• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Tuoteuutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
  • Artikkelit
    • Energia
    • Huolto ja siivous
    • Isännöinti ja hallinto
    • Julkisivu ja katto
    • Koti
    • Talous
    • Turvallisuus
    • Kolumnit
    • Piha
    • Putket ja vesi
    • Selaa artikkeleita
  • Lehti
    • Lue näköislehtiä
    • Mediatiedot
    • Tilaa uutiskirje ja näköislehti
    • Ilmoita osoitteenmuutoksesta
  • Blogi
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark – toimitilapalvelut
    • RakennusFakta – tuotteet ja ratkaisut
    • SIR Tietokanta
    • RPT SMART – Tietopalvelu
  • Yhteystiedot
Kiinteistöposti

Kiinteistöposti

25 vuotta taloyhtiön arjessa ja juhlassa

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Aluehuoltoyhtiön uudenlainen rooli: ”Kesäapua” asukkaille veloituksetta

Aluehuoltoyhtiön uudenlainen rooli: ”Kesäapua” asukkaille veloituksetta

4.9.2016

Turkulaiset Anita ja Heikki Heinonen ovat siinä mielessä aika tyypillisiä ihmisiä, että esimerkiksi terveydellisten syiden ja korkean iänkin vuoksi he eivät enää voineet mennä ”rimpuilemaan” tikkaille ja kurottelemaan saadakseen asuntonsa isot ikkunat pestyä. Sen sijaan poikkeuksellista on se, että heille ikkunapesijä tuli Turun Runosmäen alueella toimivan aluehuoltoyhtiön kautta – ja vielä ilmaiseksi. Mistä oikein kysymys?

Taustalla on Runosmäen Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Juha Kangasniemen ajatusta mukaellen yrityksen halu toimia isännöintiä, kiinteistönhuoltoa ja siivouspalveluita tarjoavana aluehuoltoyhtiönä alueen asukkaiden arjessa ja auttaa ja tukea heitä erilaisin keinoin.
Kun esimerkiksi kaupungin muutama vuosi sitten koordinoimasta Eviva-hankkeesta saatiin myönteisiä kokemuksia siitä, miten tärkeää ja yhteisöllistävää on saada varsinkin iäkkäämmät ihmiset ulos kodeistaan, syntyi aluehuoltoyhtiössä ajatus omasta kokeilusta.
– Meidän tämän kesäinen kokeilumme on ollut tietynlainen jatkumo näille aikaisemmille kokeiluille. Olemme jo aikaisemminkin huomanneet, että ihmisillä on tarvetta saada kotiin apua ja seuraa, Kangasniemi pohjustaa ”asukkaiden kesäavusta”, jonka on saanut käyttöönsä tilauksesta tietyksi ajaksi – ilmaiseksi.
– Emme ole tarjonneet asukkaille väkisin esimerkiksi siivousapua, emmekä hoivapalveluitakaan, vaan ihan sitä, mitä he itse tuntuvat tarvitsevan. Samalla saimme työllistettyä hauskalla ja mielenkiintoisella tavalla ja tehtävällä 18-vuotiaan nuoren, Isa Nummisen, hän jatkaa.
– Ikääntyneempi väki on tarvinnut apua esimerkiksi juuri ikkunoiden pesuissa tai muussa. Me toivoimme, että myös lapsiperheet ja yksinhuoltajat tarttuisivat apuun, saisivat poikkeustilanteisiin lastenhoitoapua tai mitä kulloinkin tarvitaan.
Avun pyytämistä on Kangasniemen arvion mukaan helpottanut sekin, että Runosmäen Lämpö koetaan luotettavaksi ja tutuksi toimijaksi, mikä lisää turvallisuuden tunnettakin.
– Ja kyllä me ajattelemme niinkin, että kun asukkaiden asumisviihtyisyyttä ja turvallisuuden tunnetta taloissa saadaan lisättyä, asukkaat aktivoituvat itsekin ja katsovat hieman toistensa perään.

vinkki_kuva_Runosmaki_Isa_0157

Kysyntä ja tarjonta kohtasivat ”huippuhienosti”
Iloinen, ulospäin suuntautunut, ihmisten kanssa hyvin toimeentuleva ja avoimin mielin kaikkiin tilanteisiin suhtautuva Isa Numminen vaikuttaa tyytyväiseltä kesäapukokemuksiinsa.
Aamu- ja iltapäivän neljän tunnin jaksoihin on mahtunut siivoamista, koirien ulkoiluttamista, lastenhoitoa ja ihan vain seuranpitoa. Mikään työ ei ole tuntunut hänestä vastenmieliseltä. Mieluisinta taas ne lukuisat keskustelut, joita töiden lomassa on käyty.
Asiakkaina on ollut ikäihmisiä, mutta myös perheellisiä ja yksinhuoltajia lapsineen.
Haastattelupäivänä tapaamme Anita ja Heikki Heinosen, jotka tarttuivat kesäapuun taloyhtiön ilmoitustaululla olleen ilmoituksen ja alueen lehdessä olleen lehtijutun jälkeen.
– Se oli tärkeintä, että Isa pesi olohuoneen ja keittiön sekä pienen huoneen ikkunat. Siinä se neljä tuntia hurahti ikkunoita pesten ja jutellen. Olemme oikein tyytyväisiä, Anita Heinonen kertoo avusta, joka tarvittiin siksi, ettei ikkunoiden pesu olisi enää omin voimin ja terveydellisistä syistä onnistunut.
Mistä muualta ikkunanpesijä olisi hankittu, ellei Isaa olisi siihen tutun aluehuoltoyhtiön kautta löydetty?
– Me emme ainakaan olisi niitä pystyneet pesemään. Ehkä olisin yrittänyt tilata jostakin, Anita Heinonen tuumailee tilanteesta, jossa nyt kysyntä ja tarjonta osuivat täydellisesti nappiin.
– Meidän talossamme asuu paljon vanhoja ihmisiä, jotka eivät pysty itse pesemään ikkunoita tai tarvitsevat muuta apua, hän vielä pohtii.

Mainos

Aluehuoltoyhtiön uudenlainen rooli ja asema
Syksyn aikana Runosmäen Lämmössä tutkaillaan Kangasniemen mukaan toiminnasta saatuja kokemuksia ja katsotaan, pitäisikö tai missä muodossa ”kesäapua” voitaisiin jatkaa. Nythän kesäapua tarjottiin vain kesä- ja heinäkuun ajan ja muutamana päivänä elokuussa.

– Tämän ei tarvitsisi olla meille voitollista toimintaa, vaan riittää, kun se saataisiin pyörimään omakustanteisesti. Me tarjoaisimme alueemme asukkaille lisäarvoa synnyttävää palvelua, minkä kautta se olisi meille kannattavaa, hän jatkaa.

Tällainen toiminta voisi olla Kangasniemen mielestä merkityksellistä myös työllistämismielessä.
– Esimerkiksi välivuotta viettävä nuori tai maahanmuuttaja voisi hakea tällaisiin töihin, saada kokemusta, huomata ehkä, että tämä onkin minun juttuni ja lähteä kouluttumaan kiinteistönhoitoalalle, hän uskoo harmitellen erityisesti sitä, ettei kiinteistönhoitoala oikein tunnu kiinnostavan nuoria.

Asukkaiden arjessa mukana
70-luvulla rakennetulla Runosmäen alueella Turussa asuu yli 5 000 asukasta. Lähiötä voi kuvata senioreiden asuttamaksi lähiöksi. Kuitenkin muuttoliike eli alueelta lapsina tai nuorina aikuisina kotikulmille palaaminen on tuonut uudenlaista ”elämisen värikkyyttä” alueelle.
Aluehuoltoyhtiössä on koettu tärkeäksi alueen hyvä tuntemus, mutta myös ns. matalan kynnyksen toiminta.
– Meillä se ei ole harvinaista, että isännöitsijä tai huoltomies sanoo jostakin ongelmasta toimistoon soittaneelle asukkaalle tulevansa paikan päälle selvittämään asiaa, hän kuvaa.
Ehkä tällä toimintatavalla syntyy hyvä vuorovaikutus toisinkin päin – asukkaat käyvät toimistossa asioimassa ehkä enemmän kuin yleensä isännöintitoimistoissa.
– Se on yleensäkin lähiöiden ongelma, että palvelut uhkaavat kadota tai karkaavat muualle. Kaupunkien suuntaan voisi heittää sellaisenkin ajatuksen, että kunnan eri elimissä enemmän mietittäisiin toimia, joilla saadaan lähiöt pidettyä elinvoimaisina. Palvelut ovat yksi osa kokonaisuutta ja tukevat nimenomaan sitä alueen elinvoimaisuutta, Juha Kangasniemi vielä korostaa.

Teksti ja kuvat: Riina Takala-Karppanen
Haastattelu on julkaistu elokuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti PääkaupunkiseutuExtrassa 6/2016

Kategoriassa: Artikkelit Avainsanoilla: aluehuoltoyhtiö, asukkaat, isännöinti, kesäapu, kiinteistönhuolto, lähiö, Runosmäen Lämpö Oy, toimitusjohtaja Juha Kangasniemi

Ensisijainen sivupalkki

Kiinteistöposti-lehtien arkisto

Lue aiemmat numerot täältä.

Julkisivujen taitajat

Katso julkisivujen taitajat 2022

Päivää, sanoi isännöitsijä

Vanhat talot ovat upeita kohteita

Normipostia

Takat, takkahormit ja niiden kunnossapitovastuu taloyhtiössä

Valvoja

Valvoja: Urakoitsijan ja työntekijöiden kunnosta

Yhteistyössä

Tilaa Rakennusfakta-uutiskirje

RSS Rakennusfakta tuoteuutisia

  • SUOMEN NOPEIN TYÖSAUMARAUDOITETOIMITTAJA 22.3.2023
  • Visor pimennyskaihdin & muut kaihdintuotteet 22.3.2023
  • ACO ÖLJYNEROTTIMET JÄTE- JA HULEVESIEN PUHDISTUKSEEN 22.3.2023
  • Helvar Node Advanced - Todella älykäs langaton valaistuksenohjaus DALI-valaisimille 22.3.2023

Suosittua sivustolla

  • Helsingin talousvesi hyvälaatuista viime vuonna
  • Lapti rakentaa Alajärvelle palvelutalon
  • Pasilan peruskoulun ja päiväkodin rakentaminen alkaa
  • GRK rakentaa itärajan esteaidan pilotin
  • Tulevaisuusbarometri: Hyvinvointivaltio halutaan säilyttää

Footer

Kiinteistöposti

Kiinteistöposti-lehti on taloyhtiömaailmaan keskittyvä ammattijulkaisu. Lehdessä julkaistaan taloyhtiöitä koskevia artikkeleita ja taloyhtömaailmaan liittyviä uutisia ja tuotteita.

  • Facebook
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Kiinteistöposti | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet
Käytämme sivustollamme evästeitä joiden avulla seuraamme sivustomme liikennettä. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi, sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Klikkaamalla "Hyväksy", hyväksyt kaikki sivustollamme käytössä olevat evästeet. Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen. Voit määritellä evästeiden hyväksynnän tarkemmin Eväste-asetuksista.
EvästeasetuksetHyväksy
Yksityisyys

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy