Rakentamisen Laatu RALA ry on kerännyt projektipalautetta kaikkien RALA-pätevien yritysten uusista referenssikohteista jo vuodesta 2008 alkaen. Järjestelmässä on yli 8 000 palautetta kaikkiaan 2 000:sta rakennushankkeesta. Tämä on merkittävä tietolähde, kun halutaan saada tietoa, miten joku yritys on selvinnyt erilaisissa uudis- ja korjausrakentamishankkeissaan. Rakentamisen … [Lue lisää...] tietoaMiten urakoitsijan korjausurakka sujui?
rakennushanke
Pysäköinti on kulusyöppö
Kaava- ja vastaavat määräykset voivat lisätä rakennushankkeen kustannuksia jopa viidenneksellä, jos niitä verrataan edullisimpiin ratkaisuihin. Eniten ”ylimääräisiä” kustannuksia aiheuttaa pysäköinnin järjestäminen ja erot eri toteutusvaihtoehtojen välillä ovat erittäin suuria. Muun muassa tällaisia havaintoja tehtiin RAKLIn kokoamassa selvityksessä, jossa tietoja kerättiin jo … [Lue lisää...] tietoaPysäköinti on kulusyöppö
RALA-asiakasyritysten saama palaute julkiseksi
RALAn sivustolta voi jatkossa lukea, minkälaista palautetta RALAn eli Rakentamisen Laatu ry:n asiakasyrityksistä on annettu. RALA kerää jatkuvasti palautetta kaikkien RALA-pätevien yritysten uusista referenssikohteista RALA-projektipalautteen avulla. Nyt on myös mahdollista antaa palautetta RALA-päteville yrityksille suoraan RALAn nettisivujen kautta. Tiedot julkaistaan … [Lue lisää...] tietoaRALA-asiakasyritysten saama palaute julkiseksi
Suunnitelmallisuus laadukkaan rakennushankkeen taustavoima
Tilaaja on saanut riittävästi tietoa projektin lopputulokseen vaikuttavista tekijöistä. Rakennuttajien kannalta talotekniikan toimivuudelle asetetut tavoitteet on saavutettu hyvin. Projektinhallinta on suunnitelmallista ja systemaattista. Pääurakoitsijan ongelmanratkaisukyky suhteessa aliurakoitsijoihin on hyvä. Pääurakoitsijan ja aliurakoitsijan välisessä suhteessa virheet ja … [Lue lisää...] tietoaSuunnitelmallisuus laadukkaan rakennushankkeen taustavoima