaa häirintää

Useimmissa häirintää koskevissa yhteydenotoissa ei ollut kyse sellaisesta häirinnästä tai epäasiallisesta kohtelusta, johon viranomaisen tulisi puuttua. Nämä tapaukset käsiteltiin antamalla asiakkaalle neuvoja.

Joissain tapauksissa taas esimies oli käyttänyt normaalia työnjohtovaltaansa, kuten antanut varoituksen, ja työntekijä koki tämän häirintänä. Häirinnän kokemusten taustalla oli myös työntekijän työhön liittyneitä muutoksia, joihin tämä ei itse ollut voinut vaikuttaa.

Useimmissa häirintää koskevissa yhteydenotoissa työntekijää ohjattiin kertomaan häirintäkokemuksesta esimiehelle, sillä työnantajan velvollisuus tilanteen korjaamiseen alkaa vasta, kun tämä on saanut epäkohdasta tiedon.

Yhteydenotoista valvontaan ja tarkastuskertomuksen laadintaan johti viime vuonna 50 tapausta. Näistä 60 prosentissa tarkastaja havaitsi laiminlyöntejä ja velvoitti työnantajaa ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin. Laiminlyönneissä oli pääasiassa kyse siitä, että häirinnän ehkäisemiseksi tehtävissä toimintakäytännöissä tai esille tulleiden häirintätapausten käsittelemisessä oli puutteita.

Valvonnassa havaittiin, että yhä useammalla työpaikalla on laadittu käytännöt häirinnän ehkäisemiseksi ja esille tulleiden tapausten käsittelemiseksi. Usein näitä käytäntöjä ei kuitenkaan tunneta työpaikalla riittävän hyvin, jotta niiden mukaan osattaisiin tarvittaessa toimia.

Häirintätapausten käsittelyssä havaittiin muun muassa seuraavia puutteita: Työntekijän esille ottamaa häirintäkokemusta ei otettu käsittelyyn lainkaan tai tarpeeksi nopeasti. Käsittelyssä ei paneuduttu häirintäkokemuksen taustalla oleviin, itse työhön tai työyhteisön toimivuuteen liittyviin epäkohtiin. Asian käsittelyssä ei kuultu riittävästi eri osapuolia tai työnantaja teki ratkaisunsa yksipuolisten tietojen perusteella.

Häirintätapausten ratkaiseminen työnantajan tehtävä

Työturvallisuuslain tarkoittama häirintä on luonteeltaan jatkuvaa ja voi jatkuessaan vaarantaa työntekijän terveyttä. Työnantajan velvollisuus on varmistaa terveelliset työolot ja puuttua häirintään heti, kun on saanut siitä tiedon. Häirintätapaukset ratkaistaan aina työpaikalla. Työnantaja saa apua tilanteiden ratkaisemiseen muun muassa työterveyshuollolta.

Mikäli työnantaja ei ryhdy toimiin, työntekijä voi ottaa yhteyttä työsuojeluviranomaiseen. Työsuojeluviranomainen ei kuitenkaan ratkaise riitoja, vaan valvoo, että työnantaja tekee tarvittavat toimenpiteet epäkohdan poistamiseksi. Mikäli työnantajan katsotaan huolimattomuudesta tai tahallaan laiminlyöneen selvittämis- ja toimimisvelvollisuuttaan häirintäasiassa, asiasta voidaan tehdä esitutkintailmoitus poliisille.

 

Kategoriassa: Uutiset Avainsanoilla: Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelu, Häirintätapaukset, isännöitsijä, työpaikat

Ensisijainen sivupalkki

Kiinteistöposti-lehtien arkisto

Lue aiemmat numerot täältä.

Päivää, sanoi isännöitsijä

Sanna-Kaisa Pylvänäinen: Pääsääntöisesti tykkään kovasti työstäni

Normipostia

Parveke kuuluu osakehuoneistoon mutta kuuluuko terassi?

Valvoja

Valvoja: Ihminen on tärkeä

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • UTUMaX - yksi laite lataa ja lämmittää autot 13.12.2023
  • Vastuullisuussääntely ja vedenmittausratkaisu 13.12.2023
  • Pienten kohtuuhintaisten ovipuhelinjärjestelmien toimittaja: Siedlen uusi virtalähteen väylästandardi 7.12.2023
  • Pilkington Linked In:ssä 7.12.2023

Suosittua sivustolla

  • Skanska rakentaa Kuopioon 265 opiskelija-asuntoa
  • Retiisikujalle vähähiilisiä betonielementtejä
  • Fira rakentaa pysäköintitalon Espoon Kivenlahteen
  • Solnet ja H.G.Paloheimo kehittävät Etelä-Suomen suurinta aurinkopuistokokonaisuutta
  • Cramolla uusi toimipiste Espoossa

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy