Energianeuvonta tavoittaa kuluttajat kattavasti

Energianeuvonta lisääntyy merkittävästi, kun uusi energianeuvonnan palvelupaletti ryhtyy toimimaan. Energianeuvonnan palvelupaletissa toimii uusi neuvontaportaali, alueelliset energianeuvojat sekä valtakunnallinen neuvontapuhelin.

Motiva Oy on työ- ja elinkeinoministeriön nimeämänä koordinaatiokeskuksena rakentanut yhdessä maakunnallisten toimijoiden kanssa valtakunnallisesti suomalaiset tavoittavan energianeuvonnan palvelupaletin.

Oikea, luotettava tieto auttaa kuluttajia ottamaan huomioon oman toiminnan ja valintojen vaikutuksia energiankulutukseen sekä tekemään arjessa järkevää energiankäyttöä tukevia ratkaisuja. Opastusta säästäviin ja järkevää energiankäyttöä edistäviin rakentamisen, remontoinnin ja lämmitystapavalintojen sekä asumisen ja kulkemisen vaihtoehtoihin tarjoavat uusi neuvontaportaali, 17 alueellista energianeuvojaa ja valtakunnallinen neuvontapuhelin.

Helposti tiedon lähteille

Tähän saakka energianeuvonta ja -tieto on ollut hajallaan ja kuluttajien on ollut vaikea arvioida eri lähteistä saamansa tiedon luotettavuutta ja puolueettomuutta. Kiinnostusta energiansäästöön sen sijaan on: asuminen ja energia ovat kotitalouksien suurin menoerä ja turhaa kulutusta välttämällä voi saavuttaa säästöjä. Yhä useampi myös tekee harkitusti ilmastonmuutosta hillitseviä, kestäviä kulutusvalintoja.

Valtakunnallisesti koordinoidun energianeuvonnan ensisijainen kanava on huhtikuun alussa avattu portaali, eneuvonta.fi, joka kokoaa perusfaktat ja luotettavat linkkilistaukset energiatehokkaasta asumisesta, rakentamista ja remontoinnista sekä kulkemisen valinnoista.

– Sitä kautta kuluttajat myös löytävät asiantuntevan energianeuvojan palvelut joko omasta maakunnastaan tai sähköisesti. Kysy ja keskustele -palstalle voi jättää kysymyksiä, joihin energianeuvojien ohella voivat vastata myös muut keskustelijat. Toivomme siitä vilkasta tiedon- ja kokemustenvaihdon foorumia suomalaisille, Päivi Laitila Motivasta sanoo.

Verkkopalvelua tukee valtakunnallinen puhelinneuvonta, joka vastaa maanantaisin ja keskiviikkoisin rakentamiseen ja remontointiin liittyviin kyselyihin sekä tiistaisin ja torstaisin opastaa kodin ja asumisen energiankäytön tehostamisesta. Puhelu maksaa kuluttajalle tavanomaiseen yrityspuhelinnumeroon soittamisen verran.

Alueelliset painotukset lähipalveluna

Jo 17 alueellista energianeuvojaa huolehtii siitä, että energianeuvonta näkyy myös maakunnissa. Toimintatavat vaihtelevat alueittain, mutta useimmat järjestävät info- ja koulutustilaisuuksia sekä vievät neuvontaa messuille ja tapahtumiin. Kaikki alueelliset neuvojat myös vastaavat portaalissa kuluttajien lähettämiin kysymyksiin.

Maakunnissa neuvontapalvelun voi tuottaa esimerkiksi energiatoimisto, kunnan rakennus- tai ympäristöviranomainen tai muu maakuntakeskuksen valtuuttama luotettava toimija. Neuvojat tekevät myös yhteistyötä alueensa esimerkiksi energiayhtiöiden, metsäkeskusten ja energia-alan asiantuntijoiden kanssa. Työ- ja elinkeinoministeriö tukee alueellista neuvontaa noin 500 000 eurolla vuonna 2013.

Soita energianeuvojalle (8.4.2013 alkaen) puh. 029 0300 320
Rakentaminen ja remontointi ma klo 9-12, ke klo 13-16
Asumisen energiankäyttö ti klo 9-12, to klo 13-16
Puhelun hinta 0,0835 €/puhelu + pvm/mpm.