• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
  • Artikkelit
    • Asuminen
    • Huolto
    • Korjaaminen
    • Rakentaminen
    • Hallinto
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Lakipostia
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark
    • RakennusFakta
    • SIR
    • Smart
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Asokodit testasi kahden viikon viihtyvyysremonttia

6.4.2020

Viihtyvyysremontti Asokotien pilottikohteessa Helsingissä Hilparipolku 3:ssa on lähes valmis. Kaikki 21 asuntoa on remontoitu, yhteiset tilat kunnostettu ja suurin osa ulkotöistä toteutettu. Syksyllä 2019 alkaneessa projektissa tehdään enää ulkopuolisia maalaustöitä, jotka valmistuvat kesäkuun aikana.

Hilparipolun peruskorjausprojekti oli ensimmäinen, joka toteutettiin Asokotien viihtyvyysremontti-konseptilla. Viihtyvyysremontissa asuntojen sisäpuolet kunnostetaan perusteellisesti; muun muassa keittiökalusteet ja -koneet uusitaan, märkätilat remontoidaan kalusteineen, kaikki kiintokalusteet ja väliovet uusitaan sekä lattioihin asennetaan laminaatit.

Lisäksi remontissa toteutetaan kohdekohtaisesti valittuja kunnostustöitä kuten vesikatto-, julkisivu- ja piha-alueen korjauksia. Hilparipolulla asuntokohtaiset remontit toteutettiin ennätysajassa, huoneistojen korjaus- ja uusimistyöt vietiin läpi kahdessa viikossa.

Projektin tiukka aikataulu pohditutti alussa sekä Asokoteja tilaajana että Renevo Oy:tä urakoitsijana.

– Pilottikohteessa urakkamuotona käytettiin kokonaisvastuurakentaminen/allianssi -mallia, joka oli varsin joustava ja käytännöllinen molemmille osapuolille. Toteutettu hanke oli esimerkillinen yhteistyöprojekti, jossa ei haettu toisten virheitä, vaan etsittiin ratkaisuja haasteisiin yhdessä. Projekti oli kaikin puolin onnistunut ja osapuolten yhteistyö saumatonta, kertoo Hilparipolun viihtyvyysremontin projektipäällikkö Minna Kuutti Asokodeilta.

Uusi toteutuskonsepti vaati kaikilta uusien toimintamallien omaksumista sekä joustamiskykyä.

– Uudet toimintamallit ovat aina haasteellisia kaikille osapuolille ja vaativat tiivistä yhteistyötä eri osapuolten kanssa, jotta lopputuloksesta tulee hyvä. Tässä projektissa yhteistyö sujui todella hienosti rakennuttajan, valvojan sekä kohteen asukkaiden kanssa. Kaikki osapuolet oppivat projektin myötä paljon uutta ja aiommekin hyödyntää oppeja tulevissa projekteissa, kertoo vastaava työnjohtaja

Projekti toteutettiin niin, että asukkailla oli mahdollisuus asua kodeissaan koko remontin ajan. Työt esimerkiksi aikataulutettiin siten, että niistä aiheutui mahdollisimman vähän asumishaittaa asukkaille. Töitä tehtiin arkisin klo 7-18 välisenä aikana ja meluisat työt aloitettiin vasta klo 8 aamulla. Viikonloppuisin töitä tehtiin ainoastaan asukkaan toiveesta. Asukasviestintään kiinnitettiin erityisesti huomiota, jotta kaikilla olisi ajantasainen tieto urakan etenemisestä.

– Koska kyseessä oli niin nopeatempoinen urakkamuoto, oli erittäin tärkeää pitää asukkaat tilanteen tasalla. Asukkaat ymmärsivät hyvin projektin vaativuuden ja laajuuden sekä olivat todella yhteistyökykyisiä töiden edetessä. Tällä oli suuri vaikutus töiden onnistumiseen aikataulussa, Silla kiittelee.

Asukkaille lähetetyn palautekyselyn vastauksissa kehuttiin onnistunutta viestintää; tieto saavutti asukkaat ajoissa ja sitä oli riittävästi. Kiitosta sai myös urakoitsija hyvin sujuneesta yhteistyöstä ja onnistuneesta remontista. Myös kehityskohteita löytyi esimerkiksi pakkausohjeistukseen sekä uusien kiintokalusteiden malleihin.

– Palautteiden perusteella olemme tehneet jo nyt muutoksia kalustesuunnitteluun ja kehitämme myös asukkaiden ohjeistusta remontin varalle. Kehitämme toimintaamme jatkuvasti ja viihtyvyysremonttien konsepti kehittyy edelleen kokemusten perusteella. Asukkaiden antama palaute on meille erittäin tärkeää ja hyödynnämme sitä kaikessa toiminnassamme, Kuutti sanoo.

Hilparipolku 3:n pilottiprojekti oli osa Parempi korjausrakentaminen -hanketta, jossa kiinteistönomistajat kehittivät uuden toimintamallin korjausrakentamiseen yhdessä alan toimijoiden kanssa. Asokotien lisäksi hankkeeseen osallistuivat Espoon Asunnot ja Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (Hoas). PBI Research Instituten kuratoiman hankkeen rahoitus saatiin Business Finlandilta.

Klikkaa ylläolevaa kuvaa katsoaksesi videon.

 

Muuta aiheeseen liittyvää

  • Pasilanraitio 6:n opiskelijatalo korjattiin allianssina

Kategoriassa: Uutiset Avainsanoilla: allianssi, Asokodit, asuntokohtaiset remontit, Business Finland, Espoon Asunnot, Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö, Helsinki, Hilparipolku 3, HOAS, keittiökalusteet, kiintokalusteet, Kokonaisvastuurakentaminen, konsepti, kunnostettu, maalaustyöt, malli, märkätilat, Minna Kuutti, Parempi korjausrakentaminen -hanke, PBI Research Institute, peruskorjausprojekti, pilottikohde, pilottiprojekti, projekti, remontoitu, Renevo Oy, toimintamalli, urakka, uusi toimintamalli, väliovet, Viihtyvyysremontti, viihtyvyysremontti-konsepti

Ensisijainen sivupalkki

Lue näköislehti

Lue uusin lehti tai aiempia lehtiä.

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

Kumppaniblogi

Vahanen-yhtiöt: Energiaremontissa on otettava huomioon kokonaisuus

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • Pipelife Halovolt® asennusputket 9.4.2021
  • Miten valita vedenmittausjärjestelmä? 9.4.2021
  • Uudet huuhtelu- ja täyttöventtiilit IDOn suosittuihin wc-malleihin 9.4.2021
  • Bender L- ja T-tuki päätyponteilla 9.4.2021

Suosittua sivustolla

  • HSY: Hiekoitushiekka Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön
  • Latauspisteiden sijoittelussa muistettava akkupalojen riski
  • ARA: Energia-avustus on vauhdittanut asuntojen korjaamista erittäin energiatehokkaiksi
  • Sipoon Söderkullaan A-Kruunun puukerrostaloja
  • Secto Design: Valaisin Victo Small 4251

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2021 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy