• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Asukasyhteyshenkilö osakkaiden ja rakentajien linkkinä

Asukasyhteyshenkilö osakkaiden ja rakentajien linkkinä

22.12.2014

Linjasaneeraushanke koostuu monesta palasesta, joiden täytyy loksahtaa paikalleen, jotta lopputulos on onnistunut. Yksi tärkeä tekijä projektissa on asukasyhteyshenkilö, jonka tehtäviin kuuluvat muun muassa huoneistokatselmukset ja rakennusaikainen tiedottaminen.
Asukasyhteyshenkilö Armi Tihtonen Aurinkolahden Rakennuspalvelut Oy:stä korostaa työssään asiakaslähtöisyyttä.

– Taloyhtiön osakas on avainasemassa, koska hän on remontin maksaja. Tavoitteena on, että hän on paitsi tyytyväinen remonttiin myös ilahtunut sen lopputuloksesta.

Erityisvaatimuksia peruskorjaukselle asettaa työn tekeminen asiakkaan kodissa.  – Remontti aiheuttaa monenlaisia tunteita. Onhan kyse suurimmasta ja kalleimmasta remontista, joka huoneistossa tehdään, Tihtonen tietää.
Hän kuvailee linjasaneeraushanketta palveluketjuksi, jossa tarvitaan monen ihmisen työpanosta.
– Osakas näkee hankkeen oman kotinsa kannalta. Peruskorjaus on kuitenkin paljon tätä laajempi kokonaisuus. Siihen liittyvät koko talon vesi-, viemäri- ja ilmastointiverkostot sekä yleensä myös sähkönousut. Nämä kaikki pitää sovittaa yhteen.
Asukasyhteyshenkilön tehtävänimike voisi olla myös projektikoordinaattori. Hän tekee tiimityötä ryhmässä, johon kuuluvat taloyhtiön, suunnittelijoiden, valvojien ja urakoitsijan edustajat. Lisäksi kaupungin rakennusvalvontaa varten kootaan tarkastusasiakirjat.
Ennen remontin varsinaista käynnistymistä Armi Tihtonen kertoo perehtyvänsä korjauksen arkkitehti- ja lvi-suunnitelmiin sekä mahdolliseen sähkösuunnitelmaan. Lisäksi hän selvittää talon osakasluettelon isännöitsijältä. Hankkeen tässä vaiheessa taloyhtiö on jo omalta osaltaan valmistellut asiaa ja tiedottanut remontista asukkaille.

Huoneistokatselmuksessa läpi muutostyöt
Remontin alkuvaiheessa asukasyhteyshenkilö käy sekä talon yhteiset tilat että asunnot läpi yhdessä suunnittelijan, urakoitsijan ja taloyhtiön edustajien kanssa. Huoneistokatselmuksessa tarkastellaan, mitä remontissa on suunniteltu tehtäväksi.
Jos osakas haluaa taloyhtiön suunnitelmista poikkeavia muutoksia ja tuotteita, ne käydään katselmuksessa läpi.
– Tavallisesti muutokset koskevat laattoja. Myös kalusteita halutaan vaihtaa, mutta niitä muutettaessa on otettava mittojen määrittämät puitteet huomioon. Raskaammat, suunnitelmasta poikkeavat tilamuutokset menevät taloyhtiön ja suunnittelijan käsittelyyn. Esimerkiksi märkätilamuutokseen tarvitaan rakennusaikainen muutoslupa, joka haetaan rakennusvirastosta.
Ennen töiden alkamista huoneistokohtaiset valinnat vielä vahvistetaan osakkaalla. Hänelle lähetetään katselmustiedot laatta- ja kalustemalleineen sekä työmaakuvineen. Lisäksi asukas saa tässä vaiheessa käytännön ohjeet huoneistossa olevien tavaroitten suojaamiseen ja pakkaamiseen.

Mainos
Katso keynote puheenvuoro sähköauton latausjärjestelmistä

Remontin käynnistyessä on suotavaa, että huoneistoissa ei asuta. – Tämä on turvallisuuskysymys, koska talo on työmaa-aluetta, Armi Tihtonen tähdentää.

Tiedotusta asukkaille ja rakentajille
– Työhöni kuuluu tiedottaa asukkaille näiden yhteisten tilojen remonttien alkamisesta ja käyttöönotoista. Jos on kylmäkellareita ja verkkovarastoja, huolehtii tarvittaessa kukin asukas oman tilansa tyhjentämisestä. Yhteisistä tiloista vastaa yleensä taloyhtiö, mutta ne voivat jäädä niin sovittaessa minun hoidettavakseni.
Tiedotusta ei Armi Tihtosen mukaan ole koskaan liikaa.

– Remontin infotilaisuudessa kerään osakkaiden yhteystiedot. Hän voi haluta tietoa joko sähköisesti tai paperilla, joten sen mukaan mennään.

Tiedotuksen pitää pelata myös työmaalla. Armi Tihtonen osallistuu työmaakokouksiin ja jos esille tulee esimerkiksi suunnitelmia koskevaa tietoa, välittää hän sen eteenpäin. – Työntekijöillä on oltava ajan tasalla olevat työpiirustukset ja selvät ohjeet. Tämä tarkoittaa sitä, että paperia on paljon: mitä enemmän sen parempi.
Asukasyhteyshenkilö Armi Tihtonen kertoo olevansa itse työmaalla lähes päivittäin hankkeen alkuvaiheessa. Sitten kun työt ovat päässeet vauhtiin, häntä tarvitaan harvemmin. Remontin ollessa päättymässä hänen käyntinsä kohteessa jälleen tihenevät.
– Pisimmillään linjasaneeraushanke voi kestää puolitoista vuotta. Työmaista, joissa olen ollut mukana, on suurin ollut 96 asunnon ja pienin 27 huoneiston taloyhtiö.
– Monet asiat toistuvat kohteesta riippumatta. Ensin työmaa pistetään pystyyn, sitten puretaan vanhaa ja rakennetaan uutta, minkä jälkeen työ on valmis, Tihtonen tiivistää.

Monen asian hallintaa ja ihmissuhdetaitoja
– Joku voi ajatella, että työni on jatkuvaa kaaosta, koska tehtäviini kuuluu monen asian koordinointi. Sitä tämä ei silti ole, koska ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”. Toki vastaan tulee yllätyksiä ja niitä pitää sovitella, mutta ei kovin usein.
Pohtiessaan, mitä ominaisuuksia asiakasyhteyshenkilön työssä tarvitaan, Armi Tihtosella tulee ensimmäisenä mieleen, että pitää osata käsitellä samanaikaisesti monia asioita.

– Projekti pitäisi pystyä ennakoimaan alusta loppuun, ja toisaalta pitäisi koko ajan olla ajan tasalla. Lisäksi pitäisi olla nopea, mutta ei saisi hosua aikataulusta huolimatta. Tärkeätä on erottaa välittömästi hoidettavat asiat niistä, jotka on mahdollista siirtää tuonnemmaksi. Asiat täytyy osata laittaa oikeaan aikajanaan.

– Vaikka työ on järjestelmällistä, se ei voi olla kaavamaista. Yhtä ainoata toimintatapaa ei ole olemassa. Jokainen projekti on omanlaisensa, koska asiakkaana on aina eri taloyhtiö ja eri osakkaat, Armi Tihtonen tietää.

Teksti ja kuva Irene Murtomäki.

Artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan joulukuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti Professionalissa 10/2014.

Kategoriassa: Artikkelit Avainsanoilla: asiakaslähtöisyys, asukasyhteyshenkilö, huoneistoremontti, linjasaneeraus, osakas, peruskorjaus, putkiremontti, rakentaja

Ensisijainen sivupalkki

Kiinteistöposti-lehtien arkisto

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Knauf UltraSlim | Lisää arvokasta lattia-alaa 5.4.2023
  • Maailman vastuullisinta kuvioitua ruostumatonta terästä Stalalta Lahdesta 29.3.2023
  • SELOY 4SG TPS-BU eristyslasit 29.3.2023
  • Työmaan rajaustuotteet samasta paikasta 29.3.2023

Suosittua sivustolla

  • FIGBC: Suomi päättää itse, miten energiatehokkuusdirektiivin vaatimukset toteutetaan
  • Tukes selvittää Tikkurilan onnettomuusparvekkeen kaiderakennetta
  • Havis Amanda lähtee konservoitavaksi vapun jälkeen
  • HSY:n Sortti-keräysautot kiertävät huhti-kesäkuussa
  • Kuntarahoitus: Kuntatalouteen kulukuria ja ehkä veronkorotuksiakin

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy