Sähköautot tekevät tuloaan taloyhtiöiden parkkipaikoille. Moottorilämmittimille tarkoitetut tolpat eivät jatkuvassa käytössä vastaa sähköauton latauslaitteelle asetettuja vaatimuksia, joten sähköautoille on oltava omat latauspistokkeensa.
Taloyhtiön olisi Plugit Finland Oy:n myynti ja -markkinointijohtaja Topi Aaltosen mielestä syytä varautua latauspisteiden kysyntään ja miettiä, kuinka asia järjestetään: mahdollistetaanko lataaminen taloyhtiön toimesta vai tuleeko koko hankinta sitä tarvitsevan osakkaan piikkiin. Latauslaitteen asentaminen maksaa tänä päivänä noin 2 000 euroa.
Kun latauslaite on asennettu taloyhtiön parkkipaikalle, maksaa asukas vuokrapaikan ollessa kyseessä yhtiön määräämän kuukausimaksun sekä todennetun sähkönkulutuksen tai arvion, joka sitten tasataan vaikkapa puolivuosittain. Jos autopaikka on oma, niin asukas maksaa vain energian.
Asennemuutosta kaivataan
Taloyhtiössä saatetaan Aaltosen mukaan suhtautua nihkeästi sähköautojen latauslaitteiden asentamiseen.
– Varsin usein vedotaan osakkaiden yhdenvertaisuuteen todeten, että koska kaikille ei ole mahdollista antaa latauspistettä, ei niitä voida asentaa. Mutta eihän kaikille asukkaille ole tarjolla autopaikkaa tai lämmitystolppaakaan, Aaltonen vertaa.
Kysymys onkin hänen mukaansa lähinnä asenteesta. – Nyt tarvitaan avarakatseisuutta. Maailma muuttuu ympärillämme, ja kehityksen myötä sähköautojen suosio kasvaa.
Paras ratkaisu olisi, että taloyhtiö itse investoisi infraan ja asennuttaisi latausjärjestelmät.
– Kiinteistönomistajana se vastaa joka tapauksessa sähköturvallisuudesta. Vastuuta ei voi vierittää yksittäiselle osakkeenomistajalle.
Sähköteknisesti latauspiste on mahdollista asentaa lähes joka kohteeseen, joten siihen liittyvät asiat eivät ole esteenä.
– Ennen latauspisteen asentamista kartoitetaan sähköverkon kunto. Latauspisteiden käyttö ei saa aiheuttaa häiriötä kiinteistön sähköverkkoon. Joissain kerrostaloissa pääsulakkeet saattavat olla liian pienet, mutta tämäkin ongelma on ratkaistavissa.
Sähköautojen latausjärjestelmän tulee olla turvallinen, tehokas ja käyttäjäystävällinen. Tästä syystä on suositeltavaa valita autonvalmistajien hyväksymät latauslaiteet.
Sähköautojen määrä kasvaa
Sähköautojen käyttö on keskittynyt tähän saakka pääkaupunkiseudulle, mutta yhä enemmän niitä alkaa olla liikenteessä myös Tampereella, Turussa ja Oulussa.
– Kaupungit, joissa on teknologiateollisuutta, ovat sähköautoilun edelläkävijöitä, Topi Aaltonen tietää.
Sähköautoille ennustetaan huimaa kasvua. Arvioiden mukaan niiden määrä tuplaantuu vuosittain, jos nykyinen kehitys jatkuu.
Kun Trafin tilaston mukaan vuonna 2013 ensirekisteröitiin 50 sähkökäyttöistä henkilöautoa, oli viime vuonna vastaava luku 183. Ja tänä vuonna on jo tammi-kesäkuun aikana päästy 124 sähköautoon.
Ladattavien hybridiautojen määrän kasvu on ollut niin ikään vauhdikas. Vuonna 2013 niitä ensirekisteröitiin 168 ja viime vuonna 257 kappaletta. Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla ladattavien hybridiautojen ensirekisteröintejä on ollut 215.
Teksti: Irene Murtomäki
Artikkeli on julkaistu marraskuussa ilmestyneessä Kiinteistöposti 9/2015.
Lue myös tamperelaisen hallituksen puheenjohtajan Cristian Seresin näkemyksiä sähkö- ja hybridiautojen yleistymisen vaikutuksista taloyhtiöön.