Helsingin seudulle on valmistunut lähes 34 000 uutta asuntoa valtion ja kuntien sopiman aiesopimuksen kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Kun lukuun lisätään tämänvuotinen arvio asuntojen rakentamisesta, niin asuntojen määrä nousee noin 45 300:een asuntoon. Tämä taas merkitsee sitä, että aiesopimuksen tavoite on toteutumassa 91 prosenttisesti.
Espoossa asuntoja on valmistunut kolmen ensimmäisen vuoden aikana 7 406 ja vuonna 2015 arvioidaan valmistuvan noin 2 400 asuntoa. Espoo on täyttänyt asetetut tavoitteensa, sillä keskimäärin asuntoja valmistuu sopimuskaudella 2 450 vuodessa.
Asemakaavoitus hyvässä jamassa
Helsingin seudun kunnissa on hyväksytty uutta asumiseen asemakaavoitettua kerrosalaa kaikkiaan 3,5 miljoonaa kerrosneliömetriä vuosina 2012–2014.
Vuodessa kunnat ovat hyväksyneet keskimäärin 1,16 miljoonaa kerrosneliömetriä, mikä vastaa 95 prosenttia aiesopimuskauden keskimääräisestä vuositavoitteesta.
Asumisen asemakaavavaranto seudulla on nyt hieman suurempi kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Espoon osalta kaavoitustavoitteet ovat toteutuneet 110 prosenttisesti.
Hyvien yhteyksien läheisyyteen
Lähes puolet vuosina 2012–2014 valmistuneista asunnoista ja asemakaavoitetusta kerrosalasta sijoittuu kilometrin säteelle raideliikenteen nykyisistä ja rakenteilla olevista asemista.
Valmistuneista asunnoista 69 prosenttia sijoittui alueille, joilla palvelut ja työpaikat ovat saavutettavissa kävellen, pyöräillen tai joukkoliikenteellä. Kerrostaloasunnoista tällaisille alueille sijoittui 82 prosenttia, pientaloasunnoista 33 prosenttia.
Kahden miljoonan asukkaan seutukunta
Helsingin seudun yhteinen maankäyttösuunnitelma MASU 2050, siihen sisältyvä asuntostrategia 2025 sekä seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma HLJ 2015 on viimeistelty alkuvuodesta 2015.
Suunnitelmien kokonaisuudessa on esitetty yleispiirteinen näkemys Helsingin metropolialueen tulevasta yhdyskuntarakenteesta ja liikennejärjestelmästä.
Suunnitelmien muodostama kokonaisuus tukee yhteiskuntataloudellista tehokkuutta, seudun saavutettavuutta ja yhdyskuntarakenteen eheyttämistä.
Suunnittelun lähtökohtana on, että seudulla on vuonna 2050 noin kaksi miljoonaa asukasta ja yli miljoona työpaikkaa. Espoolle Länsimetron kasvu- ja kehityskäytävä on merkittävä sekä asumisen että elinkeinoelämän kannalta.
Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) aiesopimuksen 2012-2015 seurantaraportti III: