• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Asukasystävällinen putkiremontti – miten se tehdään?

Asukasystävällinen putkiremontti – miten se tehdään?

30.9.2013

Kolme vierekkäistä taloyhtiötä 1960-luvun lopulta, kolme rakennusta, 196 huoneistoa, kaikissa samoja korjaustarpeita: viemärit, vesijohdot, sähkönousut ja 150 asunnossa myös kylpyhuoneet. Ryhmähankkeeseen päätymistä espoolaisyhtiöissä puolsivat rakenteiden, pohjien ja teknisien järjestelmien samankaltaisuus. Ja tuskin yhdelläkään osakkaalla oli vastalausetta sille, että prosessin yhdeksi lähtötavoitteeksi asetettiin asukaslähtöisyys.

– Meille ei ole merkitystä, kauanko koko homma kestää. Mutta sillä on väliä, kuinka kauan se häiritsee asunnossa! Soukassa sijaitsevaan As Oy Satoreimariin kolme-neljä vuotta sitten muuttanut Juhani Kiiras päätyi suoraan taloyhtiönsä puheenjohtajaksi, vaikka toteaa, ettei hänellä siihen ’kauheaa hinkua’ ollut. Ryhmähankkeen rakennustoimikunnan puheenjohtajankin tehtävä hänelle sittemmin lankesi, pyytämättä.

Siitä ei ole epäilystä, etteikö Kiiraksella olisi ollut kuvaa työmäärästä, minkä tehtävä tarjoaisi. Asukkaiden osoittama luottamus merkitsi, että se olisi myös lunastettava. Se, että toimikunnan vetäjä itsekin asuu yhdessä korjauksen alle menevistä rakennuksista, antaa toki luottamusta.

– Koska tuskin isoa vahinkoa kukaan itselleen tahallaan tekee, Kiiras itsekin myöntää.

Vähäinen painoarvoltaan valinnassa ei tietysti ollut sekään, että hänen myötään As Satoreimarin, As Oy Satoväylän sekä As Yläkonnun osakkaat saivat samalla peliin professoritason tietämystä ja osaamista paitsi rakentamisesta myös rakennustaloudesta, ja nimenomaan asumisystävällisyyden näkökulmaa korjausprosesseissa painottavassa hengessä.

Mainos

Ollakseen asukaslähtöisen remontin nimityksen arvoinen hankkeen on täytettävä Juhani Kiiraksen mukaan kolme ehtoa: 1. Turhaa repimistä on vältettävä. Pääosin sen mahdollistaa viemäreiden korjaaminen sujuttamalla. Lisäksi kyseinen tekniikka on hiukan halvempikin kuin perinteiset vaihtoehdot. 2. Asuntokohtaisen läpäisyajan on oltava lyhyt. 3. Huoneistossa on voitava asua koko ajan.

Jotta nämä määreet olisi mahdollista täyttää, Soukan ryhmäremontissa korjaushanke jaotettiin tontti- ja pohjaviemärinsä jo aiemmin korjauttaneissa As Oy Satoreimarissa ja As Oy Yläkonnussa kahteen,  As Oy Satoväylässä kolmeen vaiheeseen.

Linja kerrallaan

Isännöintiverkko Oy:n Kristian Wikströmin isännöimässä, kolmiportaisessa ja 84 huoneiston As Oy Satoväylässä ensimmäinen vaihe käsitti pohja- ja tonttiviemäreiden kunnostamisen sujutustekniikalla, mikä ei häirinnyt asumista. Sen sijaan kakkosvaihe eli pysty- ja hajoitusviemäreiden sukittaminen, jonka keston ylärajaksi oli edellytetty kolme viikkoa, merkitsi häiriötä asumiselle: viemärit eivät tällöin olleet sen viemärilinjan huoneistoissa käytettävissä, käyttöveden saanti kyllä toimi.

Asuminen viemärittä voi olla mahdollista useimmille  jonkin aikaa, korvaavia keinoja soveltaen. Silti heistäkin osa hakeutui väliaikaisesti muualle. Poikkeustilasta ja mahdollisesta järjestelyavun tarpeesta oli informoitu etukäteen myös omaisille, mikäli jonkun asukkaan pärjäämisestä oli epävarmuutta.

Hankkeessa kutakin vaihetta viedään eteenpäin porras kerrallaan. Satoväylän viimeisen eli C-rapun viemäritöiden valmistuminen on aikataulutettu lokakuun loppupuoliskolle.  A-rapussa oli jo syyskuun toisella viikolla aloitettu seuraava vaihe, käyttövesiputkistojen ja sähkönousujen uusiminen. Pintavetoina asennettavissa putkistoissa nousulinjat sijoittuvat portaikkojen puolelle. Kun uusia asennetaan, asunnoissa veden saanti pelaa vielä vanhojen kautta, ja viemärithän toimivat siinä vaiheessa jo uusine sisäpintoineen.

– Meillä työt alkavat sitä mukaan kun Wikströmin kohteista vapautuu porukkaa, kertoo As Oy Satoreimaria ja As Oy Yläkontua isännöivä Harri Rajantaus, hänkin Isännöintiverkko Oy:stä.

Satoreimarissa ja Yläkonnussa tosin kyse on oikeastaan korjausten jatkumisesta, sillä niissä pihaviemärit laitettiin kuntoon jo pari vuotta sitten, ja viime keväänä myös rakennuksissa viemäreiden pystylinjat, joten niissä ryhmäremonttiin sisältyviä työvaiheita on vähemmän. Viimeisimpänä ryhmäremontissa suunnitelmien mukaan etenee As Oy Satoreimari, jossa viimeisen vaiheen on määrä käynnistyä kesäkuussa 2014.

Työtä ehkä lisääkin, silti asukaslähtöisyys saa kannatusta

Etenkin Satoreimari ja Yläkontu ovat rakennuksina ’aikalailla sisaruksia’. Satoväylässäkin on niihin yhteneväisyyttä siksi paljon, että suunnitelmissa on voitu edetä koko lailla samoilla linjoilla. Taloyhtiöiden puheenjohtajista muodostettu rakennustoimikunta on vastannut suunnittelupuolen ohjauksesta, mutta tehnyt paljon sellaistakin työtä, mikä muuten olisi voinut langeta isännöitsijöiden harteille.

Rakennustoimikunta on huolehtinut hyvinkin tarkkaan projektin onnistumisen kannalta kriittisistä henkilövalinnoista, esimerkiksi projektipäälliköstä ja valvojasta.  Siitä huolimatta isännöitsijöillekin ryhmähanke teettää paljon työtä.

– Vaikka osakkaille on pidetty useampia infotilaisuuksia, aika paljon heiltä tulee kyselyjä vielä keskeneräisistäkin ja vaikeista asioista, kuten hyvityskäytännöistä, kun joku on myymässä asuntoaan. Kiinteistövälittäjälle, myyjälle  ja ostajaehdokkaalle pitäisi pystyä antamaan summittainen arvio remontin hinnasta, mitä olemassa olevista kalusteista hyvitetään jne, Kristian Wikström sanoo.

– Jos tietyn tyyppisiä kyselyjä alkaa tulla kovinkin paljon, joutuu miettimään taas tiedotetta.

As Oy Satoväylän puheenjohtaja Jari Juutiselle Wikström tosin antaa erityiskiitoksen tämän loistavasti järjestämästä tiedottamisesta taloyhtiönsä osakkaille. Juutinen on ottanut tavaksi mm. järjestää joka toiselle viikolle päivän, jolloin hän on lämmönjakohuoneessa tavattavissa sen varalta, että osakkaille on tullut kysyttävää remonteista.

Kerran parissa viikossa työmaalla järjestetään kokoukset, joita pitkän rupeaman aikana kertyy paljon. Nekin työllistävät isännöitsijöitä. Sekä Wikströmillä että Rajantauksella on kokemuksesta tiedossa, etteivät remonttien aiheuttamat lisätyöt pääty siihenkään, kun valvoja on jo poistunut työmaalta.

Pahimmillaan jälkihoito vie todella paljon aikaa. Silloinkin, kun työt ovat sujuneet asianmukaisesti, rahoitusvastikkeiden selvittelyssä ja laskemissa riittää joka tapauksessa tekemistä. Samaan aikaan isännöitsijöillä on säännönmukaisesti menossa pienempää tai suurempaa korjaushanketta muissakin asiakasyhtiöissään, mitä missäkin…. Juuri siksikin Wikström ja Rajantaus antavat arvon, kun mukaan on saatu oikeat henkilöt, osaavat ja urakasta kiinnostuneet.

– Tämä asukaslähtöinen putkiremontti on sitä, josta pidän, jo termistä lähtien. Se on poikkeuksellista, ja se antaa oppimista. Yleensähän ne ovat suunnittelija- ja urakoitsijalähtöisiä, Kristian Wikström sanoo.

Sovitusta ajasta ei livetä –  tai sakko rapsahtaa!

– Ihan normaali kilpailutus, paitsi että tarjouspyynnöissä oli selvästi ilmoitettu urakan läpäisyaika ja sakollisuus, mikäli se ylitettäisiin, As Oy Satoreimarin hallituksen puheenjohtaja, emeritusprofessori Juhani Kiiras toteaa Soukassa käynnissä olevan ryhmähankkeena toteutettavan putkiremontin urakoitsijavalintamenettelystä. Sen hän kyllä myöntää, että  lyhyt läpäisy ei heti saanut konsultin kannatusta.

– Pidin pääni, haluan  kaikki tehtäväksi kerralla valmiiksi, Kiiras korostaa.

Tiukasti ohjeistetut ja kunnollisin asiakirjoin varustetut tarjouspyynnöt tuottivatkin tulosta. Tarjouskiinnostusta riitti, ja tarjoukset tulivat myös toiveiden mukaisina – lukuun ottamatta yhtä, joka ei antanut lupausta läpäisyajasta.

– Asunto-osakeyhtiöiden hallitukset eivät voi olla huolettomia kilpailutuksessa! Kiiras tähdentää. Niinpä ryhmähankkeessakin on hyödynnetty myös asiantuntijoita, koko ajan.

Asukaslähtöisyyteen tähtäävän ryhmäkorjauksen hankesuunnittelussa Kiiras ei koe olleen erityistä poikkeavuutta.

– Hankesuunnittelukonsultit tekevät työnsä ihan hyvin. Budjettikaan ei petä kuin vähän, vaikka hanke on pitkäaikainen!

Vaikka tarjouspyynnöt  laadittiin ja lähetettiin yhdessä, kunkin taloyhtiön hallitus on päättänyt sopimusosapuolista itse, kuten ovat myös tehneet omat sopimuksensa. Sikäli menettelytavan voi katsoa luonteeltaan lähinnä yhteistyöksi. Mitään sopimusta ei yhtiöiden kesken ollut. Viemäreiden sujutuksissa hanke jakautuikin kahden urakoitsijan kesken.

Urakoitsijoiden suhteen laatua kannattaa punnita myös tiedottamisen hallinnan kantilta. Niin kattavasti ei kuitenkaan voi tiedottaa, etteikö asukkailla kysyttävää riittäisi. Korjaushankkeessa olevassa taloyhtiössä itse asuvana ja asukkaiden luottohenkilönä Kiiras itsekin on jo tottunut mennen tullen kulkiessaan vastailemaan ’pihaparlamenttien’ esittämiin kysymyksiin.

Teksti: Hanna Rissanen

Artikkeli on julkaistu syyskuussa ilmestyneessä Kiinteistöpostissa nro 7/2013.

 

Kategoriassa: Artikkelit

Ensisijainen sivupalkki

Lue uusin lehti

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Fibolla nyt antibakteeriset pinnat 3.2.2023
  • KWC Nordics Oy. Tutut tuotteet – uusi brändi. 3.2.2023
  • Venttiiliteknologian uusi sukupolvi 3.2.2023
  • Pohjoismainen luksusrakennus erikoisvalmisteisella hiilineutraalilla Dekton-julkisivulla 3.2.2023

Suosittua sivustolla

  • Lappeenrannan Sammontalon rakentaminen alkaa tänä kevään
  • Raide-Jokerin koeajot alkavat Espoossa
  • Kiinteistötahkola osti Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n
  • Hervantajärven kivijalkakauppa lämmittää asuntoja
  • Helsinki ja Caverion käynnistävät kolme ESCO-hanketta

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy